REVIEW Marvel Cosmic Invasion – Kosmische knokpartij vol fanservice
Ben Allossery |
15 december 2025
Getest op: PS5
Ook beschikbaar op: PS4/Switch 1&2/Xbox Series/PC
Bij Invader slaan we een retrotrip op tijd en stond niet af. En zeker niet als we weten dat het team achter TMNT: Shredder’s Revenge hier aan de knoppen zitten. De Frans-Canadese retrogenieën van Tribute doen hun reputatie alle eer aan en leveren dit keer zowat de beste superheldengame van het moment af.
Invader gaat kosmisch
En die titel zal het wellicht nog behouden tot Marvel’s Wolverine eind volgend jaar de GPU van onze PS5 aan flarden houwt. Of tenzij we Dispatch ook als superheldengame catalogiseren. Maar goed, in het actiegenre is deze Marvel Cosmic Invasion dé superheldengame die we altijd al wilden hebben.
Al moet je wel houden van de hoogdagen van de beat’em up. Net zoals TMNT: Shredder’s Revenge is deze Cosmic Invasion een sidescrollende 2D beat’em up compleet in klassieke 16-bit stijl van toen. Een gepixeld eerbetoon aan het genre dat op besturingsvlak aan alle hedendaagse vereisten voldoet.
Vechtsysteem vol souplesse
Het doel van Marvel Cosmic Invasion is simpel: je kiest twee superhelden en neemt het vervolgens op tegen het leger van slechterik Annihilus die ons universum wil annexeren. Het in elkaar timmeren van het parasitaire schorremorrie én bijhorende bazen doe je het liefst met zoveel mogelijk spektakel en flitsende tag team moves.
Je kan kiezen uit vijftien helden (11 om te starten, de andere vier ontgrendel je) en doet level na leven herkenbare Marvel-locaties aan – vol easter eggs voor comic lovers – waar je telkens op het einde een boss mag tackelen. Exact wat je van het genre verwacht.
De selectie van personages vinden we uitermate geslaagd. Naast oerfavorieten Wolverine, Spider-Man en Captain America vind je ook Ghost Rider, Rocket Raccoon, Black Panther en de Thor-wannabe Beta Ray Bill. Genoeg afwisseling om telkens met een ander tag team te knokken en nieuwe combo swaps te ontdekken.
Zijn naam niet gestolen
Het vechtsysteem is net als vroeger opzettelijk basic waarbij je kan springen, meppen, rennen, dodgen en een special uitvoeren. Maar in tegenstelling tot vroeger waarbij je duimen blaren vertoonden van de D-Pad voelt het knokken hier helemaal 2025: ontzettend vloeiend met ene besturing responsiever dan . En met voldoende verschil tussen de knokhelden.
Ontwikkelaar Tribute geeft elke held zijn/haar unieke vechtstijl en eigen tempo. Personages voelen niet als skins: de timing, het bereik en de specials zijn telkens anders. Captain America bijvoorbeeld controleert de ruimte met zijn schild terwijl Rocket Raccoon werkt vanop afstand met explosieven en zijn supergun.
Vliegende types als Iron Man, Phoenix of Storm hebben extra mobiliteit om lastpakken in de lucht te grazen te nemen. En onze favoriet Wolverine is dan weer een supersnelle powerhouse met een set flitsende klauwaanvallen.
Blijven swappen
De blikvanger is Cosmic Swap. Je trekt altijd met twee op missie en kan instant wisselen tussen helden met de schouderknop. Je kan je partner ook oproepen voor korte assists, wat heerlijke en vooral visueel spectaculaire combo’s oplevert.
De baddies met Spidey in de lucht meppen, waarna Gost Rider komt binnengevallen met een rake assist en het met zijn vuurketting overneemt. Je hebt verschillende soorten swaps en assists waardoor je steeds nieuwe moves en combo’s ontdekt. Tot je jouw gouden superheldenduo gevonden hebt dat naadloos op jouw speelstijl aansluit.
Visueel overweldigend
In vergelijking met TMNT: Shredder’s Revenge hebben de makers het aantal visuele effecten stevig opgedreven. Vooral tijdens die Cosmic Swaps. En dat kan net te overweldigend werken. Niet zozeer op onze tere zintuigen – na Kirby Air Racer kunnen we alles aan – wel om de actie op het scherm te kunnen lezen.
Door het smörgåsbord aan explosie-effecten, projectielen, hit sparks en andere visuele elementen, zie je soms niet altijd goed wat er gebeurt. Of de vijand nu in een stun zit, of als hij net gaat aanvallen. Het kan ook een manier zijn van de makers om het spammen van assits en/of swaps te counteren. Wie constant als een gek wisselt, wordt afgestraft. Vooral tijdens de vaak pittige maar altijd coole boss fights spring je best tactisch om met die wissels.
Speel je met twee of vier spelers, eist het visuele overaanbod soms ook zijn tol op technisch vlak. Wij speelden op PS5 Pro en hadden occasioneel last van een korte hapering of framedrop. Vooral tijdens die veeleisende tag team momenten. Gelukkig gebeurt het niet te vaak en is het nooit hinderlijk tijdens het knokken.
Compacte campaign
De campagnemodus is niet bijster lang. Op een uurtje of vier ben je erdoor, terwijl je er drie keer zoveel mag rekenen om alles vrij te spelen. Maar die korte rit zit wél bomvol afwisseling. Van stasstraten tot ruimtelevels, het is allemaal bijzonder over-the-top comic fantasy. Waarbij je in het decor heel veel gebeurtenissen en easter eggs kan ontdekken.
Elk level serveert je ook een trio challenges waarmee je Cosmic Cubes verdient om soundtracks, pallette swapes en andere extra’s vrij te spelen. Qua fan service kunnen comic fans allesbehalve klagen. Ook de stemacteurs en het schrijfwerk hebben de juiste toon: korte oneliners, herkenbare karaktertrekjes, met voldoende satire en zelfspot om het allemaal lekker luchtig te houden.
Eerlijk? We hadden ons geen beter eerbetoon aan het beat’em up-genre kunnen bedenken om het jaar mee af te sluiten. Een geslaagde en bijzonder vermakelijke nostalgietrip dat wellicht nog wat langer zal duren, nu ook Terminator 2D: No Fate net is binnengekomen.
- beat’em up op zijn best
- nostalgie druipt er vanaf
- geslaagde comic cast
- vol geeky easter eggs
- visueel soms te overweldigend
- occasionele framedrop
- mocht langer
BESLUIT
Tribute Games levert na Shredder’s Revenge alweer een heerlijke retroknokker af met een sterke cast, oersolide vechtsysteem en geschifte tagcombo’s. Geslaagd eerbetoon die elke nineties kid moet proberen.
Meer Nieuws
Meer Nieuws
REVIEW
Hogwarts Legacy bereikt kaap van 40 miljoen verkochte exemplaren
Stijn Poelmans
- 17 december 2025
REVIEW
Anime-arcaderacer Screamer verschijnt op 26 maart 2026
Ben Allossery
- 17 december 2025
REVIEW
Bodycam shooter Unrecord krijgt financiering van Tencent
Stijn Poelmans
- 17 december 2025