Voert Sony experimenten uit met dynamische prijzen?

PlayStation Store Shopping Bag Noorse Commissie

Sony houdt regelmatig promotiecampagnes in de PlayStation Store, maar die prijzen blijken niet altijd dezelfde voor verschillende gebruikers. Werkt Sony met een dynamische prijszetting op de PlayStation Store waarbij de prijzen worden aangepast naargelang de gebruikers en hun voorkeuren?

Er duiken steeds meer voorvallen op waarbij spelers opmerken dat dezelfde game aangeboden wordt aan verschillende prijzen. Zo meldde Reddit-gebruiker Walking_Immortal dat de platformer Astro Bot verkocht werd voor $59,99 op de Store. Na het inloggen werd die plots $44,99.


Een tweede voorbeeld is nog vreemder. Zo wilde een Amerikaanse speler Red Dead Redemption 2: Ultimate Edition aanschaffen. Op de PlayStation Store had die een prijskaartje van $19,99. nadat hij was overgeschakeld naar het account van zijn vriendin, kostte de westernshooter opvallend genoeg slechts $14,99.

Het zijn voorlopig nog maar enkele geïsoleerde gevallen, maar spelers vragen zich af of Sony experimenteert met dynamische prijzen. En welke factoren die prijszetting beïnvloeden. Misschien kijkt de uitgever naar het genre van games dat je vooral speelt, je wishlist en interesses om zo kortingen aan te bieden die op maat gemaakt zijn? En je dus sneller aanzetten tot kopen.

Vraag is natuurlijk hoe eerlijk een dergelijk systeem is, als het überhaupt al een feature is. Al kunnen er natuurlijk meerdere factoren op de achtergrond spelen. Wat denk jij?

Een reactie achterlaten