REVIEW Monster Hunter Wilds – De ultieme jachtervaring
Wesley |
28 februari 2025

Getest op: PS5
Ook beschikbaar op: Xbox Series/PC
Vergeet soulslikes. Wie droomt van een dodelijke grind vol gigantische monsters die jou omver kunnen blazen met één klap of een slordige staartzwaai, richt zijn pijlen voortaan beter op Monster Hunter Wilds.
Jagen met een missie
In Monster Hunter Wilds duik je in de uitgestrekte en mysterieuze Forbidden Lands. Waar de natuur even adembenemend als verraderlijk is. De rode draad doorheen elke Monster Hunter game? Jij, de held – of liever: de jager – van de dag moet reusachtige wezens zien uit te schakelen om zo de wereld te redden. Toegegeven, Monster Hunter speel je niet zozeer voor het verhaal, al hebben ze bij Capcom dit keer alle registers opengetrokken om je in hun verhaalwereld te sleuren.
Zo krijg je als speler keuzemogelijkheden voorgeschoteld tijdens gesprekken en zijn alle dialooglijnen nu ingesproken, wat voor een filmischere ervaring zorgt. Tussen het jagen word je veel vaker dan vroeger op een cutscene getrakteerd. Revolutionair is het allemaal niet, maar het verhaal biedt voldoende diepgang om je te motiveren tijdens de jacht. En da’s een stevige stap voorwaarts op narratief vlak.
Jagen, vallen en weer opstaan
De kern van Monster Hunter Wilds is de jacht op kolossale beesten. Je wordt niet zomaar een superheld met een zwaard; je moet je wapens en uitrusting zorgvuldig kiezen en/of craften. De grondstoffen creëer je zelf met de beenderen en huid van eerder verslagen wezens. Elk monster heeft zijn specifieke zwakke plekken, en het is aan jou om uit te dokteren hoe je het beste kan toeslaan zonder een van je ledematen te verliezen.
De gevechten zijn intens en vereisen strategie en precisie. Nieuw in deze Wilds is de Focus Mode waarmee je de zwakke plekken van elk monster kan zien zodat je jouw aanvallen op die specifieke zones kan richten. Het zorgt voor een extra tactisch laagje: in plaats van de kolossen simpelweg met brute kracht te overmeesteren, kan je ze nu met meer finesse en strategie verslaan.
Vinden we ook een welkome toevoeging: de nieuwe hulpjes die je ondersteunen tijdens gevechten. Je kan ze inzetten om een afleiding te creëren, extra schade aan te richten of om jezelf te genezen wanneer je in de problemen zit. Het samenwerken met deze AI-vrienden kan soms een levensredder zijn, hoewel spelen met echte spelers in de multiplayermodus wat ons betreft altijd de voorkeur geniet.
Het gereedschap van de jager
Wat Monster Hunter Wilds opnieuw heel knap weet uit te werken, is de enorme afwisseling aan wapens en vechtstijlen waaruit je kan kiezen. Elke stijl heeft zijn eigen charme en levert een andere soort combat af. Ben je iemand die de voorkeur geeft aan snelheid en precisie? Dan zijn de dubbele messen iets voor jou. Ze zorgen voor snelle aanvallen en veel mobiliteit, perfect voor wie het gevecht snel wil winnen. Ben je liever een krachtpatser die zware klappen uitdeelt? Dan moet je het grootzwaard proberen. Dit enorme wapen verplettert alles op zijn pad, maar wel aan een veel langzamer tempo. Onze persoonlijke favoriet.
Met de boog kan je dan weer de monsters vanop een afstand bestoken, terwijl je ondertussen constant in beweging blijft. Geef je de voorkeur aan nog strategischere gevechten? Dan is er nog de gunlance. Dat vuurwapen met bajonet biedt een interessante balans tussen schieten en het uitvoeren van krachtige fysieke aanvallen. Kortom, de keuzemogelijkheden op vlak van combat lijken eindeloos en zorgen voor tonnen variatie in de manier waarop je de gevechten aanpakt.
De nieuwigheden
Maar goed, de combat was in vorige delen ook al best gevarieerd. Wat maakt deze Wilds dan écht anders, vraag je? Capcom brengt enkele best spannende vernieuwingen naar de reeks, waaronder de nog reusachtigere open wereld die aanzet tot verkenning. De weersomstandigheden in de wereld hebben een directe invloed op zowel de omgeving als de aanwezige fauna. Zo transformeert het Scarlet Forest tijdens hevige regenval in een kolkende rivier, wat niet alleen het landschap verandert maar ook nieuwe monsters aantrekt die specifiek in deze omstandigheden gedijen.
