REVIEW Warhammer 40K: Space Marine 2 – Heerlijk bruut avontuur

space marine 2 review 00

Ook beschikbaar op: Xbox Series/PC

Wie Warhammer 40K zegt, denkt meteen aan Space Marines. De onbevreesde supersoldaten zijn onmiskenbaar de populairste factie in het Warhammer 40K universum. Dat de iconische krijgers een tweede game-avontuur krijgen, hoeft niet te verrassen. De geweldige Warhammer lore en de imposante macht van de strijders vormen het perfecte voer voor een actiegame die je in de rol steekt van de ultieme alienkiller.

Posterboy Titus

Jij klimt in het gepantserde oorlogspak van Demetrian Titus, een veteraan van de Ultramarines 2nd Company. Na zijn plicht bij de Deathwatch, een elite-eenheid in dienst van de Inquisitie, wordt Titus omgevormd tot een nog sterkere versie van de al imposante Space Marines. Zijn missie? De invasie van de Tyranids, een ras van reusachtige insecten, een halt toeroepen op de jungleplaneet Kadaku.

Zoals de doorsnee Call of Duty campagne, begint Space Marine 2 met een eenvoudige missie die een gigantisch conflict in gang trapt. Jouw strijd tegen de Tyranids en hun Hive Mind ontaardt al snel in een intergalactische oorlog waarbij het lot van verschillende planeten in gevaar is.

Toegegeven, het verhaal van deze Space Marines 2 zal geen prijzen winnen voor beste scenario. Maar dankzij het vette Warhammer-metaverhaal vol details, lijkt het alsof je altijd vecht voor een hoger doel. Voor Warhammer-leken kan die imposante en ontzettend uitgebreide lore best overweldigend zijn. Al hebben wij slechts één advies aan die rekruten: terminologie slikken en blijven verder knallen, soldaat!

Space marine 2 review 2

Hakken en knallen

Want ook nieuwkomers zullen ontdekken dat Space Marine 2 een heerlijk bruut avontuur is. Als Titus moet je hacken, slashen, knallen en vooral heel veel bloed vergieten. Alsof Saber Intercative het DNA van Gears of War, Dynasty Warriors en God of War heeft gekruist. Op deze slagvelden vergiet je immers evenveel bloed als Kratos tijdens zijn eerste trilogie. En dat maakt van deze Space Marine 2 een uitermate bevredigend gore fest.

Als Titus moet je de dodelijke Tyranids en ander aliengespuis uitschakelen met hoge-kaliber machinegeweren of je trouwe zwaard met ingebouwde kettingzaag. Die confrontaties monden altijd uit in één grote bloedfontein, waarbij de massieve pantsers van Titus en zijn squadmates vaker rood dan blauw kleuren. Helemaal feest wordt het wanneer je een massieve sloophamer in de handen krijgt en al jumpjettend dood en vernieling kan zaaien vanuit de lucht. Heerlijk.

Enkel zonde dat de jongens van Saber Interactive op het einde de bloedkraan plotsklaps dichtdraaien. De nieuwe vijanden die opduiken zijn bijlange niet zo leuk zijn om te elimineren als de organische Tyranids. Saai wordt het echter nooit, dankzij de brute en rijkelijk geanimeerde finishers. Zonder bloed weliswaar, al maken de slotmissies veel goed dankzij hun torenhoge spektakelwaarde.

Space marine 2 review 3

Overrompeling

Evenzeer een gemiste kans is dat de makers soms uitstekende ideeën introduceren, maar daar te weinig meedoen. Zo beland je in één level in een ondergrondse kamer zonder stroom. Wanneer de Tyranids de ruimte overspoelen, kan je niet anders dan in het wilde weg hakken met je ronkende kettingzwaard. Het levert een prachtig lichtspel op van vonken en bloedspatten in de duisternis. Niet geschikt voor epilepsiepatiënten, maar bijzonder cool gevonden. En dat soort zaken hadden we graag vaker en wat beter uitgewerkt zien terugkomen.

