fbpx

Zelda producer: ‘Lineaire games behoren tot het verleden’

The Legend of Zelda

Eiji Aonuma, de producer van de Zelda franchise, heeft in een interview met IGN gezegd dat traditionele, lineaire games tot het verleden behoren. Fans die vragen om een terugkeer, doen dat enkel om nostalgische redenen.

Met de release van The Legend of Zelda: Breath of the Wild sloeg de reeks een volledige nieuwe weg in. Vrijheid voor de speler stond centraal en missiedoelen konden op talloze  manieren aangepakt worden. Tears of the Kingdom legde de lat nog hoger. Die game introduceerde een knutselmechanisme, waarmee spelers hun creativiteit de vrij loop konden laten. Een complete revolutie voor de reeks dus.


Aonuma bestempelt games waarin je een specifiek pad moet volgen of games waarin je taken in een vaste volgorde moet uitvoeren, als games van het verleden. Moderne games accepteren de beslissingen van spelers en geven ze de vrijheid geven om progressie te maken zoals zij dat willen.

Toch begrijpt Aonuma ook spelers die terug naar games als Wind Waker en Ocarina of Time willen. De Japanse producer vindt het contrast interessant en vraag zich dan af waarom spelers terug naar titels willen die veel beperkter zijn in gameplay? Vanuit een nostalgisch oogpunt vindt hij dat begrijpelijk, maar de toekomst van de Zelda-serie ligt in een andere richting.

Een reactie achterlaten