fbpx

Shadow Warrior 3 is een ongehoord kort knalfestijn

Shadow Warrior 3 review
Shadow Warrior is back, bitches! Na het minder geslaagde tweede deel, is Lo Wang terug met een vat vol over-the-top actie, uitgerukte ingewanden en niet zo subtiele oneliners. Alleen blijkt dat vat nogal snel euhm… afgetapt. 

Doom Warrior

De Poolse makers van Flying Wild Hog steken het niet onder stoelen of banken dat ze serieus de mosterd gingen halen bij Doom en Borderlands. Maar beter goed gepikt dan slecht bedacht, toch? En da’s precies wat hier gebeurt. Shadow Warrior 3 serveert snelle schietactie afgewisseld met brute mêlee-combat en freerunning.

Resultaat: het tempo ligt een pak hoger dan in deel 2. Zo hebben de makers het handmatig oprapen van loot overboord gegooid, net als het langdurig zitten staren naar wapenstatistieken. Met deel 3 gaan ze resoluut voor actie: naast je trouwe katana unlock je zeven verschillende wapens die je gewoon kan upgraden. Je katana zit bovendien ook niet meer verborgen onder het wapenwiel, maar onder een aparte knop, zodat je on the fly mêlee- en ranged aanvallen kan afwisselen. Stukken beter.


Net als in Doom ga je immers van mini-arena naar mini-arena om hordes demonen aan stukken te hakken of rijten. Stilstaan is doodgaan, dus het freerunnen, grapplen en de combo van je katana met de ranged wapens houden er net als in Doom een rotvaart in. Ook aanwezig: vettige finishers waarbij je een demon met zijn eigen zwaard in mootjes hakt of ledematen afrukt. Dat levert health op (opnieuw netjes van Doom gepikt) of loot in de vorm van bijvoorbeeld granaten die je vijanden bevriezen of tijdelijk krachtiger wapens.

shadow warrior 3 review 1

Flauwe piemelgrappen

De open levels uit deel 2 maken plaats voor lineaire maps waarbij je regelmatig moet gaan platformen. Die intermezzo’s zijn een welkome afwisseling tussen het knallen door en het lijkt erop dat Flying Wild Hog eindelijk evenwicht heeft gevonden. Maar helaas is dat voor korte duur: na amper 6 uur spelen rolt de aftiteling over je scherm. En dat vinden we belachelijk kort.

De herspeelwaarde is ook bijzonder beperkt: voor de meeste collectibles moet je zo goed als geen moeite doen. Mis je er toch eentje, dan moet je die in principe tijdens een tweede playthrough gaan zoeken (terugkeren kan niet), maar geloof ons: die tweede speelbeurt komt er niet. Daarvoor biedt Shadow Warrior 3 gewoonweg te weinig content. Bij momenten lijkt het eerder op een Aziatische demo voor Doom Eternal, maar dan eentje die zo van de pot gerukt is qua story en dialoog dat het soms bijna beschamend is.

Hou je niet van puberale, karikaturale humor zoals die van Saints Row, dan is deze Shadow Warrior niets voor jou. De uitgebreide plot besparen we je: een draak wil de wereld verwoesten en jij moet samen met de cheesy oneliners van Lo Wang de apocalyps gaan tegenhouden. De vele flauwe en dubbelzinnige grappen doen de wenkbrauwen erg vaak fronsen. Gelukkig doen het stevige tempo en dito knalwerk je die snel vergeten. Alleen is deze achtbaanrit gewoon veel te kort. De makers voorzien naast slechte humor, helaas geen co-op of multiplayermodus, dus blijft er na 6 uurtjes weinig over dan deze voorgoed in je gamekast te schuiven.

6.7
  • over-over-the-top
  • insane finishers
  • geslaagde freerunning
  • veel te kort
  • veel te weinig content

BESLUIT

Shadow Warrior 3 serveert een lekker gewelddadige combo van schieten, hakken en freerunnen, maar valt te mager uit. Na 6 uurtjes zit je er doorheen en heb je geen enkele reden tot herspelen.

Een reactie achterlaten