Ontwikkelaar Saber Interactive verdient extra kudos voor het indrukwekkend aantal vijanden dat ze voor je voeten gooien. Zelden zagen we zoveel vijanden tegelijk op het scherm zonder dat de framerate een dipje neemt. Die Tyranids vallen je vaak in met 20 tot 30 tegelijk en het voelt geweldig om ze met bosjes aan je kettingzwaard te rijgen. Op technisch vlak erg indrukwekkend.

Space marine 2 review 4

Kleur van bloed

Dankzij Unreal Engine 5 ziet dit gala van bloedvergieten er bovendien fantastisch uit. De vele, brute finishers doen vaak aan de eerste God of War-titels denken. Of Gears of War in zijn hoogdagen. Daarnaast lijkt de oorlog altijd groter dan de veldslag waarin je je bevindt. De achtergrond is vaak het decor van indrukwekkende taferelen die de schaal enorm vergroten.

Zo zie je vaak gevechten op andere locaties, hordes vijanden die in de verte aanstormen of het luchtruim dat plotsklaps zwart kleurt van Gargoyles en afweergeschut. Saber Interactive brengt tonnen visuele details naar de wereld en weet zo de lineaire campagne naar nieuwe hoogtes te brengen.

Ook de omgevingen zien er cool uit. Vooral de grootsteden van Avarax steken er met hun massieve gotische architectuur bovenuit. Misschien toch een minpuntje voor de leveldesigners: we hadden graag meer afwisseling in het beperkte kleurenpalet gezien. We begrijpen het, in deze grijze apocalyptische wereld vol ellende is bloed zowat het enige dat nog kleur brengt. Al mocht die eentonigheid wat meer doorbroken worden. Over de indrukwekkende tussenfilmpjes hebben we echter geen klagen. Die bewijzen dat Saber Interactive tot de top behoort wat CGI-cutscenes betreft.

Space marine 2 review 5

Vrienden van Titus

Wie na de 10-12 uur durende verhaalcampagne geen bloedallergie heeft gekweekt, kan terecht in de online multiplayer. Die bestaat uit verschillende PvE missies en de klassieke competitieve game modi. Vooral de co-opmissies vinden we een meerwaarde.

Die maken rechtstreeks deel uit van de campaign. Terwijl Titus en zijn squadmates de belangrijkste opdracht krijgen, ervaar je via de co-op mode rol van de ondersteunende squads. Niet zomaar een aanvulling, want de co-op missies zijn minstens even badass als de verhaalmissies en bieden vaak een leuk alternatief perspectief.

Waar je in de campaign aan slag kon met alle wapens, kies je in co-op voor een gespecialiseerde klasse met een unieke uitrusting. De Bulwark vecht met zwaard en schild aan het front, terwijl de Assault met zijn jump jets eerder een hit & run tactiek toepast. De variatie helpt om specifieke speelstijlen onder de knie te krijgen, waardoor je nog dodelijker wordt op het slagveld. Vind je trouwens geen spelers? Dan kan je de missies ook tackelen met bots.

Krachtmeting

De competitieve multiplayer is dan weer ingedeeld in Seize Ground (Hardpoint), Capture and Control (Domination) en Annihilation (Team Deathmatch). Helaas hebben we die modi nog niet uitvoerig kunnen testen omdat we zelden genoeg spelers vonden om een match te starten tijdens de pre-release periode.

Zoals in elke degelijke multiplayer, biedt Space Marine 2 wel de optie om je vechtersbaas te personaliseren naar jouw wensen. Je kan niet alleen de kleur van je Power Armor kiezen, maar ook verschillende emblemen, decoraties, stickers en nog veel meer. Dat Saber Interactive al een roadmap heeft voorzien met talloze gratis updates (vooral op het vlak van co-opmissies), is nog een extra reden om deze Space Marine 2 aan te raden.

8.1
Space Marine 2
  • brute, bloederige gameplay
  • véél vijanden
  • visueel indrukwekkend
  • coole co-opmissies
  • goede ideeën soms te weinig uitgewerkt
  • beperkt kleurenpalet

Space Marine 2 serveert hack, slash en schietgeweld dat even vermakelijk is als gewelddadig. Bij momenten over-the-top, altijd visueel indrukwekkend en ook nog eens voorzien van originele co-op. Aanrader!