Marvel’s Spider-Man

marvels-spider-man-review-invader

Oké, we tellen zeven gemaskerde bad guys op het dak van een wolkenkrabber. Twee met vuurwapens. De overige vijf zwaaien ofwel met een mes, of verwachten elk moment een homerun te mogen meppen. Vanop een dwarsbalk zetten we een vliegende kick in en trappen de eerste knock-out. Enkele vliegende uppercuts, spinnenwebbommen en spektakelfinishers later, liggen er vier K.O., plakken er twee aan de muur en bungelt er eentje ondersteboven aan een dwarsbalk. En dan moet het echte werk nog beginnen. Of Spider-Man een geslaagd superheldenfeest is? You bet.Wat ons betreft zelfs de beste Spider-Man game ooit gemaakt.

Grijnzend van A naar B

Van de veteranen die Spyro, Ratchet & Clank en Sunset Overdrive bedachten, hadden we niet anders verwacht: Insomniac Games weet perfect wat we willen en levert met Spider-Man alweer topkwaliteit. Wanneer je een superheldengame speelt, wil je je ook als die superheld voelen. En hier slagen de veteranen uit LA wonderwel in. Het webslingeren bijvoorbeeld – zowat het belangrijkste aspect van een Spider-Man game – voelt fantastisch. Vanop de Empire State building naar beneden duiken, aan razende snelheid tussen wolkenkrabbers slingeren en over gevels rennen is even geweldig als intuïtief en gaat zelfs na een dozijn uren niet vervelen. Wanneer plots een vluchtende wagen vol gangsters op je radar verschijnt en je de achtervolging moet inzetten door zo precies en snel mogelijk over, langs en door obstakels te slingeren, voel je je helemaal Spider-Man.

Speel eens als MJ

Nog een opsteker: Insomniac heeft niet gewoon slaafs de comics of films gevolgd, maar zijn eigen ding gedaan met het universum. Peter Parker werkt in een labo en vriendin Mary Jane is fotografe die nauw samenwerkt met Spidey om een crimineel netwerk te ontrafelen. Wat start met een episch gevecht tegen Kingpin evolueert al snel tot een groter complot waarbij steeds meer villains betrokken blijken. Het verhaal zit goed en straalt diezelfde vibe uit van de laatste Spider-Man-film. Inclusief de manier waarop acteur Tom Holland de perfecte mix van actieheld en onhandige flauwe grappenmaker neerzet. Insomniac heeft ook enkele lessen geleerd van de collega’s bij Naughty Dog en serveert regelmatig tragere sequenties waarbij je als Peter of MJ op onderzoek moet en het achtergrondverhaal verder wordt uitgediept. En ook al zijn de sluipsequenties met MJ niet altijd even geslaagd en bij momenten voorspelbaar, het zorgt wel voor een aangename tempowisseling die de verhaalbeleving ten goede komt.

Knokken op souplesse

De souplesse waarmee je door het verticale New York slingert, komt ook terug tijdens de frequente vechtscènes. Het knokken voelt als een filmische kruising van Batman en een lightversie van de oude God of War, maar dan aan een ziedend tempo. De counters zijn cruciaal, luchtaanvallen je beste vriend en je wordt aangezet om Spideys arsenaal aan techgadgets in de strijd te gooien (niet toevallig één van de specialiteiten van Insomniac). Die zeven bad guys waarmee we deze coverstory openden? Da’s nog maar het begin. De game gooit je met vaste regelmaat een smeltkroes aan vijanden voor de voeten die je op strategische wijze één per één moet neutraliseren. Je zal in het begin vaak in het stof bijten, maar met wat oefening ontwikkel je een extra Spider sense: je geraakt in een ritme en ‘leest’ plots hoe je omgeving tot een bondgenoot kan maken, in welke volgorde je jouw tegenstanders moet aanpakken met en hoe je het lastigere tuig precies ‘onklaar’ moet maken. Sterk werk, Insomniac.

Verander eens van outfit

Verwacht je ook aan een lichte vorm van resource management. Niet alleen krijg je voor geslaagde acties XP waarmee je de skills van Spidey kan uitbreiden, elk type zijmissie geeft je een bepaalde token waarmee je gadgets kan vrijspelen of upgraden én nieuwe suits unlocken. Elke outfit wordt vergezeld van een unieke power die je tactische opties nog meer doen groeien en je toelaat om de gameplay verder op jouw speelstijl af te stemmen. Oké, sommige suit powers zijn misschien wat vergezocht. Een punk-outfit waarmee Spider-Man een gitaarrif aanslaat die alle vijanden in zijn omgeving omverblaast? Ha! We horen de comic book-puristen nu al steigeren, maar het werkt wel in de game. Eens je een suit hebt vrijgespeeld (er zijn er 26 in totaal), kan je die power ook aan een ander pak toewijzen en zo jouw ultieme duo van esthetiek en power combineren. Fan service van de bovenste plank.

Hey, ken ik jou niet?

Spider-Man is een topgame, al is hij niet helemaal perfect. Zo vinden we de klassieke openwereldaanpak aan de start wat verouderd. De massa’s zijmissies unlock je door in elk gebied een antenne te hacken, wat ons meteen doet terugdenken aan de eerste Assassin’s Creed. Niet alle zijmissies zijn trouwens even geslaagd. Dat verzamelen van rugzakken bijvoorbeeld vergt weinig vaardigheden en zien we eerder als een tussendoortje op weg naar een échte missie. Net zoals het fotograferen van bekende buildings en monumenten. Ook al is het volgens de makers een manier om de speler meer achtergrond te geven, op gameplayvlak voelt het eerder als een manier om de speelduur wat aan te dikken. Niet nodig eigenlijk, want de verhaalmissies nemen gemiddeld zo’n 15-20 uur in beslag (afhankelijk van hoe afgeleid je bent tijdens het webslingeren). Naarmate je de plot ontrafelt wordt de afwisseling van zijmissies wel steeds beter. Een gemaskerde dude die zich de Taskmaster noemt duikt plots op, achtervolgingen worden explosiever en steeds meer bekende tronies maken hun opwachting. Er passeren zelfs enkele jongens uit andere Marvel-titels, maar die laten we je liever zelf ontdekken. Neem het van ons aan: gewoon doen, want dit is Spider-Man’s beste optreden ooit.

9.0
  • webslingeren is awesome
  • pittige spektakelcombat