fbpx

7 dingen die we leerden over Destiny 2

Destiny 2 niet meer dan een veredelde expansie? Niets van! Wij vlogen naar LA om er de spacecowboy uit te hangen en ontdekten dat de sequel alles is wat zijn voorganger had moeten zijn.


1. Yes! Eindelijk een verhaal!

Weet je nog toen Bungie ons in 2014 een nooit eerder gezien scifi-universum beloofde met een episch ruimteverhaal? En vervolgens de plot een jaartje voor release van de game schrapte en de actie dan maar aan elkaar knoopte met een scenario even lijvig als dat van een Star Wars-pornoparodie uit de jaren ‘70? Wel, Bungie heeft geleerd van zijn fouten. Wij speelden de eerste 45 minuten van de campagne en die waren even episch als filmisch. Jij, je mede-Guardians en je thuishaven op aarde worden aangevallen door duizenden gepantserde Cabal die wraak willen nemen en meteen jouw voornaamste energiebron (de Sphere) willen leegzuigen. Onze bek viel alvast wijd open: vette cutscenes, spectaculaire set pieces, een duidelijk verhaal met sterke dialogen en dat allemaal terwijl de wereld rondom je heen op Hollywoodiaanse wijze aan flarden wordt geknald. Erg indrukwekkend.

5_Destiny-2_2017_05-18-17_032

 2. Bungie drukt op reset… ongeveer

Resultaat van die grootscheepse aanval op jouw thuisgebied: de Tower ligt in puin en al je wapens en loot zijn verschwunden. Bovendien hebben de Cabal de Traveller geïsoleerd waardoor onze helden geen toegang meer hebben tot hun superkrachten. Een slimme manier van Bungie om de speler van nul te laten beginnen en zo ook nieuwkomers te verwelkomen. Als Hunter, Warlock of Titan moet je nu op vier planeten (Aarde, Io, Titan en Nessus) krachten gaan sprokkelen. Krachten die ook gekoppeld zijn aan nieuwe subklassen. De meest indrukwekkende? De Dawnblade Warlock die vuurvleugels uit zijn schouders tovert en zijn tegenstanders in lichterlaaie zet met een brandend zwaard. De nieuwe special moves zijn best awesome en door op cirkeltje te drukken, activeer je een latente ability van je krijger. De Striker Titan bijvoorbeeld kan een defensief energieschild optrekken, terwijl de Dawnblade Warlock tijdelijk een koepel helend licht creëert.

3_Destiny-2_2017_05-18-17_036

3. Een open wereld

De Tower mag dan in de fik zijn gestoken, er komt vervanging. Een nieuwe social hub waar je met andere Guardians kan communiceren, dansen en samen in een ruimteschip klimmen. Al zal volgens Bungie de spelwereld zelf veel van die functies overnemen. Destiny 2 kiest immers voor de openwereldaanpak: logge selectiemenu’s en laadschermen hebben plaatsgemaakt voor een open wereld (eentje per planeet) waar je met NPC’s kan praten, naadloos missies starten en deelnemen aan events. Op de wereldkaart kan je zien waar wat te beleven valt. Zo kan je op zoek naar Lost Sectors, verborgen dungeons met een baas en veel bonus loot. En dan is volgens Bungie niet eens de helft gezegd over de nieuwe openwereldaanpak.

4_Destiny-2_2017_05-18-17_029

 4. Niet alles verandert

Destiny 2 moet een frisse start worden voor de reeks, maar dat wil niet zeggen dat Bungie aan de goede dingen heeft geraakt. Het schieten, vuisten verkopen en met een goedgetimede granaat een groepje vijanden uit elkaar rukken voelt nog steeds ontzettend lekker. De wapens zijn nu wel opgedeeld in drie nieuwe groepen (kinetic, energy en power) waardoor je nieuwe wapencombo’s kan meesleuren. Ook in de multiplayer. Met de nieuwe granaatwerper (duidelijk een Power Weapon) kan je dood en vernieling zaaien en zo de bijna verloren strijd terug in evenwicht brengen. De multiplayer doet het nu enkel nog met 4v4. Wij gaan alvast aan de slag met Cooldown, een nieuwe PvP-modus waarin je bommen moet zien te plaatsen en/of te ontmantelen. We zullen jou de 18-minuten durende footage besparen: we werden bijzonder hard en schaamteloos ingemaakt.

Destiny-2_2017_05-18-17_020

 5. Community komt eerst

Bungie probeert het sociale aspect van zijn shooter een duwtje in de rug te geven. Clans krijgen nu ook in-game ondersteuning. Ze kunnen bijvoorbeeld hun eigen strijdvlaggen ontwerpen, hun matches in-game plannen en veel aandacht gaat uit naar wat Bungie ‘guided games’ noemt. Matchmaking zeg maar, waarbij solospelers gemakkelijk een groep kunnen vinden om mee samen te spelen en vice versa. Op die manier wil Bungie de einzelgängers laten kennismaken met nieuwe strijdmakkers en zo de deuren van het nog steeds vrij besloten clan-wereldje openzetten voor het grote publiek. Het ultieme doel: het communitygevoel nog verder aanwakkeren.

6. Destiny strikes back

Na de verhaalmissie en de slachtpartij die de multiplayer was, gaan we Striken. The Inverted Spire dropt ons op Nessus, een planeet ingepalmd door het wandelde schrootras Vex. Dat het ook al aan de stok krijgt met de Cabal. De omgeving met zijn witte elektronenvijvers is sprookjesachtig, de battles bruut. Close combat shootouts met veel verticaliteit worden afgewisseld met open ruimtes waar je Cabal kan onthoofden met langeafstandsschoten. Om te eindigen met een eindbaas die om de haverklap de grond onder je voeten wegtovert en je de dieperik ingooit. Een kolossale rukker die de laatste loodjes van deze Raid verdomd lastig maakt.

7_Destiny-2_2017_05-18-17_034

 7. To be continued…

Tijdens ons interview met Bungie’s social lead M.E. Chang wordt het duidelijk dat Bungie en Activision zich aan een strak PR-schema houden. Dit was de eerste brok info die ze losten. Een eerste voorsmaak om de achterban te sussen. Maar de grote knal volgt op E3. Welke nieuwe klassen krijgen we nog te zien? Hoe zal de openwereldaanpak zich concreet vertalen? En kunnen wij in Los Angeles misschien eindelijk ook een potje PvP Cooldown winnen? Stay tuned, want veelbelovend is het minste wat we kunnen zeggen.

Een reactie achterlaten