fbpx

Psychonauts 2 is de geschifte brain trip waar we lang op hebben gewacht

psychonauts 2

Meer dan vijftien jaar geleden verscheen met Psychonauts een pareltje dat door de gamecritici op handen gedragen werd, maar door het grote publiek grotendeels genegeerd werd. Een reviewsucces dat flopte aan de kassa. Deze sequel komt dan ook bijzonder laat én tegen alle verwachtingen in. Ontwikkelaar Double Fine hoopt dit keer wel op een financieel succes en wij gunnen ze het van harte. Want we houden van ontwikkelaars zeker die hun visie willen doordrukken… ook wanneer dat enkele minder fijne neveneffecten oplevert.

Niet zo sociaal

Toegegeven, de eerste indruk van Psychonauts baarde ons zorgen. Zonder veel uitleg word je na een korte video-intro als Razputin ‘Raz’ Aquato in de geschifte spelwereld gedropt. Niet alleen is het even wennen aan de expressieve en cartoony visuals, er passeren in een sneltempo een half dozijn personages waar je nog nooit van gehoord hebt. Of diep in een hoekje van je brein genesteld zitten.


Het is een veelgemaakte fout van ontwikkelaars: er simpelweg van uitgaan dat spelers de eerste game gespeeld hebben en alle feiten na 15 jaar nog vers in het geheugen zit. Wellicht veronderstellen ze ook dat je ondertussen ook de VR-sequel in the Rhombus of Ruin gespeeld hebt. Deze sequel is namelijk een rechtstreeks vervolg op die spin-off en het verhaal borduurt gewoon netjes verder. Nieuwkomers houden alvast best de Wikipedia-pagina bij de hand.

psychonauts 2 4jh6

Doe maar Loboto

Gelukkig slaagt Psychonauts 2 er vrij snel in om het pad te corrigeren. Zodra je in het brein van je eerste doelwit Dr. Loboto bent gedoken, en je Raz’ vaardigheden wat leert kennen, beland je algauw op bekend terrein. Psychonauts 2 is opnieuw een actieplatformer waarin beide elementen van die term evenwaardig zijn.

Als één van de Psychonauts bezit Raz een karrenvracht aan psychische krachten (denk: telekinese, pyrokinese, de tijd vertragen, etc.), die hij voornamelijk gebruikt om misdaden op lossen of mensen die in psychische nood verkeren te helpen. Deze sequel spitst zich vooral toe op dat tweede luik, en het valt ook op dat het een zeer menselijke, emotionele game is geworden. Nee, dit is geen indie walking simulator met een zwaarwichtig plot. Er wordt wel degelijk gevochten, gelachen, geschoten en gesprongen. Maar sommige van de plotlijnen verkennen toch duistere kantjes van de menselijke aard.

120131

Uit het hoofd

Voor wie nog nooit van het origineel gehoord heeft: een Psychonaut is iemand die letterlijk in je hoofd kruipt, en er mentale problemen opspoort en probeert te verhelpen. Spoilers over de verhaallijn gaan we absoluut niet geven, maar in de loop van het ongeveer 15 uur durende spel zal je meerdere breinen betreden.

Net als zijn voorganger speelt Psychonauts 2 dit uit als één van zijn grootste troeven, want elk brein dat je bezoekt heeft een volledig eigen stijl met unieke grafische elementen, gameplay en doelen. Je kan zomaar op een bowlingbal belanden, terwijl je een bouwwerf moet zien te navigeren. Of in een casino waarbij baby’s worden verloot. Of backstage bij het optreden van een, helaas gesplitte, psychedelische rockband. Het zijn maar enkele voorbeelden van de werelden en situaties waarin je je zal bevinden, en die zijn vaak oprecht indrukwekkend.

De verhaallijn zelf bevat de nodige dreiging, zonder ooit aan luchtigheid in te boeten. Een machtige psychonaut genaamd Maligula dreigt terug te keren uit de dood, wat wel eens het einde zou kunnen beteken van de wereldvrede. De Psychonauts verzamelen zich in een tegenoffensief, maar al snel blijkt dat er meer aan de hand is. Als Raz ga je op onderzoek, zowel door de onmiddellijke omgeving van het Psychonauts HQ te verkennen, als door het achterhalen van wat er zich achter de schermen afspeelt. Wie is de mol binnen de Psychonauts? Kan Maligula werkelijk aan de dood ontsnappen? En zullen de befaamde Psychic Six terug verzamelen om dit kwaad te bestrijden?

