REVIEW PlayStation 5 Pro – Powerhouse voor de harde kern
Ben Allossery |
16 november 2024
Slanker, stiller en ruimer
De PS5 Pro volgt het ontwerp van de PS5 Slim en is een stuk gestroomlijnder en lichter dan de originele PS5. Dankzij dat slankere design en zijn strakke zwarte lijnen past hij ook beter in de woonkamer dan zijn kolossale voorganger. Dat de SSD een stevige upgrade naar 2TB kreeg (waarvan 1.89 TB bruikbare opslag – drie keer zoveel als onze OG PS5) is niet onbelangrijk. En in ons geval zijn we ook blij eindelijk verlost te zijn van dat irritante zoemgeluid dat onze chonky PS5 maakte. Slanker, stiller, ruimer en esthetisch verantwoorder. Zo zien we onze Pro-upgrade het liefst.
Alleen vinden we Sony erg karig wanneer het op accessoires aankomt. Behalve een DualSense controller, de nodige snoeren en twee miezerige doorzichtige plastic driehoekjes om de console horizontaal te plaatsen, vind je hier geen verticale stand. Wil je de PS5 Pro rechtop zetten moet je 30 euro neertellen voor die extra stand. Al is een ander gemis wellicht een veel groter struikelblok voor potentiële kopers.
Want heb je net als ons behoorlijk wat fysieke PS5-games of gebruik je jouw console ook om Blu-ray films te kijken, dan ben je verplicht om de schijflezer – die je zonder veel moeite vastklikt onderaan rechts – er apart bij te kopen. Wat nog eens een extra €130 bovenop het al stevige prijskaartje betekent. Reken daar die verticale standhouder bij en dan kom je aardig in de buurt van €1000. Wat van die PS5 Pro een bijzonder pittige zaak voor je spaarvarken maakt.
Veel meer power
Maar goed, je haalt er dan ook de krachtigste en snelste console mee in huis. Met dank aan de toevoeging van PSSR, een AI upscaletechnologie die beelden naar 4K-resolutie tovert zonder de grafische processor extra te belasten. Lang leve AI.
Dat die grafische processor ook nog eens een stuk krachtiger is, is in dit verhaal misschien nog belangrijker. Volgens de handleiding levert de PS5 Pro zo’n 16,7 TFLOPs in plaats van 10,3 TFLOPs. In de praktijk betekent dit een grote hap extra rekenkracht erbij (zo’n 45% volgens Sony).
Die extra rekenkracht vertaalt zich in een betere resolutie (lees: scherpere en meer gedetailleerde visuals) en verbeterde ray tracing die belichting, schaduwen en reflecties een stuk realistischer maakt. En dit alles ook nog eens aan een hogere en stabielere framerate.
Kortom, eigenlijk doet de PS5 Pro wat Sony met de gewone PS5 beloofde, maar nooit kon waarmaken: games in 4K aan 60 fps draaien. En hoewel het niet native 4K is, zorgt de upscaletechnologie ervoor dat je het verschil niet eens merkt. Die combinatie van een sterke GPU en slimme upscaletechnologie zorgen ervoor dat de PS5 Pro de steeds groter wordende kloof tussen consoles en pc’s terug dichtrijdt. Sterke dus, waarvan we op dit moment echter de ware kracht nog moeten zien.
Maar hoe speelt het dan?!
Op papier klinkt het veelbelovend, maar wat doet die dure PS5 Pro in de praktijk met die nieuwe rekenkracht? Om met de deur in huis te vallen: het zorgt voor een extra grafische stap voorwaarts, die op dit moment echter nog niet groot genoeg is om het dure prijskaartje te verantwoorden.
Terwijl Peter en Miles bijzonder vlot door Manhattan slingeren weerkaatsen de wolkenkrabbers levensecht de omgeving. Marvel’s Spider-Man 2 ziet er weergaloos uit op onze 65 inch 4K Philips tv, maar eerlijk? De game zag er op de gewone PS5 ook al best voortreffelijk uit. Hetzelfde geldt voor andere first-party exclusives zoals God of War Ragnarök en Ratchet & Clank: Rift Apart. Het aantal frames is opgekrikt, de belichting een tikje beter, maar het merkbare verschil blijft bij first-party games best klein. Het waren immers al bloedmooie games, die er dankzij de PS5 Pro een stukje indrukwekkender uitzien.
Het grootste verschil merk je bij third party games. Net omdat die doorgaans minder geoptimaliseerd zijn voor de PS5. Bij Stellar Blade bijvoorbeeld valt de hogere framerate meteen op (de actiegame haalt nu gemakkelijk een stabiele 80 fps), terwijl de nieuwe Versatility modus van Final Fantasy VII Rebirth op verblufende wijze 60 fps en een (geüpscalede) 4K resolutie verzoent.
