Persona 5 Royal

Persona 5 Royal

Wie een beetje fan is van RPG’s weet al langer dat Persona 5 een pareltje is. De game die 2 jaar geleden op PS4 verscheen biedt alles wat de JRPG-liefhebber kan wensen en we gaven hem dan ook een welverdiende 9.1. Of het nog beter kan? Vast wel moeten ze bij Atlus gedacht hebben. Enter Persona 5 Royal: dezelfde steengoede game, maar met een heleboel extra’s en verbeteringen.

peronsa 5 review 5

Persona superhelden

In Persona 5 volgen we de avonturen van een groep Japanse scholieren die het gehad hebben met het onrecht in hun stad. Plots ontwaken ze met magische krachten die ze toegang geven tot alternatieve werelden. Terwijl ze overdag de uitdagingen van de gewone wereld aangaan, dringen ze ’s nachts als de Phantom Thieves het zelfbewustzijn van misdadigers binnen om diens gedrag te veranderen. Klinkt allemaal vergezocht, maar vergis je niet: Persona 5 steekt verhalend fantastisch in elkaar.

Dat verhaal wordt via bloedmooie anime cutscenes op je afgevuurd. Persona 5 is helemaal niet geschikt voor kinderen. De game behandelt zware thema’s als machtsmisbruik, drugsmaffia en zelfmoord. Bovendien wordt er uitgebreid ingegaan op de gevolgen voor de personages in het verhaal. Die zijn intussen zo bekend bij het grote publiek dat Atlus een reeks spin-off titels rond de Phantom Thieves heeft ontwikkeld en Joker – het hoofdpersonage uit het spel – is nu zelfs een vaste waarde in het Smash Bros-rooster.

persona 5 review

Nieuwe Phantom Thieves

Een nieuw speelbaar personage toevoegen aan een zo goed als perfect verhaal, is niet zonder risico. Maar Atlus heeft het goed aangepakt. Al bij de start van de game ontmoet je de mysterieuze gymnaste Kasumi. Deze ontmoeting voelt niet geforceerd en nadien kom je ze nog geregeld tegen op je pad. Wanneer ze veel later je team vervolledigt, voelt het dan ook natuurlijk aan, alsof ze er altijd al bij hoorde.

Een ander nieuw gezicht komen we tegen in de vorm van psycholoog Takuto Maruki die door de school wordt aangesteld om de vele dramatische gebeurtenissen te helpen verwerken. Hoewel hij geen speelbaar personage blijkt, kan je hem geregeld opzoeken als confidant en levert ook hij op die manier een bijdrage aan het team én het verhaal. Voor wie Persona 5 al eerder speelde en nog een reden zoekt om deze opnieuw in huis te halen: andere bekende gezichten krijgen in Royal meer schermtijd. Zo kan je de buurten van Tokio verkennen samen met jonge detective Goro Akechi en zelfs de tweeling uit de Velvet room laten zich graag verleiden tot een uitje.

persona 5 review 3

Koninklijke kerkers en combat

Alle kerkers uit de basisgame, ook bekend als de paleizen, zijn terug maar dan in aangepaste vorm. Doordat Joker nu gebruik kan maken van een grijphaak, kan je terecht op voorheen onbereikbare plaatsen. Er werden ook verschillende verborgen items toegevoegd en bekende baasgevechten spelen dan weer net ietsje anders. De hoofdattractie is echter een volledig nieuw paleis dat je mag verkennen. Net als bij de toevoeging van de nieuwe personages, hebben de ontwikkelaars hun best gedaan om deze kerker zo goed mogelijk te integreren in het verhaal en ook kwalitatief hoeft deze in elk geval niet onder te doen voor de gekende paleizen.

Ook Mementos, het eerder saaie gangenstelsel dat vooral nostalgische Persona-fans konden smaken, kreeg een upgrade. Zo kom je er meteen José tegen, een vreemde snuiter die bloemen inruilt voor handige items. Deze bloemen liggen uitgebreid verspreid over het willekeurig gegenereerde metrostelsel. José biedt zelfs de mogelijkheid om binnen Mementos meer ervaringspunten te verzamelen, zodat je er niet al te lang hoeft te grinden.

Zeggen dat het hele vechtsysteem op de schop is gegaan, zou overdreven zijn. Toch zijn er subtiele veranderingen te bespeuren. Zo wordt het over-en-weer spelen met je teamgenoten – de zogenaamde baton pass – veel meer aangemoedigd en is het een stuk makkelijker en vooral voordeliger geworden. Je aanvalskrachten worden erdoor namelijk steeds sterker en ze kosten zelfs geen SP-punten meer als je het goed aanpakt. Ook het gebruik van je geweren wordt nu een stuk aantrekkelijker gemaakt. Waar je vroeger al snel door je kogelvoorraad heen zat, worden deze nu na elk gevecht netjes vanzelf aangevuld. Showtime tenslotte is een speciale move waarbij twee teamleden samenwerken om extra schade aan te richten. Een feest voor het oog, die extra animaties!

persona 5 review 4

Uitgaan in Kichijoji

Niks zo vervelend als een ontwikkelaar de speler van zijn vrijheid beroofd. Of dat was althans de meest gehoorde klacht van Persona 5. De kattige mascotte Morgana hield de speler immers te vaak aan het handje waardoor sommige dagen echt als verloren tijd aanvoelden. Dit behoort definitief tot het verleden in Royal. Niet alleen kan je zo goed als elke avond nuttig invullen met een activiteit naar keuze, ook het aanbod aan entertainment is groter geworden dankzij de toevoeging van uitgaansbuurt Kichijoji.

Deze wijk biedt naast de verscheidenheid aan winkeltjes ook een aantal nieuwe activiteiten aan zoals darten en biljarten. Het spelen van deze cafésporten tilt niet alleen je vriendschappen naar een hoger niveau, het maakt de eerder vermelde baton passes nog sterker. Verder kan je er ook je vuile kledij inruilen tegen handiger materiaal en kan je er vertoeven in een sfeervolle jazz-club.

Nog vaker dan in Kichijoji verbleven we echter in de Thieves Den, een schuilplaats voor onze helden die je ook vanaf het hoofdmenu kan bereiken. Je kan er terecht om filmpjes te bekijken, te luisteren naar de soundtrack en een potje Tycoon te spelen. Dit kaartspel blijkt bijzonder verslavend waardoor de speelduur nog een stuk wordt uitgebreid. Volledig optioneel, maar verdomd cool gedaan.

persona 5 review

Laatste verrassing

Opsommen wat er nog allemaal Royal werd toegevoegd is onbegonnen werk. Het aantal quality of life-verbetering is immens. We kwamen onder andere nieuwe Persona tegen die we meteen konden inzetten in extra toegevoegde gevechten in de Velvet Room. Shadows rekruteren is iets makkelijker dankzij de hints van Morgana en er zouden ook nieuwe eindes zijn toegevoegd. Maar de RPG is zo groot dat we die nog niet eens hebben kunnen ontdekken.

Geen minpunten dan? Toch wel, al zijn die verwaarloosbaar ten opzichte van het totaalpakket. We hadden het bijvoorbeeld op prijs gesteld als deze extra content ook als uitbreiding voor de originele titel verscheen. Want nu moeten trouwe fans twee keer in de buidel tasten en dat had makkelijk anders gekund. Ach, gewoon je vorige exemplaar verpatsen en het geld investeren in deze superieure Royal editie. Je zal het je niet beklagen.

9.1
  • de beste én grootste JRPG voor PS4
  • veel quality of life verbeteringen