fbpx

Super Mario Bros. Wonder is hét dopamineshot van het najaar

Super mario bros wonder header

Assassin’s Creed keert terug naar zijn roots, Mortal Kombat drukt op de resetknop en ook Mario draait de klok terug met lekker ouderwetse 2D-actie. Maar vergis je niet: Super Mario Bros. Wonder is zowat het leukste en vrolijkste wat we op Gamescom speelden.

Broodnodige decompressie

Nintendo nodigde ons in Keulen uit voor een onderonsje met Super Mario Bros. Wonder. Niet op de veel te drukke beursvloer, maar in een lekker gekoelde ruimte achter gesloten deuren van Nintendo’s business booth. De grote najaarsklepper voor de Switch moet nu eenmaal in de juiste omstandigheden gespeeld worden.


Een even grote impact zoals Tears of the Kingdom zal deze Wonder niet hebben, maar na dat hersenbrekend gegoochel met physics kunnen we wel een frivool Mario-avontuur gebruiken. En dat is precies wat deze Wonder is: ongecompliceerd spelplezier dat die typische sidescrollende Mario-magie combineert met heel wat nieuwe dingen. Zoals ingrijpende transformaties, een scherm vol skills en zelfs een vleugje Elden Ring. O ja, en je wordt er ook nog eens instant vrolijk van.

SUper Mario bros wonder 3

Prins Florian

Dit nieuwe avontuur speelt zich niet of in het Rijk der Paddenstoelen, maar in Flower Kingdom alwaar een Prins Florian hulp nodig heeft. Supervillain Bowser heeft een Wonder Flower gevreten en is tot gigantisch luchtschip getransformeerd die Florians wonderen bloemenwereld in een nachtmerrie verandert.

We kunnen kiezen uit een groot aantal speelbare personages. De Italiaanse loodgieter zelf, Luigi, Toad, Toadette, Peach, Daisy en een stel Yoshi’s en Nabbits. Die laatste zijn bedoeld als instappersonages voor de jongere speler: ze kunnen geen schade oplopen, hebben extra jumpskills, maar kunnen ook geen power-ups gebruiken. En laat dat nu net hetgeen zijn wat je zeker wèl moet proberen.

De andere personages beschikken allemaal over dezelfde moveset en moeten jawel, ettelijke 2D-levels vol obstakels, power-ups en verborgen routes zien te finishen. De manier waarop is hier echter lichtjes anders. Zo is deze Wonder ontworpen om met vrienden te spelen en de samenwerking te stimuleren. Personages kunnen niet langer met elkaar botsen of per ongeluk door een teamgenoot die dieperik worden ingeduwd. Verzamelde power-ups belanden in de groepsinventory en kunnen door elke speler opgeroepen worden.

SUper Mario bros wonder 2

Iedereen trans

De meest gegeerde power-ups zijn diegene die je unieke krachten bezorgen. Zoals het uithangbord van deze Wonder. Onze prinses verandert in olifant en waggelt zich haar veel te strakke roze kleedje een weg doorheen het level.

Big Peach kan veel meer objecten in de levels kapot maken en uithalen met een verpletterende butt stomp. O ja, en ze kan ook water in haar slurf bewaren. Om even later een stel watervrezende Goombas te verjagen bijvoorbeeld of kiemende plantjes te besproeien die vervolgens uitgroeien tot power-ups donerende bloemen.

Kudos voor het team animatoren bij Nintendo trouwens. De characters en hun nieuwe bewegingen zien er fantastisch. Olifantenprinses Peach die even beschaamd kijkt wanneer ze haar pens moet intrekken om door een groene buis te geraken? Heerlijk. Of de blik van Yoshi wanneer olifant Mario op zijn rug plaatsneemt? Ha! Wonder zit tjokvol kleine details die gegarandeerd een glimlach op je gezicht zullen toveren.

SUper Mario bros wonder 11

Badge(r)time

Ook nieuw: elk personage beschikt over een scherm vol Badges (lees: abilities) die je stapsgewijs vrijspeelt. Die zijn verdeeld in twee groepen: Action Badges die je nieuwe moves geven zoals een double wall jump tot een hoed die je laat zweven. En dan zijn er ook de Boost Badges, passieve abilities die je bijvoorbeeld meer munten geven of aangeven wanneer je in de buurt bent van een geheim voorwerp. Elk personage kan slechts één skill activeren en tussen de levels kan je die switchen. Afspraken tussen teamleden teneinde een goede mix te bekomen is aangeraden.

Teamplay staat voorop in deze Super Mario Bros. Wonder, al wil dat niet zeggen dat het elke vorm van onderlinge competitie schuwt. Zo zijn er korte mini-games waarin je het tegen elkaar moet opnemen. En is er bovendien de optie om elk level om te vormen tot een raceparcours. Perfect voer voor lokale co-opsessies.

Nintendo voegt zelfs een vleugje Elden Ring toe. Zo kan een andere online speler jouw spelsessie joinen en als ghost tips, waarschuwingen en zelfs power-ups achterlaten in de vorm van kartonnen personages. Perfect voor de sociaal verlegen gamer die weinig zin heeft in directe co-op.

SUper Mario bros wonder 33

Wondertrip

Olifant is niet de enige creatieve power up die we tegenkwamen: zo veranderden we tijdens een tweede speelsessie in een springende schroefboor die zich Splatoon-gewijs in elk oppervlak kan boren en zo ondergronds bewegen. Je kan ook allerlei harde objecten met een welgemikte spring kapot boren en zo nieuwe wegen vrijmaken. Hoeveel van die verschillende transformaties Wonder in petto heeft? Weten we niet, maar we hopen op veel.

Zoals we al zeiden: nieuwe animaties zijn top en het wordt helemaal van de pot gerukt wanneer je een zogenaamde Wonder Flower bemachtigt. Die bloem verandert het ganse level in een LSD-trip waar het resultaat telkens is anders. In het ene level werden we zelf Goomba’s en moesten we stealthgewijs achter struiken schuilen voor op wraak beluste collega’s. Een andere keer surften we op de rug van een kudde opgejutte stieren en moesten we de helse rit naar de finishpaal zien te overleven.

Of Super Mario Bros. Wonder 100% instant happiness wordt, ontdekken we op 20 oktober wanneer de game verschijnt op de Switch. Wij zijn alvast erg benieuwd wat voor trippy stuff Nintendo nog voor ons in petto heeft.

Een reactie achterlaten