The Division 2: Warlords of New York

division 2 new york

The Division 2 werd vorig jaar positief ontvangen, maar daarna werd het stil rond Ubisofts looter shooter. Met deze Warlords-uitbreiding hebben we eindelijk weer een goeie reden om ons mondmasker op te zetten en buiten te komen:we mogen terug naar de besmette straten van New York.

the division 2 warlords

New York, New York

Je leest het goed: Washington DC wordt ingeruild voor New York, de setting van de originele game. Al is het verschil erg groot. Het is er geen winter meer en dat geeft de wereldstad een compleet andere uitstraling. We krijgen meer kleur, meer groen en een vibe de veel wegheeft van I Am Alive met Will Smith. Slechterik van dienst is Aaron Keener, alweer een bekend gezicht voor wie de eerste game speelde. Hij was een van de eerste Division-agenten die rogue ging en wordt nu bijgestaan door vier generaals die hem helpen om NY in hun greep te houden.

Jouw missie? De vier generaals opsporen, hun leger uitschakelen en zo Keener te vinden. Om dat te doen moet je echter in vier verschillende gebieden van de map aan de slag gaan en hints zoeken, zodat de kaart zich geleidelijk aan openbaart. Lokaliseer je de bad guys, dan is het actie geblazen: de baasgevechten zijn heel afwisselend en geven een extra dimensie aan wat anders toch vooral zoek-schiet-repeat is. Een van de bosses gebruikt bijvoorbeeld hologrammen om zich te beschermen. Best cool gedaan.

The Division 2 Warlords of New York 4

The Division 2.0

In ongeveer 4 uur zit je door het verhaal van deze expansie. En da’s best snel, al kan je je verblijf in New York verlengen met extra zijmissies en het zoeken van collectibles. De klassieke cover-based combat blijft uitdagend, de omgevingen zien er veel minder eentonig uit dan in de originele game en het voelt goed aan om bepaalde locaties en personages nog eens te ontmoeten. De hele map is eigenlijk ook best wel groot voor een uitbreiding, ongeveer 1/3 van het DC uit de basisgame.

Ook mooi meegenomen: het team van Ubisoft Massive zorgt voor wat extra’s. De level cap is bijvoorbeeld verhoogd van 30 tot 40 en je krijgt een aantal nieuwe abilities ter beschikking, denk hologrammen, sticky bombs die je vijand in lichterlaaie zetten en een shock trap die je vijand uit zijn dekking jaagt. Het nieuwe rankingsysteem belooft veel goeds voor de toekomst: het doet wat denken aan het Badass System uit Borderlands waarbij elke level-up na 40 je punten bezorgt die je over verschillende categorieën kan verdelen. Van headshot damage en herlaadsnelheid tot critical hit damage. Zo kan je blijven grinden.

Het verdict

Loont het de moeite om deze expansie aan te schaffen en terug te keren naar Ground Zero? Best wel: eindelijk wat nieuw bloed in de tactische shooter waar we waren op uitgekeken. Tegelijk moeten we ook meegeven: Ubisoft zorgt voor leuke extra’s, maar als je geen fan was van de hoofdgame, gaat deze Warlords-expansie je ook niet over de streep trekken. Al is New York wel verdomd mooi deze tijd van het jaar.

7.8
  • NY diverser dan in het origineel
  • knalt nog steeds lekker weg