Star Wars: Squadrons is de ultieme Star Wars-ervaring… in VR
Sammy Follet |
11 oktober 2020
Van kinderdromen komen er doorgaans weinig uit, maar Star Wars: Squadrons heeft er eentje vervuld. Sinds we Luke Skywalker in een dog fight zijn gezinsruzie zagen oplossen, verlangden we ernaar om zelf aan een camerageniek ruimtegevecht deel te nemen. Met dit nieuwste ruimte-epos is het eindelijk zover. Al zet je best wel een VR-vlieghelm op, wil je de ultieme Star Wars-beleving ervaren.
Meer Battlefield
Star Wars: Squadrons doet ons bij momenten eerder denken aan EA’s oorlogsknaller Battlefield dan aan de ruimteparel Elite Dangerous. Dat komt omdat EA dit spel dezelfde structuur meegaf. De singleplayer is een verzameling missies die min of meer een zeer uitgebreide tutorial vormen. Het voorgerecht, zeg maar. De multiplayer moet dan het hoofdmenu zijn, al beleefden we voorlopig onze hoogtepunten tijdens de singleplayer.
Daarin zitten stille momenten, waarop je met jouw team richting het gevaar vliegt. De kenmerkende radiocommunicatie, het zicht op jouw omgeving en kameraden, de zachte verlichting van alle instrumenten in jouw cockpit. Dan pas beleefden we die kinderdroom echt. Wat een sfeer! Eenmaal je aan het schieten gaat, valt op dat het team van Motive vooral koos voor toegankelijkheid en minder mikt op simulatie. Het werkt, maar de besturing van je space fighter voelt in het begin wat standaard aan. Het stukje diepgang zit echter in de keuze die je maakt over het systeem dat je voedt. Stuur je alle energievoorraden naar jouw schild, boost je jouw wapens of wil je een heel wendbare, vliegensvlugge vlieger? En dat vinden we dan wel weer geslaagd.
Zwakke storytelling
Enkel zonde dat ontwikkelaar Motive het vertikt om een meeslepend verhaal te vertellen. In de singleplayer wissel je af tussen een piloot van de Empire en rebellen zodat je de intergalactische oorlog vanuit beide perspectieven beleeft. Het werkt prima, maar verhaalmatig blijft het allemaal wat aan de duffe kant. En dat heeft veel te maken met de ondermaatse personages. Jar Jars Binks is Oscarwaardig in vergelijking met deze inspiratieloze cast ruimtevechters. En dat je nooit echt met ze in dialoog kan gaan, helpt ook al niet.
Je kan tussen missies in de vlieghangar of war room wel personages aanklikken voor een gesprek, maar dan spuien ze gewoon enkele weinigzeggende zinnetjes. Ze een vraag stellen of een echte dialoog aangaan? Bij Gordon Freeman niet! Waardoor Star Wars Squadrons buiten de cockpit erg steriel aanvoelt. En ook jouw vliegtuig ontbeert die persoonlijke touch. Het vliegmodel van de verschillende types star fighter vinden wij niet divers genoeg. Ook de personalisatieoptie zijn gewoon te beperkt. De lay-out is de enige factor die echt een verschil maakt, vooral dan als je aan de wapens sleutelt.
Star Wars VR
Ons advies: speel deze 10 uur durende singleplayer met een VR-headset op. Want wat Motive hier doet op VR-vlak – doorgaans een moeilijk vraagstuk om op te lossen – is echt top. We hebben de game zowel met PlayStation VR als de Oculus Rift getest, en hadden vaak het gevoel dat we de ultieme Star Wars experience aan het beleven waren. Indrukwekkend én goed uitgewerkt. Zo kan je op pc de grafische opties voor VR apart aanpassen. Dan moet je niet meteen sleutelen aan de andere settings als je wat later voor een sessie in klassieke 2D kiest.
Bovendien draait de game bijzonder vlot op onze Oculus Rift en vloeiende framerates zijn heel belangrijk in VR als je niet meteen kotsmisselijk wil worden. Op PlayStation VR ziet het er allemaal minder scherp uit, maar goed, ook hier is het de aangeraden manier wil je Squadrons op zijn best beleven. Met Star Wars Squadrons hebben VR-adepten een nieuwe must-have game die ze onder de kerstboom kunnen vragen.
Alleen jammer dat EA ons met een controller het luchtruim instuurt. Begrijp ons niet verkeerd: de game werkt perfect met een controller. Het is zelfs de beste optie om jouw X-Wing of Tie fighter mee te besturen. Maar toch bestaat er een niet te negeren legioen Star Wars-adepten die zich maximaal wil inleven. En in een VR-compatibele game waarin alle starfighters zich laten besturen met joysticks, lijkt dat ook de aangewezen manier om je ruimtekist te besturen. Alleen: deze game werkt enkel met HOTAS joysticks. En die werkt in deze game ondermaats, dankzij een metersbrede dode zone. Als jouw vliegmachine na veel aandringen toch reageert op jouw input, serveert EA je een veel te hoge gevoeligheid eenmaal de ketting wel bijt. Daardoor is Star Wars: Squadrons spelen met een HOTAS erg lastig.
Multiplayer
En dan zijn we aanbeland bij de multiplayer. Helaas serveert EA hier maar twee modes. Je hebt een 5-v-5 deathmatch en fleet battles, met evenveel spelers van vlees en bloed. In een fleet battle moet je een uit de kluiten gewassen Star Destroyer vernietigen. Voor je daar aan begint moet je een moraalmetertje manipuleren door meer kills te scoren dan de tegenstand. Daarna moet je twee support ships vernietigen en pas dan kan je de star destroyer aanvallen. Spijtig dat al dat voorspel in de praktijk neerkomt op langdradige, wat saaie gevechten. Het gevolg is dat de standaard deathmatch aangenamer speelt, ook al is het voorspelbaar. Maar goed, zoals de makers het zelf stellen: dit is pas het begin en de multiplayer moet nog verder worden uitgebouwd.
Wat de Star Wars-franchise betreft, leert EA gelukkig wel uit het verleden. Na het microtransactiefiasco dat Star Wars: Battlefront II heet, is er in Star Wars: Squadrons niet eentje te vinden. Bovendien betaal je voor deze game niet de volle prijs. 40 euro of goedkoper zelfs? Daardoor kunnen we die momenteel beperkte features beter plaatsen en zijn we iets minder streng in ons oordeel. Bovendien zit er net als bij Star Wars: Battlefront II heel wat groeimarge in dit product. Door nieuwe multiplayermodi te introduceren, bijvoorbeeld. Als ze voor de – toegegeven, kleine groep – joystickspelers ook het een en ander rechtzetten, dan starten we Star Wars: Squadrons in de toekomst nog vaak op. Maar op dit moment is er nog flink wat slijpwerk aan deze ruwe diamant.
- erg coole spacebattles
- werkt best in VR
- hoera! geen microtransacties
- duffe dialogen gaan vervelen
- werkt slechts met enkele flightsticks
- beperkt in zijn features
BESLUIT
Wil je de ultieme Star Wars dog fights ervaring? Dan moet je deze Squadrons gewoon in VR spelen. Heb je geen VR-headset in de aanslag? Dan kan je gerust nog even de kat uit de boom kijken tot EA met meer features aanvult.