fbpx

Wij speelden de bètaversie van Roller Champions

roller champions hands on

Een balspel op rolschaatsen, waarin een van de sleutels tot succes schuilt in het zo doeltreffend mogelijk op je tegenstanders hun tater slaan: dat kan nog interessant worden. Roller Champions komt later dit jaar uit, wij probeerden alvast de bètaversie.

Rollerball kampioen

Als je een béétje gevoel voor seventieskitsch hebt, moet je de film Rollerball (1975) eens van een video on demand-kanaal plukken. Het is een heerlijk gewelddadige sf-sportfilm, waarin twee teams een balspel spelen op een rolschaatscircuit. Alleen wordt het spel gespeeld met een bolvormig object van keihard staal, en mogen de spelers, in hun inspanningen om bezit te nemen van die bal of om een goal te maken, elkaar tot moes kloppen zonder dat er iemand een rode kaart trekt.


Ik moest er meteen aan denken toen ik onlangs als een van de eersten in dit land de bèta van Roller Champions speelde, een aanstaande nieuwe game van Ubisoft: het spel heeft ongeveer hetzelfde opzet, maar de ontwikkelaars van Ubisoft Montréal hulden het wel in een Fortnite-jasje om een zo breed mogelijk publiek te bereiken. Het ziet er dus enorm kleurrijk en cartoonesk uit, en er vloeit geen bloed uit de zere hoofdjes, maar het is verder wel een game waarin bijna alles gewoon toegelaten is en onsportief gedrag keihard wordt beloond.

roller champions

Ommetje maken

Het opzet is vrij eenvoudig: je moet een bal door een cirkelvormig doel zien te kaatsen, dat ergens aan het plafond van een ovaal rolschaatscircuit hangt. Alleen staat dat doel niet constant open: je moet minstens één ommetje rond het circuit hebben gemaakt voordat je een doelkans kunt wagen, en hoe vaker je rond bent geweest, hoe meer punten zo’n goal opbrengt. Tijdens die ritten kun je een pass geven aan je medestanders, maar je toerental staat weer op nul wanneer een tegenstander de bal afpakt – dan begint namelijk de teller van de andere ploeg. De ploeg die ofwel de meeste punten heeft binnen de zeven minuten, ofwel als eerste vijf punten heeft gescoord, wint.

Klinkt eenvoudig, maar dan heb je nog niet in rekening genomen dat de bal tijdens zo’n spel wel héél snel van eigenaar verwisselt. Je kunt je tegenstanders namelijk ook naar hartenlust tacklen, wat het spel meteen een heel baldadig, chaotisch sfeertje meegeeft. Zeker gezien het feit dat je je tegenstander een flinke hak kunt zetten door middel van gedrag dat in eender welke andere sportgame als onsportief zal worden beschouwd.

roller champions

Saamhorigheid!

Dat betekent dat samenwerken met je twee teammaats, en je aanval met hen coördineren, de enige sleutel tot succes is in Roller Champions. Dat betekent: tegenstanders blokkeren zodat je teammaat voor open doel komt, want je kunt ook spelers zonder bal in de coulissen knallen. Dat betekent ook: samen strategie én tactiek bepalen. De keuze om één, twee of zelfs – de tegenploeg waagde er zich één keer aan tijdens de previewsessie – vier keer rond te schaatsen voordat je je aan je doel waagt is niet het soort beslissing die je noodzakelijk alleen doet.

Wat ik vooral meeneem van m’n Roller Champions-demo is de vaak waanzinnige chaos die er op het veld heerst, met enorm veel rechtse hoeken die spelers aan elkaar uitdelen. Ook de kleurrijke omgevingen van alle circuits en het Skate Park, waar je zonder enige druk nieuwe trucs kunt bijleren. En, natuurlijk, de pakjes waarin je jezelf kunt hijsen. Roller Champions is een van de eerste games in een hernieuwde charge die Ubisoft wil uithalen op de free-to-play-markt, maar ze lijken hun lesje te hebben geleerd na debâcles als The Mighty Quest for Epic Loot: alle aankopen zijn puur cosmetisch.

Oh ja, en wat een hemeltergende kutmuziek zit er in die soundtrack. Na deze, en daarvoor Watch Dogs Legion, wordt het dringend tijd dat Ubisoft eens wat meer investeert in zijn afdeling muzieklicenties.

Vandaag gaat de closed bèta van Roller Champions op PS4, Xbox One en PC van start. Je kan je hier registreren voor de beta.

 

Een reactie achterlaten