Super Mario Party

Na het vreemde zijsprongetje genaamd Mario Party: The Top 100 (wie brengt nu een partygame uit gericht op singleplayer), is de party-game bij uitstek terug. Dit keer voor onze favoriete console van het moment: de Switch. Super Mario Party start  start in een attractiepark waar je eerst je personage kiest en dan je vriendengroep, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je wil spelen. Tot met zijn vieren kan je in co-op aan de slag, maar je kan ook een tweede Switch linken en zo uitbreiden tot 8 spelers. Je krijgt de keuze uit zowat alle personages uit de Mario-games en daarbij wordt de spelwereld met subtiele mods aangepast aan jouw personage.

Mogelijkheden zat

Je Toad-tablet helpt je om het overzicht te bewaren en Toad zelf komt uitleg geven bij elke spelstand of elke minigame. En dat zal nodig zijn, want er valt veel te beleven. Hoofdattractie is natuurlijk de Mario Party-mode, waarbij je op een speelbord elk om de beurt aan de slag gaat om de sterren en munten te verzamelen. Je speelt daarbij minigames die je bonussen opleveren. De klassieke aanpak dus, maar met verschillende speelborden, en tonnen minigames die echt wel dikke pret zijn. Beetje variatie nodig? De Wilde Wateren-modus is onze favoriete en laat je tijdens het raften een parcours op het water uitstippelen. Verniel je daarbij de ballonnen op je pad, dan kan je minigames spelen en zo tijd verdienen om verder te varen.

Nog een leuke nieuwe: Beat-baas is een ritmische game waarbij je op de maat van de muziek tegen vraagteken-blokken springt, majorette speelt of andere minigames voltooit. Hoe beter je de muziek volgt, hoe meer punten. Je kan dit alles ook uitvechten in een online marathon en verder zijn er nog genoeg toeters en bellen om je een tijdje bezig te houden. Toads keetkamer geeft je bijvoorbeeld speciale minigames ontwikkeld voor de Switch. Verbind twee consoles in tafelstijl met elkaar en je kan samen baseballen of het uitvechten met tanks.

Dolle pret!

Veel content dus, maar is het na al die Mario Party-games nog steeds de moeite? Best wel. De minigames blijven fun en zijn zo divers dat het niet snel gaat vervelen. Pinguïns in hun hok jagen, met ballonnen vliegen, Peyotes kapot gooien met boemerangs… Het typische Nintendo-vermaak voor jong en oud. Na verloop van tijd kan je de minigames ook afzonderlijk gaan verkennen en nieuwe personages vrijspelen. Genoeg incentive dus om aan de slag te blijven.

Zijn er dan geen minpunten? Jawel, want eens je een bepaalde stand kiest, blijf je daarin tot je weer naar het hoofdmenu terugkeert. Begin je bijvoorbeeld met drie te spelen en komt er een vierde speler bij, dan kan die niet gewoon simpel via drop-in, drop-out meedoen. Game afsluiten en opnieuw beginnen, is dan de boodschap. Eens je een bepaald personage kiest, hou je dat ook voor de ganse speelsessie. Beetje bummer, al zijn dat natuurlijk maar kleine minpuntjes bij een voor de rest fantastische game.

8.5
  • tonnen content
  • leuke minigames