fbpx

Ubisoft onthult cloud technologie om nog grotere openwereldgames te maken

Avatar

Dat Ubisofts openwereldgames altijd gigantisch groot zijn, hoeven we je niet te vertellen. Als het van de uitgever afhangt, worden videogamewerelden in de toekomst nog een pak groter. En dat allemaal dankzij Scalar, een nieuwe cloudtechnologie waarmee Ubisoft op dit moment een nieuwe franchise maakt.

De technologie is ontwikkeld door Ubisoft Stockholm en werkt ontlastend voor game engines. Ontwikkelaars kunnen de rekenkracht en flexibiliteit van de cloud gebruiken om de game engine minder afhankelijk te maken van hardware van de speler. En dat brengt heel wat mogelijkheden met zich mee voor zowel de ontwikkeling als de ervaring van de game.


Concreet zal de Scalar-technologie componenten en systemen van traditionele engines overnemen, om er microservices van te maken in de cloud. Daardoor kan de workload op lokale hardware verkleind en verdeeld worden over de rekenkracht van de cloud. Merk wel op dat dit geen nieuwe streaming service is, want het Scalar systeem helpt simpelweg bepaalde elementen te renderen in de game.

De technologie opent volgens Ubisoft de deuren voor ‘gigantische spelwerelden en fantastische ervaringen’. Games die gebruik maken van het systeem, kunnen namelijk een hoop processen uitlenen aan de rekenkracht van de cloud. Met ongeziene prestaties als resultaat.

Volgens Ubisoft zou het systeem zelfs toelaten om bepaalde elementen van de game te updaten zonder speelsessies te onderbreken. Geen onderhoudssessies voor online games dus, maar ook geen patches die gedownload moeten worden.

Uiteraard is een dergelijk systeem vooral voordelig voor online rpg’s of het aankomende Star Wars Eclipse. Niet alleen zouden duizenden spelers in één omgeving kunnen spelen, ook zouden omgeving en locaties veel groter kunnen zijn.

Momenteel is de tech al in gebruik. Zo werkt Ubisoft Stockholm aan een volledig nieuwe franchise met de Scalar-technologie. Wij zijn alvast benieuwd naar het resultaat.

Een reactie achterlaten