De wereld voelt levendiger aan, maar de enorme schaal lijkt soms ten koste te gaan van de visuele details die World zo kenmerkten. Wij speelden de game op een gewone PlayStation 5 en gaven de voorkeur aan performance tegenover betere graphics. Het spel draait dan grotendeels vlotjes, maar alles ziet er wat waziger uit. Speel je deze game op PS5 Pro? Dan hoef je niet te kiezen, want de Pro-patch laat alles er een stuk gelikter uitzien.
Te lage drempel?
Waar Monster Hunter vroeger een haast hermetisch gesloten nichegame was waar je uren moest spenderen om nog maar een snars van de mechanics te begrijpen, probeert Capcom de laatste jaren de serie aan het grote publiek verkocht te krijgen. Dat lukt ze met Wilds nog beter: het monsterjagen is alweer een stuk toegankelijker, waardoor we deze serie nu zelfs aan totale leken durven aanbevelen.
Toch rijst de vraag of Capcom de ervaring niet te gemakkelijk heeft gemaakt voor fans van het eerste uur. En daarmee bedoelen we de ervaren monsterjagers die na al die jaren het zwoegen, lokaliseren van zijn doelwit, uitdokteren van strategieën en blijven herproberen inmiddels als standaard beschouwt. Die ervaren rotten zullen hier af en toe hun wenkbrauwen fronsen. Geen zin om de monsters op te sporen? Dan kan je jouw gevederde Seikret bevelen om je automatisch naar het volgende objectief te voeren. En dat kan je niet bepaald ‘hunten’ noemen.
Ook materialen verzamelen kan nu gewoon vanop je trouwe dino, zonder dat je hoeft af te stappen. Het maakt de ervaring een stuk sneller, al zullen veteranen de tragere stap-voor-stap aanpak misschien missen. Maar goed, we bekijken het positief: alles moet mee met zijn tijd en Capcom heeft de bekende formule simpelweg lichtjes gestroomlijnd voor nieuwkomers. De game biedt echter zo’n gevarieerd aanbod aan monsters dat ook de meest doorwinterde jagers hun uitdaging zullen vinden.
Oude en nieuwe bekken
Capcom voert met Wilds een ongezien indrukwekkende lijst monsters op die je jachtervaring verrijken. Zo zijn er heel wat coole nieuwkomers waaronder Chatacabra, een amfibie met een enorme tong en een eigen pantser, en Doshaguma, een gigantische beerachtige die in groep jaagt. Die laatste zal je niet snel vergeten.
Daarnaast keren iconische monsters terug om de jacht uitdagend te houden. Zoals de Congalala, de pluizige aap met opvallende roze kleur. Uiteraard jagen we ook opnieuw op de giftige draak Rathalos, de mascotte als het ware van de reeks. Deze diversiteit aan tegenstanders zorgt voor spannende gevechten, waarbij elke confrontatie unieke strategieën vereist. Dat Monster Hunter Wilds een enorme levensduur heeft staat vast. Dat Capcom die in de nabije toekomst nog langer zal maken met een stevige expansie ook.
Met zijn geweldige aanbod van strategische gevechten, coole levendige wereld en een best insane arsenaal aan wapens en vechtstijlen vinden we Monster Hunter Wilds dan ook een dikke aanrader. De nieuwe Focus Mode en hulpjes zijn geslaagde toevoegingen en maken de gevechten dynamischer dan ooit. Veteranen zullen misschien opmerken dat de gestroomlijnde formule in naam van toegankelijkheid de uitdaging soms kan verminderen. Maar desondanks blijft Monster Hunter Wilds een uitstekende jachtgame waar je minstens tientallen uren zoet mee bent.
- veelzijdige wapens en vechtstijlen
- levendige open wereld
- vette nieuwe monsters
- eindelijk toegankelijk voor nieuwkomers
- te toegankelijk voor veteranen?
BESLUIT
Capcom levert een indrukwekkend nieuw hoofdstuk aan de Monster Hunter-reeks af, die de instapdrempel alweer een stukje verlaagt. Uitstekende jachtgame voor zowel oude fans als nieuwkomers.
Meer Nieuws
Meer Nieuws


REVIEW
Bedenker PUBG toont trailer van nieuwe open-world survivalgame
Stijn Poelmans
- 03 maart 2025

REVIEW
Capcom steekt character edits Monster Hunter Wilds achter paywall
Stijn Poelmans
- 03 maart 2025

REVIEW
Geannuleerde Twisted Metal voor PS5 was live-service battle royale game
Stijn Poelmans
- 03 maart 2025
