Slechts 3% van PlayStation-inkomsten komt nog van fysieke games

PS5 disc drive

Sony heeft onlangs onthuld dat fysieke gameverkopen nog amper 3% van de totale PlayStation-inkomsten vertegenwoordigen. Daarmee wordt duidelijk dat games op disc zo goed als irrelevant zijn geworden. Ter vergelijking: in 2020 was dat nog het dubbele, maar de shift naar digitale downloads en abonnementen heeft de fysieke markt in recordtempo naar de achtergrond geduwd.

Sony heeft het afgelopen fiscale jaar zo’n 31,5 miljard dollar binnengehaald, bijna 10% meer dan vorig jaar (via gamesindustry.biz). De fysieke software is echter nog maar goed voor 3% van die omzet. Omgerekend is dat een stevige 945 miljoen dollar, maar een peulschil ten opzichte van de digitale verkoop.


Digitale games verkopen is gunstiger voor Sony: het bespaart productiekosten, distributie en logistiek, en levert hogere marges op per verkochte game. Voor verzamelaars en fans van fysieke versies is dit nieuws echter minder rooskleurig, want het lijkt nog maar eens te bevestigen dat fysieke media langzaam verdwijnen.

Toch is de ondergang van fysieke games nog niet helemaal zeker. Zo zou Sony voor de PlayStation 6 opnieuw kiezen voor een afneembare schijflezer die je apart kan kopen. Op die manier wil Sony gamers die waarde hechten aan fysieke exemplaren tegemoetkomen, terwijl de meerderheid gewoon digitaal kan blijven kopen.

Al lijkt de standaard steeds meer richting digital only te verschuiven. Hoe de verdeling er in de praktijk zal uitzien, moet de komende jaren blijken, maar één ding staat vast: de gloriedagen van het fysieke schijfje liggen definitief achter ons.

REACTIES (2)

  1. chrisco

    Mwah ik geloof het allemaal niet zo dat die niet zoveel verkopen.

    Ik koop toch alleen maar fysiek hoor. En met mij velen, we are legion.

  2. Stijn Poelmans

    To be fair, hun statistieken geven wel een lichtjes vertekend beeld. Uit de omzetverdeling blijkt dat de digitale en fysieke sales zo’n 23% van de totale omzet omvatten. Van de totale initiële games sales, bedraagt het fysieke aandeel dus zo’n 13%.

    Toegegeven, da’s nog niet veel, maar het valt op dat add-ons (microtransacties, dlc en uitbreidingen) ook als aparte categorie beschouwd worden. Die inherent digitale tak is logischerwijs goed voor zo’n 29%. Sony verdient dus eigenlijk meer aan live-service elementen en post-launch content dan aan effectieve digitale games.

    En dan zijn er nog de – niet te onderschatten – inkomsten via PS Plus: ook zo’n 14%. En daarvoor hoeft Sony eigenlijk weinig te doen.

Een reactie achterlaten