2 Psychonauts 2 E32019 1080 004

Verleden tijd

In gameplaytermen komt dit neer op heel wat platforming in de relatief open hubwereld rond het Psychonauts HQ. In de ‘echte’ wereld moet je allerlei zijmissies trachten te volbrengen, om upgrades of items te bekomen. In de psychologische interne werelden zal je daarentegen veel actiegerichter te werk gaan, en tal van collectibles verzamelen.

Gevechten komen enkel in de droomwerelden voor en zijn relatief pittig. Het is zaak om de juiste psi-powers tegen de juiste vijanden te gebruiken. De platformgedeltes en de gevechten worden relatief goed gescheiden gehouden, want ze samengooien zou best afstraffend zijn. Er zijn namelijk voldoende omgevingselementen zoals elektriciteit en afgronden die je soms op frustrerende wijze een one-hit-kill aansmeren. Moet wel vermeld worden: de boss fights zijn übervet, omdat ze telkens een creatieve oplossing vereisen. Maar dat ontdek je best gewoon zelf.

psychonauts 2 review

Vast aan het oude

Psychonauts 2 is eigenlijk niet meer van deze tijd. En dat bedoelen we niet per se negatief. Games met zo’n unieke stijl en wereld, vind je doorgaans enkel nog in het indiecircuit en we vinden het bemoedigend dat Xbox Game Studios zich kandidaat gesteld heeft om dit spel te helpen realiseren. Maar als we eerlijk moeten zijn, voelt dit langverwachte vervolg ook soms té klassiek aan. De soms onprecieze platformbesturing, het savesysteem dat je dwingt minutenlange segmenten opnieuw te spelen, die frustrerende one-hit-kills,… de gameplay vinden we soms te oubollig en niet helemaal mee geëvolueerd met zijn tijd.

Niet dat 3D-platform games of actie met psychische krachten passé zijn, maar het is ook niet zo dat een groot publiek nog op dit type game zit te wachten. En zelfs binnen dit genre hebben we het gevoel dat sommige indiegames een betere besturing of minder frustrerende foutjes bevatten (het recent verschenen Omno, om er eentje te noemen). Verschillende kleine klachten die we nu ervaren, hadden we ook al bij het origineel. Dat Double Fine het gevoel van het originele spel graag wou recreëren, begrijpen we, maar dat ze ook dezelfde schoonheidsfoutjes zouden overnemen, hadden we niet verwacht.

Psychonauts Colors

VerRazzend sterk

Desondanks houden we toch vooral positieve herinneringen over aan onze tijd met Psychonauts 2. Deels zal dit met nostalgie te maken hebben, deels met het feit dat we nog altijd amper kunnen geloven dat deze sequel na 15 jaar nog gekomen is. Op heel wat vlakken is dit gewoon ook een kwalitatief stukje software. Het stemmenwerk, de humor, de fantastische soundtrack en het gros van de plotlijnen zijn absoluut de moeite waard.

Oké, we hebben gesakkerd en gevloekt door sommige beslissingen van de designers, maar op het einde van de rit hebben we toch genoten van dit uitzonderlijke avontuur. We hopen enkel dat de game dit keer wat meer aandacht van het grote publiek krijgt. Dat Psychonauts 2 meteen op Xbox Game Pass verschijnt, zal hopelijk ook helpen. Wie weet hoeven we dit keer geen vijftien jaar te wachten op een vervolg.

8.0
  • inventieve dialogen en plot
  • creatief leveldesign
  • coole psi-powers
  • catchy soundtrack
  • gameplay soms té klassiek

BESLUIT

Wat een blast from the past! Psychonauts 2 is een zeer trouwe sequel, in die mate dat het zelfs enkele van de mankementen van het origineel heeft overgenomen. Toch is dit korte maar krachtige avontuur meer dan het spelen waard.

Een reactie achterlaten