Xbox bedenker: “Meeslepende games zijn belangrijker dan mooie graphics”

blackley Xbox bedenker

In de volgende consolegeneratie zou Microsoft de PlayStation 6 graag overtreffen op vlak van hardware. Nochtans vindt Seamus Blackley, de man achter de eerste Xbox console, dat originele en begeesterende games veel belangrijker zijn voor de verkoop van consoles, omdat de technologische vooruitgang minder en minder uitgesproken wordt.

Blackley vertelt aan Videogamer dat hij zich Gran Turismo 1 nog herinnert op PlayStation. Hij stond zo versteld stond van de visuals dat hij de game gewoon moest hebben. Dat gevoel bestaat volgens hem vandaag niet meer. De grafische stap voorwaarts is nooit meer zo groot dat je de game alleen daarvoor koopt.


Unieke ervaringen zijn volgens Blackley de sleutel tot een goede verkoop van consoles. Ontwikkelaars moeten games creëren die een meeslepende ervaring zijn. En dat zorgt voor een sterke consoleverkoop. Hij hekelt dat Xbox zich voornamelijk focust op hardware en technologische kracht, terwijl sterke games de sleutel zijn.

Blackley verliet Microsoft in 2002, twee jaar na de launch van de eerste Xbox-console, en distantieerde zich van de strategie van het bedrijf. Hij vertelt dat hij het anders zou aangepakt hebben. Of dat beter geweest zou zijn, laat hij in het midden, maar hij vindt wel dat de idee van krachtigste console op dit moment niet meer relevant is.

Het wordt interessant om te zien hoe Sony en Microsoft de volgende generatie zullen benaderen.

Een reactie achterlaten