Wij speelden de eerste 3 uur van Days Gone
Ben Allossery |
07 maart 2019
In een bunker waar we ongetwijfeld veilig zouden zitten mocht de zombiepocalypse uitbreken, gingen we aan de slag met Sony’s nieuwe PS4 exclusive Days Gone. Wij speelden de eerste drie uur en hebben er absoluut een goed gevoel bij. Hier acht dingen die we leerden over de nakende PS4 topper:
1. Het is verhaal heavy
De game start tijdens de zombiepocalyps waarbij jij (stoere biker Deacon) samen met je bikerkompaan Boozer (wiens been vies opengereten is) aan de waanzin probeert te ontsnappen. Terwijl mensen rond je met bosjes neervallen en terug als mensenvleesetende freakers opstaan, stuikt ook jouw wereld ineen wanneer je je gewonde vrouw Sarah achter moet laten in een reddingshelikopter. Dat Days Gone vergeleken zal worden met die andere PS4-klepper The Last of Us is – gezien het gemeenschappelijke zombiethema – onvermijdelijk. Maar de emotionele en sterk geacteerde openingscène doet alvast het beste vermoeden: eindelijk een singleplayergame waar het verhaal je bij het nekvel grijpt. Volgens de devs zal je trouwens maar liefst zes uur (!) aan cutscenes te zien krijgen. Ter vergelijking: MGS V had er een dikke 4 uur.
2. Vooral vertrouwd
Tijdens het eerste uur maken we kennis met de basisingrediënten van de game. En die lijken niet zo verrassend anders dan de gemiddelde survivalactiegame: heftige vuistgevechten waarbij het bloed en tanden (van je tegenstanders) je rond de oren spatten. Sluipsequenties waarin je patrouillerende vijanden met de verrekijker moet taggen én vervolgens sluipfinishen. Shootouts waarbij je vanuit cover knieschijven en schedels kapot knalt. Een vijand opjagen door zijn voetsporen te tracken. En ga zo maar verder. Veel afwisseling dat wel, maar aan het begin gooien de jongens van Bend Studios je vooral veel vertrouwde gameplaymechanics voor de voeten.
3. Sir skill-a-lot
Zijn we aangenaam door verrast: Deacon heeft een lijvige skill tree die we tijdens een rustig momentje in één van de kampen uitspitten. Zo unlocken we als eerste focus time zodat we tijdens het knallen headshots kunnen uitdelen in slowmo. Alle skills (wij telden er zo’n 45) zijn verdeeld over handgevechten, schieten en survival. Zo kan je je suvival vision upgraden waardoor je beter je omgeving kan lezen, je grappling skills tijdens gevechten pimpen enzoverder. De skill tree is best uitgebreid en hetzelfde kan gezegd worden van het craftingsysteem. Net als in The Last of Us (en tal van andere actiegames) moet je eerst de nodige componenten zien te verzamelen voor je een brandbom, medicinale opkikker of andere middel in elkaar kan knutselen. Wat Days Gone een extra tikje realisme bezorgt.
4. Je bike is je beste vriend
Je vuisten en honkbalknuppel kunnen tellen, maar het is je bike die in deze openwereldgame onmisbaar is. Oké, het is even wennen om die chopper onder controle te krijgen (hij slipt als een modderfokker), maar na een tijdje boost je moeiteloos modderige bergwanden op. De verleiding is bovendien groot om freakers ondersteboven te rijden, maar dat doet je bike geen goed. Een kapotte bike betekent terplekke repareren en dat wordt moeilijk nabij een actief freakernest. Hou ook je benzinemeter in het oog, want een lege tank op het verkeerde moment betekent jouw doodsvonnis. Zie je een jerrycan? Meteen je bike volgieten. Of die richting het freakernest gooien en kapot knallen.
5. Opgepast voor hordes
Dat Days Gone de eerste uurtjes vooral vertrouwde ingrediënten serveert, vinden we niet erg. Omdat we weten dat de jongens van Bend Studio nog wat anders in petto hebben. Wanneer jouw eerste échte horde freakers tegenkomt, verandert Days Gone helemaal: in één klap wordt de druk opgevoerd en moet je zien te ontsnappen aan een dolgedraaide en snelbewegende hongerige zombiemassa. Terwijl je zo snel mogelijk probeert weg te rennen, moet je ook zo tactisch mogelijk langsheen (al dan niet zelf gelegde) valstrikken bewegen. En die op het juiste moment activeren. Benzinevaten zijn godsgeschenken, net als netjes gestapelde boomstammen of welgeplaatste mijnen. Hou wel je staminameter in de gaten, want anders eindig je als shizkebab met bikervest.
6. En voor bossen
De wereld van Days Gone is best groot en uitgestrekt. En vooral erg bebost. Je moet vooral constant op je hoede zijn. Tijdens een free roam rondritje in de wildernis reden we bijna een een ondode grizzlybeer van zijn sokken. Vind je ook terug in de bossen: meutes zombiewolven, vieze kraaien en de ergste vijand van allemaal, de Newts. Dat zijn niet volgroeide freakers (zeg maar kindzombies) die je eerst niet durft af te knallen (‘o, zo schattig”), waarna ze in je nek springen en je halsslagader proberen kapot te bijten. De ondingen hebben hun nesten hoog in de bomen, al durven ze ook eens uit autokoffers tevoorschijn springen. Gezellig!
7. Gruwelijk gewelddadig
Hebben we al vermeld dat Days Gone écht goor is? Wanneer we een vriendin met ingebeukt gezicht het laatste bloed uit haar longen zien spuwen, krimpt onze maag in mekaar. De dader jagen we even later koelbloedig een kogel door het voorhoofd. En da’s nog maar het begin. Later ontmoeten we The Rippers, geflipte overlevenden vol littekens die freakers verafgoden. Ze krijgen je buddy Boozer te pakken en bewerken hem met een gasbrander. Daar is kotsmoment nummer 2. Days Gone is bruut, en je DIY-arsenaal doet het geweldgehalte ook geen goed. Wanneer Deacon niet met een kruisboog zijn belagers in de fik schiet, bewerkt hij ze met een versterkte honkbalknuppel, een sloophamer of andere werktuig. Elk wapen heeft trouwens een gezondheidspercentage, waardoor wapenmanagement een belangrijk deel van je dagtaak wordt.
8. Ook een beetje old school
We speelden een voorlopige versie van Days Gone. Die was grafisch best indrukwekkend en een heel stuk stabieler dan de versie die we op E3 speelden. Al schemert het soms door dat Days Gone ook enkele erg klassieke trekjes heeft. Een ‘Leaving Mission’ waarschuwing wanneer je tijdens je eerste missie even een ander pad wilt proberen? De soms bruuske overgangen tussen gameplay en cutscenes die je even uit de game halen? De AI van de freakers die bij momenten te wensen overlaat? Op geen enkel moment waren bovengenoemde euvels echt storend, al hopen we stiekem toch dat de jongens van Bend Studios ze tegen release uit de wereld heeft geholpen.
Days Gone verschijnt op 26 april voor PS4. Ook hyped? Laat het weten in de comments!