Scarlet Nexus: spektakelvoer voor zowel anime- als actiefans
Stijn Segers |
14 mei 2021
Volgende maand pakt Bandai Namco uit met Scarlet Nexus, een actie-RPG die eruitziet als een animereeks. O ja, en dat is het ook: de anime-serie komt er in juli aan, maar wij gingen alvast aan de slag met de eerste uren van de game.
Anime én actie. OK?
Het is alweer even geleden dat we een actie-RPG speelden die alle ingrediënten voor een geslaagde animereeks op zo’n kwalitatieve wijze serveert. Een handvol personages met een unieke look? Check. Een potentieel tot love triangles én rivaliteiten? Check. Een coole stijl van gevechten en monsterlijke tegenstanders? Double check. Scarlet Nexus staat zijn mannetje naast klinkende namen als Tokyo Ghoul, Demon Slayer en My Hero Academia, maar doet er zijn eigen ding mee.
Geen toeval dus dat er al een animeserie gebaseerd op deze nieuwe game werd aangekondigd, nog voor hij in de rekken ligt. Het maakt ook meteen deels duidelijk welk publiek deze game voor ogen heeft. Toch ook even meegeven dat je niet zozeer grote anime fan moet zijn. Wie houdt van actie-RPG’s en een stevige portie spectaculaire gevechten, komt hier zeker ook aan zijn trekken.
Tales of Scarlet Nexus
Scarlet Nexus weet ons aangenaam te verbazen met zijn vloeiende combat en stevige focus op personages. De ontwikkelaars achter de game hebben hun strepen voornamelijk verdiend bij de “Tales of”-reeks. Wie vertrouwd is met die eerder klassieke RPG-reeks, weet wellicht wat de focus van die games is: combat en personages.
Zo is de cirkel meteen rond: Scarlet Nexus voelt aan als een stap richting de moderne gamer. Dialogen die de banden tussen de tientallen personages vormgeven zijn niet verdwenen, ze werden gewoon ingekort en beter geïntegreerd binnen de rijkelijk aanwezige actie. Dankzij de keuze uit twee hoofdpersonagess zorgt Scarlet Nexus er ook voor dat je de verhaallijn vanuit twee perspectieven kan beleven, waardoor het nog meer de moeite loont om de game opnieuw te spelen.
Duobaan
De combat voelt aanvankelijk erg sterk gelijkend aan tussen de twee hoofdpersonages. Grotendeels omdat hun basisaanvallen hetzelfde starten en ze allebei dezelfde ‘superkracht’ bezitten: het telekinetisch verplaatsen van voorwerpen. Dat wordt overigens vooral gebruikt voor de meest bevredigende der telekinetische oplossingen: gigantische voorwerpen tegen de kinnebak van vijanden rammen.
Maar naarmate je enkele levels stijgt, krijg je toegang tot de zogenaamde ‘brain map’, een skill tree waarin je jouw personage een heel eigen arsenaal aan moves en buffs kan aanmeten. Yuito en Kasane, onze respectievelijk mannelijke en vrouwelijke main characters, onderscheiden zichzelf zo na verloop van tijd. Al vrij snel wordt bijvoorbeeld duidelijk dat Yuito meer de rechttoe-rechtaan stijl gebruikt, en Kasane eerder vanop afstand het slagveld probeert te manipuleren.
Bovendien zal je tijdens missies telkens gekoppeld worden aan een NPC partner. Deze zal je voorzien van de nodige dialogen en duiding, en kan zich behoorlijk zonder jouw inmenging redden tijdens combat. Maar belangrijker is uiteraard het feit dat elk van deze NPC’s ook over een eigen special power beschikt, die ze jou tijdelijk kunnen lenen voor extra stevige aanvallen.
De voorbeelden die wij al konden bekijken waren vooral zaken zoals het toevoegen van elektriciteit aan je basisaanvallen, of het in brand zetten van vijanden. We zijn benieuwd om te zien hoe uitgebreid dit systeem van samenwerken tussen de verschillende teamleden in de uiteindelijke game zal worden.
De eerste uurtjes
Wat ons ook erg aantrekt, is de verhaallijn die potentieel voor enkele leuke plottwists zal zorgen. Kort samengevat maak je deel uit van het OSF (Others Supression Force), een militaire groep die zich voornamelijk bezighoudt met het bestrijden van de zogenaamde Others. Dat zijn buitenaardse gemuteerde wezens waartegen geen conventionele wapens bestand zijn. Wat deze wezens precies zijn en waar ze vandaan komen, wordt mondjesmaat onthuld.
De hands-on demo die wij mochten spelen liet ons de eerste uren van de game ervaren. Veel wijzer werden wij op verhalend vlak nog niet. Vermoedelijk zullen er nog wel verrassende elementen opduiken die de waarheid achter het bestaan van Others, en dus het OSF zullen blootleggen. En zoniet, dan schiet er in het slechtste geval een dynamische actie-RPG met meer dan degelijke graphics en een geniale soundtrack over. Daar zeggen we nooit nee tegen!