Paper Mario: The Origami King

paper mario

Verdorie! Het papieren Paddenstoelenrijk waar Mario en vrienden verblijven wordt alweer geteisterd. Niet door Bowser dit keer, maar door de boosaardige koning Olly die alles en iedereen in origamifiguurtjes wil omvormen. Aan ons om er een papieren stokje voor te steken.

Papier hier

Een originaliteitsprijs voor de verhaalvertelling zal deze nieuwe Paper Mario niet ontvangen. Toch werden we tijdens het spelen van The Origami King meerdere keren positief verrast. Te beginnen met de presentatie: werkelijk alles en iedereen in de game is gemaakt van papier. Niets nieuws voor wie al eerder een game uit de Paper Mario-reeks speelde, al leefden de makers zich dit keer helemaal uit.

Het toevoegen van papier maché- en origamifiguren doet de wereld er nog fantastischer uitzien. Niet alleen valt deze Paper Mario dankzij zijn unieke visuele stijl op tussen de rest van de games, ontwikkelaar Intelligent Systems weet ook goed het concept uit te spelen. Met vele geestige woordgrappen die ons enkele keren deden grinniken.

Dit is GEEN RPG

The Origami King is het zesde deel in de reeks. Paper Mario-veteranen weten dat de makers in elk deel graag experimenteren. Al slaan ze sporadisch de bal mis (Sticker Star, iemand?). En dat gebeurt in deze Origami King ook. Gamers die net zoals vorige delen een turn-based RPG verwachten, willen we waarschuwen. Hoewel de reeks ooit begon als een RPG, lieten de makers met elk nieuw deel steeds meer RPG-elementen varen.

Hier lijkt het steeds lichter wordende RPG-jasje zelfs helemaal gestript. The Origami King is dan ook veeleer een adventure game zoals de Zelda franchise. Hier geen ervaringspunten na elk gevecht bijvoorbeeld. Progressie maak je enkel door sterkere wapens en krachten te bemachtigen. Het nadeel hiervan? Wij ontweken indien mogelijk elk gevecht in de kerkers, want behalve extra geld valt hier toch niks interessant mee te verdienen.

PaperMarioTOK scrn wrld GreenTape 01

The Origami Ring

Niet dat de gevechten saai zijn, de combat is zelfs best vermakelijk. Strijden doe je in een ringvormige arena met Mario in het midden. In een eerste fase wil je de vijanden rondom je zo efficiënt mogelijk positioneren zodat je in een beperkt aantal beurten zoveel mogelijk vijanden koud maakt. Dit is het belangrijkste deel van de strijd, want als je het goed aanpakt krijg je ook nog eens een krachtbonus cadeau. Deze fase is ook tijdsgebonden, maar je kan letterlijk tijd bijkopen met in-game geld mocht je die nodig hebben.

In een tweede fase kies je een wapen: vijanden die dichtbij je staan wil je met de hamer kapotmeppen, terwijl je verder geplaatste vijanden kan bespringen. Het begint allemaal vrij eenvoudig en echt moeilijk wordt het nooit. Al kan het er best chaotisch aan toegaan als je niet snel de juiste beslissingen neemt.

PaperMarioTOK scrn BossBattle 01

Who’s the boss?

Vinden we dan weer uitermate geslaagd: de baasgevechten die uitdagender zijn en daardoor ook een stuk aantrekkelijker. Dit keer staat Mario aan de zijlijn van de ring. Je moet de baas bereiken door een zo efficiënt mogelijk parcours uit te stippelen naar het midden toe. Een ware race tegen de tijd en elke boss vereist een andere strategie.

Zo kan een watervogel jouw acties dwarsbomen door draaikolken te plaatsen op jouw pad. Of wat dacht je van een set kleurpotloden die als kanonskogels op je pad schieten? Wij zijn grote fan van de afwisseling die deze origamibazen bieden, al staat de moeilijkheidsgraad ervan in schril contrast met de poepsimpele gewone vijanden die je tegenkomt.

PaperMarioTOK scrn 1000FoldArms 01

Ontplooi jezelf

We hebben ons écht vermaakt met deze Paper Mario. Hoewel de vele werelden en de vette baasgevechten op zich al een prima game opleveren, kozen de makers ervoor het spel tjokvol leuke zijcontent en minigames te stoppen. Zo kan je op zoek naar de vele verborgen Toads. Soms zitten ze tussen muurspleten en dan weer werden de arme stakkers opgevouwen tot origamidier. Er zit dan niks anders op dan ze weer plat te meppen met de hamer. Bovendien loont het zoeken naar je paddenstoelvrienden de moeite, want ook zij kunnen je helpen tijdens de gevechten. Minder nuttig maar vermakelijk genoeg om er actief naar te zoeken: allerlei verzamelitems voor het museum. Was je museum in Animal Crossing nog niet voltooid, kan je hier alweer aan de slag!

Verder wordt je pad geregeld onderbroken door een op het eerste zicht onoverkoombaar obstakel. Dan komt het erop aan te zoeken naar een nieuwe toverkracht om het object via bewegingsgevoelige besturing te verwijderen. Deze motion controls kan je ook uitzetten, maar ons trok het nog meer de fantastierijke wereld in. En we waren al fan. Voeg daarbij nog eens tal van referenties naar klassieke Nintendo games als Donkey Kong en Metroid en je hebt met The Origami King een game die elke Nintendo fan op z’n minst eens moet proberen.

8.0
  • unieke grafische stijl
  • uitdagende baasgevechten
  • coole minigames
  • veel collectables
  • flinterdun verhaal
  • weinig RPG te vinden

Paper Mario: The Origami King heeft ons aangenaam verrast. De leuke grafische stijl, gecombineerd met de vele woordgrapjes en geslaagde minigames brachten meermaals een glimlach op ons gezicht. Wie een uitdagende RPG met een sterke verhaallijn verwacht, heeft hier echter niks te zoeken.