Mortal Shell is een must voor fans van Dark Souls

mortal shell review

Als reviewer moet je elke game een eerlijke kans geven en het volledig op zichzelf beschouwen. Je moet het los kunnen zien van alle andere, eerder verschenen titels. Bij deze Mortal Shell is dat vrijwel onmogelijk. Mortal Shell – een indiegame gemaakt door amper 15 mensen – durft het immers aan om één van de meest geliefde reeksen in het actie-RPG genre na te bootsen: Dark Souls. Sterker nog, het doet het ook nog eens verdomd goed.

1 TwinBoss

Ode aan die dode

Voor alle duidelijkheid: een topgame als inspiratie gebruiken, daar is niets mis mee. Dark Souls heeft immers zo’n grote impact gehad, dat het onvermijdelijk talloze developers heeft beïnvloed. Al gaat het team achter Mortal Shell nog een stap verder. Ze maken er geen geheim van dat hun retemoeilijke atie-RPG niet alleen het concept van Dark Souls volgt, maar tegelijk ook de sfeer, stijl en world building van zijn meester probeert te imiteren.

Zodra je de eerste noten van de soundtrack hoort of de eerste momenten van de intro ziet, legt Mortal Shells de kaarten open op tafel. Een gewaagde keuze, maar het werkt. Mortal Shells is een niet mis te verstane liefdesbrief, waarbij het kleine team van ontwikkelaar Cold Symmetry tot in de puntjes erin geslaagd is om de ervaring van Dark Souls na te bouwen. Of beter gezegd: de ervaring van zijn voorganger Demon’s Souls. Op zich al een indrukwekkende realisatie, vooral omdat de makers hun eigen ingevingen aan de formule hebben toegevoegd.

Shell Kombat

De eerste grote ingeving die Cold Symmetry in de aanbieding heeft, zit al verstopt in de titel. In Mortal Shell start je namelijk niet als een zelf gekozen of zelfgemaakt personage, wel als een lijkbleek wezen dat nauwelijks health points of vaardigheden heeft. Vrijwel meteen na de tutorial vind je de eerste van vier zogenaamde Shells. Dit zijn lichamen van eerder gesneuvelde helden, die jij kan overnemen. Elke Shell heeft zijn eigen identiteit, uiterlijk, statistieken en vrij te spelen skills. Via items (of een hublocatie)kan je vrij wisselen tussen alle Shells die je gevonden hebt.

De verschillende Shells gecombineerd met het best beperkt arsenaal aan wapens, zorgt gelukkig voor voldoende variatie en tactische afwisseling. Een baas verslaan, lukt je misschien niet met één bepaalde combinatie van Shell/wapen, maar je kan opnieuw proberen met een andere. Word in een gevecht je HP naar nul herleid, dan wordt jouw oorspronkelijke vorm letterlijk uit zijn Shell geslagen. Je hebt dan nog één kans om snel terug in die Shell te kruipen, waardoor je met een volle levensbalk kan doorvechten. De tweede keer dat je gezondheidsmeter op nul valt is het echter finaal en word je teruggezet naar een vorig checkpoint.

Crypt Boss

Schild en vijanden

Ook op defensief vlak komt Mortal Shell met een originele insteek. Waar je traditioneel zou verwachten dat je personage een schild oppikt om zich te beschermen, doe je dat hier met je lichaam. Met een druk op de linkerschouderknop verander je jouw lijf in steen. Zo kan je één aanval volledig absorberen om daarna meteen terug in het offensief te treden. Dit – in combinatie met ontwijkbewegingen en het parry systeem – zorgt ervoor dat je best wat opties hebt om jouw dodelijke vijanden het hoofd te bieden. Al is het pareren niet perfect.

De timing voelt vaak random aan, wat extra pijnlijk is aangezien een succesvolle parry je toelaat om wat health terug te winnen. Een parry fail kan dus dubbel hard aankomen wanneer je op een health boost rekent. De vijanden in de game zijn op zich afwisselend genoeg, al duurt het wel even vooraleer je echt unieke types ziet opduiken. Op vlak van boss en monsterdesign zie je talloze knipogen naar de Soulsgames. En hier mochten de jongens en meisjes achter Mortal Shell meer creativiteit aan de dag gelegd hebben. Hetzelfde geldt voor de omgevingen die er op zich best prima uitzien, maar meer afwisseling hadden mogen aanbieden.

IceSword

Grimdark

Waar Mortal Shell absoluut in slaagt, is je het gevoel te geven dat je in een onbekende wereld bent beland, met weinig kans op overleven. De game mag dan wel niet zo uitgebreid zijn als zijn rechtstreekse inspiratiebronnen, toch krijg je regelmatig het gevoel dat je in een coherente, zij het in mysteries gehulde, wereld rondloopt. Je zal maar mondjesmaat, door beschrijvingen van items, locaties of teksten die je her en der vindt, leren hoe dit universum in mekaar steekt.

Bovendien – nog zo’n interessante nieuwigheid – leer je voorwerpen en hun nut pas echt kennen door ze (meermaals) te gebruiken. Het beste voorbeeld zijn de paddenstoelen die je al vrij vroeg in de game vindt. De eerste keer heb je geen flauw idee wat voor effect deze op je personage hebben. Pas door ze te gebruiken leer je hun potentieel en eens je voldoende Familiarity hebt opgebouwd, geeft de game je ook wat lore over het item mee. Die lore heeft de ondertussen bekende sinistere sfeer, die je onderdompelt in een gevoel van hopeloosheid.

2 Merchant

Niet zo zielig

Mortal Shell lijkt op zijn grote inspiratiebron Dark Souls en voegt enkele nieuwigheden toe. Al is het wel belangrijk om weten dat Mortal Shell met een zeer klein budget ontwikkeld werd en het niet alles aanbiedt wat Dark Souls en gelijkaardige games in petto hebben. Zo is hier geen online component, geen invasions van andere spelers en geen co-op. De lengte van de game is ook een stuk korter. Mortal Shell bevat een veel kleiner aantal NPC’s, items en (cruciaal toch) wapens dan wat je misschien gewoon bent van AAA-producties.

Gezien de game ook maar de helft van de normale prijs kost, kunnen we er mee leven. Enkel jammer dat Mortal Shell ook minder connectiviteit tussen zijn verschillende levels toont. Er zijn net iets te veel laadschermen of dode momenten terwijl het volgende segment geladen wordt. Daarom herhalen we dat we dit een gedurfd experiment vinden. Mortal Shell slaagt er in om je te overtuigen dat je een Souls-game van FromSoftware aan het spelen bent. Indien de game voldoende succes heeft – en dat hopen we oprecht – zijn we erg benieuwd naar het volgende project van deze developer.

8.0
  • sfeervol en knap gemaakt
  • oerdegelijke combat
  • uniek systeem van Harden en Shells
  • te veel laadschermen
  • gebrek aan creativiteit

Het zou onbeleefd zijn om Mortal Shell een ‘Dark Souls light’ te noemen, maar in zijn kern is dat exact wat het is. Niet zo diep en groot als Dark Souls, maar best indrukwekkend wat een klein team heeft kunnen maken. Een absolute aanrader voor fans van het genre.