Activision onthult verkoopcijfers en megawinsten van Call of Duty titels
Stijn Poelmans |
07 januari 2025
Call of Duty is even populair als winstgevend, dat blijkt uit nieuwe verkoopcijfers die zijn opgedoken. Door een rechtszaak zijn zowel de ontwikkelingskosten als omzetcijfers van verschillende Call of Duty-games vrijgegeven. Hou je vast, want die bedragen zijn astronomisch.
De info kwamen aan het licht via GameFile. Volgens de website werden de cijfers bekendgemaakt door Call of Duty creative director Patrick Kelly tijdens een rechtszaak. Die geven een inkijk in het kostenplaatje alsook de totale verkoopcijfers van enkele Call of Duty titels.
De eerste titel die besproken werd, is Call of Duty: Black Ops 3. Die game kostte maar liefst $430 miljoen om te ontwikkelen. De titel ging 43 miljoen keer over de toonbank. Een rekensommetje – met de toenmalige standaardprijs van $59,99 voor games, brengt ons dus op een omzet van bijna $2,6 miljard. En dat is zonder post-launch sales.
Modern Warfare 2019, de reboot van de Modern Warfare subreeks, kostte $640 miljoen. Die game verkocht 41 miljoen exemplaren, wat omgerekend zo’n $2.45 miljard is.
Black Ops Cold War uit 2020 kostte zo’n $700 miljoen en verkocht ‘slechts’ 30 miljoen exemplaren, wat ‘slechts’ $1,8 miljard opbrengst betekende. Ook hier is de verkoop van microtransacties en battle passes niet meegerekend.
Het lijkt erop dat elke game zichzelf terugverdient en daarbovenop een dikke winst boekt. Eerlijk gezegd zien wij wel benieuwd naar het verdere verloop van de verkoopcijfers, want via de statistieken hierboven is het duidelijk dat de verkoop langzaam afneemt. En gezien Modern Warfare 3 nog steeds gehekeld wordt voor zijn belachelijk korte campaign, gokken wij dat die cijfers nog lager liggen.
Nu goed, we mogen niet vergeten dat enkele jaren geleden een prijsverhoging doorgevoerd werd, van $59,99 naar $69,99. En bovendien rijft Activision ongetwijfeld heel wat geld binnen met de verkoop van pattle passes, weapon bundles en CoD punten.