Monster Energy Supercross 2

Om onze mening en jouw aandacht te kickstarten, zeggen we het zonder omwegen: Monster Energy Supercross 2 is een ontgoocheling. In zekere zin moet deze game zelfs zijn voorganger laten voorgaan. Als passionele motorfanaat speelden we de games van Milestone vaak urenlang. Nu hadden we meerdere keren zin om onze controller aan diggelen te slaan. Van nature zijn we nochtans kalmer dan de Dalai Lama.

Unfair

De schuldige? Al eens naar een film gekeken waarin het beeld en geluid niet synchroon lopen? Oervervelend is dat. In Monster Energy Supercross 2 zit een nog vervelendere variant in de vorm van een minieme vertraging op de besturing. Het duurt een halve seconde voor de motor op het scherm op jouw bevelen reageert. Het gevolg is een absoluut niet aangenaam spelende game. Na enkele uurtjes wroeten lukte het iets beter, omdat onze hersenen de lag begonnen in te calculeren maar toch bleef het een frustrerende rit. We vragen ons af of je het probleem kan elimineren met een scherm dat een hogere verversingsnelheid heeft. We haalden er voor de zekerheid nog eens MXGP Pro en de eerste Monster Energy Supercross bij en die reageerden veel alerter op dezelfde hardware. Vreemd.

Er verzuurt nog een andere spelbreker de pret. Als je een bocht neemt, duwt een onzichtbare kracht je naar buiten. Geen gesleutel aan de motor verhelpt het probleem. Het gevolg? Je gaat veel trager door de bochten dan in de prequel. Op zich geen probleem, want het is een stukje realistischer. Enkel jammer dat je computergestuurde tegenstanders er geen last van lijken te hebben. Daardoor is deze racer op een unfaire manier moeilijk. Je hebt deze keer meer controle over de motor eenmaal je door de lucht klieft. Eigenlijk heb je zelfs te veel invloed op de vlucht die je neemt. Sommige mensen zullen het een plus vinden, maar het ziet er heel vreemd uit als je al vliegend van een wheelie naar een endo en terug kan manoeuvreren.

Topper in het genre

De carrièremodus probeert te vernieuwen door je een weekplanning in de strot te duwen, waarin je kan trainen, rivalen uitdagen en je mag opdraven in allerlei promo- en mediaverplichtingen. De training dient een doel, maar de rest draait vaak uit op een nietszeggend tussenfilmpje. Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. We durven zonder blozen zeggen dat dit motorcrossspel grafisch zijn gelijke niet kent in het genre. Bovendien draait het zelfs op een gewone PS4 vlot. Door de vele onderdelen die je aan jouw motoren kan aanpassen en de vele uitrustingen die je jouw rijder kan geven, voelt jouw virtuele afgevaardigde helemaal aan als die van jou. Maar dat is te weinig voor een game waar je de volle pot voor betaalt.

Kort door de bocht genomen, kan je het zo samenvatten: grafisch verslaat Monster Energy Supercross 2 zijn oudere broer, maar voor de rest kan het er niet tegenop. De gameplay was de vorige keer beter en dat is nog altijd waar het om draait. In een ideale wereld trakteerde Milestone ons op een racer met de gameplay van deel 1, de grafische pracht van deel 2, een beter gebalanceerde moeilijkheidsgraad en een carrièremodus met heel wat meer panache. Dat zal helaas maar hopelijk voor Monster Energy Supercross 3 zijn.

5.8
  • grafisch top
  • uitgebreide personalisatie
  • slechter dan zijn voorganger
  • frustrerende lag
  • saaie hoofdmodus

Monster Energy Supercross 2 brengt niet de verbeteringen die je van een opvolger mag verwachten. Integendeel, ontwikkelaar Milestone lijkt zich eerder te verslikken in het helse tempo waaraan ze games ontwikkelen…