Ook het jasje van Kay en de grasvlaktes van Toshara zien er in Star Wars Outlaws plots een stuk gedetailleerder uit. Racend op je speeder bike vallen de pop-ups en texture pop-ins echter nu nog een stuk harder op door het verbeterde vertezicht. Dat de PS5 Pro geen wonderspons is die alle fouten van de developer rechtzet, zoveel is duidelijk.
Zonder label gaat ook
Niet alleen bij de +50 titels die een PS5 Pro Enhanced label kregen, valt de grafische vooruitgang op. We werden positief verrast door Cyberpunk 2077. Zelfs zonder PS5 Pro patch ziet CD Projekts gecontesteerde scifi-shooter er plots een stuk beter en vloeiender uit op de PS5 Pro. De draw distance is flink verbeterd, de belichting is erop vooruitgegaan en de framerate kreeg net als het algemene niveau van grafisch detail een flinke duw in de rug. Dit komt inderdaad aardig in de buurt van een peperdure gaming pc.
Ook Black Myth: Wukong draait zonder patch een stuk soepeler in de meest veeleisende modus. En enkel daarom vinden we de PS5 Pro een hele verbetering: je hoeft niet langer te kiezen tussen framerate en graphics. Al gaan bepaalde developers wat ver in het aanbieden van grafische opties.
Waar God of War Ragnarök zelf de juiste PS5 Pro instellingen kiest, geeft Spider-Man 2 je een waslijst aan grafische opties om jouw spelervaring te finetunen. En dat gaat van het instellen van de graad van VRR tot de level van ray tracing. Dat consoles eigenlijk gaming pc’s in vermomming zijn, wisten we al, maar wij verkiezen toch het gebruiksgemak van een console waarbij de makers zelf de optimale instellingenmix voor je kiezen. Ontdekten we ook: een voldoende groot gamescherm (65 inch minimum) dat zowel 120 Hz als VRR ondersteunt, is aangewezen wil je games zoals Marvel’s Spider-Man op hun PS5 Pro-best ervaren.
Ook mooi meegenomen: bij de PS5 Pro-instellingen vind je ook een optie om PS4-games te upscalen. En dat werkt bijzonder goed. Zo ziet Titanfall 2 er plots een stuk scherper uit, net als Bloodborne. Alleen: hoe vaak speel jij nog PS4-games op je PS5 Pro? Een leuke feature die niet bepaald is afgestemd op het doelpubliek van de PS5 Pro.
Kopen of niet?
Moet je nu 800 euro neertellen voor die PS5 Pro? Het hangt af van welk soort gamer je bent en wat je verwacht. Heb jij nog geen PS5 in huis? Dan is de PS5 Pro de ultieme manier om PS5-games te beleven. Goedkoper dan een highend gaming pc, dat wel, maar voor een console een best pittige prijs.
Heb je al een PS5 en twijfel je om die smak geld neer te tellen voor de Pro-upgrade? Beslis dan eerst hoeveel deze grafische stap voorwaarts jou waard is. Ben je het type dat zijn games enkel op de meest optimale manier wil beleven op je dure 4K tv, dan moet je niet twijfelen. En wellicht hebben de early adopters onder hen de PS5 Pro al vanaf launch in huis. Sony lijkt dan ook vooral deze groep hardcore gamers met budget te targetten.
Maar voor alle andere gamers raden we nog aan om te wachten. Het dure prijskaartje verantwoordt op dit moment nog niet de extra grafische toeters en bellen die de PS5 Pro levert. Nee, dan wacht je beter tot games op de markt komen die de extra kracht van de PS5 Pro ten volle benutten. Games zoals GTA 6 en Death Stranding 2: On The Beach bijvoorbeeld zullen ongetwijfeld beter afgestemd zijn op de technologie van de PS5 Pro. Dat wij hard uitkijken naar die nabije toekomst spreekt voor zich.
- echt stukken krachtiger
- verbeterde ray tracing doet veel
- SSD van 2 TB
- toekomstgerichte console
- duur prijskaartje
- disclezer ontbreekt
- grafische sprong soms klein
BESLUIT
De PlayStation 5 Pro is een indrukwekkende console die dankzij een slimme combi van sterkere GPU en AI upscaling heel wat extra grafische kracht in de schaal legt. Alleen: het komt op dit moment nog niet voldoende tot uiting om er €800 voor neer te tellen.