Super Mario Maker 2

Super Mario Maker was een grote hit op de Wii U en de 3DS. Met verbazingwekkend gemak kon je in de voetsporen van Miyamoto treden en je eigen platformlevels maken en delen met de wereld. Met deel 2 op de Switch gaat Nintendo nog een flinke stap verder!

Spelen of maken?

Wie aarzelt om meteen de mouwen op te stropen en zelfs levels te gaan bouwen, begint best bij de verhaalmodus. Daar ziet prinses Peach door een ongelukje haar hele kasteel in mekaar stuiken en is het aan Mario en de Toads om het hele geval weer in mekaar te knutselen. Daarvoor moet je speciaal ontworpen levels uitspelen en zo munten verdienen om de bouw te kunnen financieren. De verhaalmodus is een voltreffer: een bijzonder leuke en gevarieerde rit die je de ganse Super Mario-geschiedenis laat doorlopen. Levels Vooral de Super Mario 3D World-levels die Nintendo naar 2D overzette, mag je bij de beste Mario-levels rekenen die Nintendo ooit ontworpen heeft.

Sla je zelf aan het bouwen, dan kan je kiezen uit 5 Mario-games , en daarin telkens verschillende thema’s die de beleving helemaal anders maken. Je kan bijvoorbeeld een onderwater- of woestijnlevel ontwerpen, en daarbij zelf je vraagteken-blokjes, hellingen of valkuilen, koopa’s of goomba’s toevoegen en zo het level zo uitdagend (of niet) maken als je wil. De mogelijkheden zijn eindeloos, de nacht-modus verandert je thema en je kan zelfs speciale muziekjes toevoegen om alles nog wat sfeervoller te maken. En, de tutorial om je bij dat alles op weg te zetten is heel toegankelijk en overzichtelijk. Een excuus m niet te gaan bouwen? Dat is er gewoonweg niet.

Bye bye sociaal leven!

Maar Nintendo gaat nog een stap verder: je kan zelf challenges toevoegen aan je bouwsels (bijvoorbeeld een level voltooien zonder te springen, een tijdslimiet toevoegen…) en vervolgens je creatie delen met de community. Levels die je speelt kan je raten en aangeven of je ze leuk vindt of niet. Reken er maar op dat anderen hetzelfde doen met jouw creaties. Nintendo legt net als Sony’s LittleBigPlanet heel veel nadruk op het sociale dus, en dat zie je in elk aspect van de game.

Zo kan je nu samen met andere spelers aan een level knutselen, of in couch coop andere levels proberen, zelfs tot en met 4 spelers op hetzelfde scherm. Je kan ook met verschillende Switchen aan de slag lokaal via nearby play, of online gaan meten in een versus- of coop-mode. Al ontbreekt er nog één belangrijke feature: online met je eigen vrienden spelen. Voorlopig moeten we het stellen met random online tegenspelers, maar Nintendo belooft alvast dat euvel binnenkort recht te zetten via een update.

8.9
  • geslaagde verhaalmodus
  • uitgebreid sociaal luik