Sony en AMD bespreken nieuwe tech van PlayStation 6

PS6

Sony heeft een nieuwe video gelost waarin Mark Cerny, de hoofdingenieur van de PS5 samen met Jack Huynh van AMD de toekomst van PlayStation technologie bespreekt. En de boodschap is duidelijk: vooral machine learning technologie zal ervoor zorgen dat games op de PlayStation 6 er nog stukken beter uitzien.

In de video gaan beide techneuten dieper in op de tech die ze ontwikkelen voor de nieuwe PlayStation console, die volgens Cerny binnen enkele jaren komt. Zo hebben ze samen een manier gevonden om de AI-engine minder belastend te maken waardoor games sneller gerendered kunnen worden en de graphics beter geüpscaled. De PS6 wordt slimmer, efficiënter en zuiniger.


Ook heeft Sony voor de PS6 een toegewijd hardware ontworpen om de belichting en ray tracing sneller te verwerken. Dit stukje tech verwerkt ray tracing en zelfs path tracing (een nog geavanceerdere belichtingstechniek) in real-time, waardoor de in-game belichting, reflecties en schaduwen in games realistischer dan ooit worden.

Daarnaast werken Sony en AMD ook aan een nieuwe slimme compressietechnologie waardoor de processoren veel meer data kunnen verwerken en versturen. Alleen de essentiële data gaat naar het geheugen, waardoor er meer bandbreedte vrijkomt. En zo kan de GPU meer details en een hogere framerate afleveren.

Het is duidelijk dat het bij de PS6 niet langer simpelweg een kwestie is van extra processorkracht, maar wel om alle data op efficiënte wijze te verwerken.

Volgens geruchten komt de PS6 al eind 2028 en wordt die drie keer zo sterk als de PS5.

Een reactie achterlaten