REVIEW The Rogue Prince of Persia – Een veelbelovende start
Ben Allossery |
22 juli 2024
Getest op: PC
Huh? Hebben we begin dit jaar geen 2D Prince of Persia gehad? Klopt. Prince of Persia: The Lost Crown was een sleeper hitje, maar deze handgetekende prins heeft er geen bal mee te maken.
Early acces
Belangrijk om te vermelden: The Rogue Prince of Persia zit nog in early access en zal daar volgens de makers nog een jaartje vertoeven. Een vroege review is hier echter op zijn plaats, want voor deze vroege versie betaal je 20 euro op Steam. Daarvoor krijg je een half dozijn hoofdstukken en evenveel bosses. En da’s ruim voldoende om hier tientallen uren in te verzinken.
Een nog belangrijkere voetnoot: deze game wordt niet ontwikkeld door Ubisoft zelf, maar door Evil Empire. Jawel, de Franse studio die ons ook de roguelite topper Dead Cells bezorgde. Dat deze Prince of Persia spin-off veel gemeen heeft met die heerlijk gepixelde kuitenbijter, is vanzelfsprekend.
Op grafisch vlak slaat deze Rogue Prince echter een andere richting in. De makers kozen voor een getekende visuele stijl die alle acrobatische moves van de prins er bijzonder vloeiend laat uitzien. Door de vele pastelkleuren en opvallende zwarte contouren, heeft het wat weg van een strip uit de vorige eeuw. En dat past perfect bij een indiegame. Tot daar de grote verschillen met Dead Cells.
Dead Cells achterna
Deze Rogue Prince is een onvervalste roguelite waarbij je na het sterven alles verliest en op hetzelfde punt moet starten. Jouw beginpunt? Een nomadendorpje net buiten de hoofdstad van jouw Midden-Oosters koninkrijk dat wordt aangevallen door bovennatuurlijke veroveraars. Als koninklijke held moet je jouw land rennen, klauterend en kungfutrappend zien te redden.
Van de verhalende cutscenes en animaties van de prins tot de algemene presentatie: voor een early acces titel ziet deze The Rogue Prince of Persia er ontzettend gepolijst uit. En vooral: de funderingen zijn – mede dankzij de expertise die de makers opdeden met Dead Cells – erg sterk. Iets waar de makers nog weinig aan moeten veranderen.
Een extra dimensie
Zo hebben ze een sterk evenwicht gevonden tussen het platformen en gevechten waarbij deze prins een voetje voor heeft ten opzichte van zijn inspiratiebron. Zo kan de prins naast dubbeljumpen, paalslingeren ook muurlopen. En daar maakt Evil Empire het verschil. Door de schouderknop in te drukken kan je niet alleen grote kloven overbruggen, maar ook verticaal de achtergrondmuur oplopen om zo een hoger platform te bereiken.
Dat muurlopen is wat ons betreft een bijzonder geslaagde toevoeging aan de Dead Cells-formule. Zo ren je over een horizontaal muurtje, maak je vervolgens een sprong die naadloos in wallrun overgaat, om met nog welgemikte jump dat hoge touw vast te grijpen. Naast de standaarddosis acrobatiek, serveert elk level minstens één platformpuzzelkamer die al je vingervlugheid en springvaardigheden op de proef stellen. Met een navenante beloning als het lukt.
Vlieg er even door
De acrobatiek is indrukwekkend, voelt ontzettend intuïtief en vinden wij het sterkste punt van deze Rogue Prince. Vooral in combinatie met de combat waarbij de prins een klein legertje vijanden in de pan kan hakken met een arsenaal aan hak-, steek- en werpwapens. Hoewel het aanbod en variatie in de wapens voorlopig een stuk beperkter is dan in Dead Cells, gooit deze Rogue Prince er een stel modifiers en special skill amuletten bovenop.
De combat is alvast een stuk beweeglijker. Hier moet je snel tussen wapens switchen, over vijanden heen springen of ze met een vliegende karate kick even stunnen of ze tegen een spijkermuur trappen. Zweeft de prins boven een groepje vijanden of bevinden ze zich op het platform onder je, dan kan je ze net als in Dead Cells met een neerwaartse aanval verrassen. Het speelt allemaal bijzonder bevredigend. Ook tijdens onze honderdste run.
Gewoon doen
Moet je nu al 20 euro neertellen voor deze early access of wacht je best? Absoluut. In dit geval is early access een kans om lekker vroeg met een topper aan de slag te gaan.Wij raden aan de game nu al aan te schaffen. Vooral gezien de hoge graad van afwerking.
Het enige wat nog beter kan is het aantal wapens en upgrades. Door het beperkte aantal duurt het niet lang voor je dezelfde upgrades tegenkomt, waardoor je nu sneller een déja-vu gevoel krijgt. Dat de jongens en meisjes van Evil Empire hier ongetwijfeld een mouw zullen aanpassen staat vast.
De komende maanden zullen ze samen met de nieuwe hoofdstukken meer wapens en upgrades toevoegen. Alleen moeten we het in deze early access-vorm aankaarten. Dead Cells heeft door de overvloed aan opties, statistiekjes en de keuzes die je moet maken, een hoger RPG-gehalte. En net daardoor is elke run anders en krijg je het gevoel dat je door jouw strategische keuzes meer grip hebt op elke run.
Wij speelden The Rogue Prince of Persia op Steam Deck en hebben los van enkele haperingen tijdens de overgangen, geen technisch probleem ervaren. Wat best sterk is voor een early access game. Alleen: speel deze game niet met je muis en toetsenbord. De luchtacrobatie van deze blauwbloed, is echt ontworpen om met een controller te spelen.
- speelt ontzettend vlot
- wallrunnen rules
- coole animaties
- te weinig variatie aan wapens
BESLUIT
Evil Empire heeft een oersolide basis klaar waarbij ze hun Dead Cell-formule hebben aangevuld met een stevige portie platformacrobatie. Nu nog wat meer afwisseling in de wapens en upgrades en het kan niet meer stuk voor deze roguelite prins.