fbpx

Studie: kinderen worden vaak gepest of uitgesloten omwille van in-game skins

Schermafbeelding 2024 02 29 om 18.43.35

Kinderen worden vaak uitgesloten of gepest als gevolg van het al dan niet bezitten van in-game skins of uitrusting in online games. Dat besluiten enkele Noorse onderzoekers.

In opdracht van de overheid onderzocht de universiteit van Oslo de invloed van geld in videogames. En specifiek de gevolgen die microtransacties hebben op jongeren.


Concreet werd de impact van microtransacties in games onderzocht op kinderen tussen 10 en 15. Al snel werd duidelijk dat de virtuele wereld bijna naadloos overloopt in andere aspecten van hun leven. Er is geen duidelijk onderscheid tussen hun offline en online wereld.

Videogames zijn een onderdeel van de sociale wereld waarin zij zich bevinden. Met als gevolg dat hun looks en hun virtuele skins belangrijke delen zijn van hun identiteit.

Het onderzoek meldt dat kinderen altijd druk voelen om erbij te horen. Sommige kids kunnen uitgesloten worden als ze niet de middelen (wifi, consoles of in-game geld) hebben om met hun vrienden te spelen. Er is zelfs een risico dat ze geplaagd of gepest worden afhankelijk van skins die ze bezitten.

Sluwe marketing

Volgens Steinnes en Reich heeft dat te maken met sluwe marketingtechnieken die ontwikkelaars toepassen in games. Zo ontdekten de onderzoekers verscheidene ‘dark patterns’ in games, die kinderen beïnvloeden zonder dat ze zich daar bewust van zijn.

De studie toonde verder ook aan dat kinderen zich niet bewust zijn van het feit dat ze echt geld uitgeven tijdens microtransacties. Niet verrassend volgens de onderzoekers, want games als Fortnite en Roblox doelbewust echte valuta met hun Robux en V-bucks.

Toch nemen kinderen volgens de studie zelf ook stappen om de invloed van marketing in games te beperken. Zo vermijden ze bezoekjes aan de in-game shop, ook al is dat niet makkelijk in voorbeelden als Call of Duty. Of gaan ze iets anders doen in plaats games spelen.

Een reactie achterlaten