REVIEW Lost Soul Aside – Flashy combat in zielloos geheel

lost soul aside arena dragon powers

Getest op: PS5
Ook beschikbaar op: PC

Lost Soul Aside kende een bewogen ontwikkelingsperiode. Het studentenproject van de Chinese Yang Bing kwam in 2016 aan het licht met een flitsende trailer. Uitgever Sony zag het potentieel en nam de titel op in zijn gloednieuwe China Hero Project. Al snel werd UltiZero Games opgericht, dat de game verder zou ontwikkelen tot een AAA-project. Of dat na 10 jaar eindelijk gelukt is? Niet echt.


Broer van Noctis

In Lost Soul Aside krijgen spelers de controle over Kaser, een stoïcijnse gozer die veel weg heeft van Noctis uit Final Fantasy XV. Samen met zijn zus Louisa is hij lid van Glimmer, een verzetsgroep die strijdt tegen de tirannie van keizer Highcastle van het rijk Celestria. Als Glimmer tijdens een parade in de hoofdstad de opstand probeert aan te wakkeren, krijgen ze meer dan gehoopt. Het evenement wordt verstoord door de invasie van de Voidrax, een ras buitenaardse wezens dat de mensheid maar al te graag uitroeit.

Te midden van alle vernieling, komt Kaser terecht in een ondergronds labo, waar de goedaardige Voidrax-draak Arena gevangen is. De twee bundelen hun krachten om te ontsnappen en worden aan de oppervlakte herenigd met Louisa. Wanneer een machtige Voidrax hun pad kruist, kan Kaser het monster niet stoppen en het beest slokt de ziel van Louisa op. En dus gaan Kaser en zijn nieuwe partner Arena op pad om niet alleen zijn zus, maar de hele mensheid te redden.

Lost soul aside review 3

Clash der clichés

Een narratief met buitenaardse dreigingen en een zonderlinge kerel die de wereld moet redden? Zo zijn er dertien in een dozijn en Lost Soul Aside doet weinig om zich te onderscheiden van de massa. Het verhaal heeft weinig om het lijf, stapelt de clichés op en biedt weinig groei voor de oppervlakkige personages. Ook plotwendingen zijn voorspelbaar en dat maakt deze actiegame – althans op narratief vlak – weinig memorabel.

De presentatie draagt niet veel bij om het narratieve zootje te redden. Het slappe Engelse stemmenwerk is soms onbedoeld hilarisch en gezichtsanimaties van personages zijn haast onbestaande. Zonde dat de personages tot leven gebracht zijn met zo weinig finesse, want het character design mag er best zijn en ook de kristallen vorm van je draak ziet er cool uit. Pro-tip: schakel gewoon de Chinese stemmen in, dan moet je je niet ergeren aan de slechte voice acting.

Lost Soul Aside

Flashy Combat

Ondanks de slappe aankleding, is de combat van Lost Soul Aside best solide met enkele minpuntjes. De actiegame ging duidelijk de mosterd halen bij Devil May Cry. Je krijgt acrobatische combo’s, hypersnelle actie en visueel indrukwekkende aanvallen waarbij een correcte timing voor blocken en ontwijken cruciaal is.

Kaser bestrijdt vijanden met vier wapens, die je doorheen het avontuur ontgrendelt: een kortzwaard, een zweihänder, een lans en een zeis. Elk wapen heeft een uitgebreide skill tree en een unieke feel. Cool is dat Kaser zelfs mid-combo kan wisselen van wapens en dat leidt tot een veelzijdige moveset en complexe combo’s, die experimenteren aanmoedigen.

Verder kan Kaser zijn behendige zwaardskills afwisselen met magische vaardigheden zoals God of War. Een hagelstorm van explosieve magische bollen op vijanden loslaten? Of vlijmscherpe rotspieken laten uitbarsten uit de grond? Liever een Rage of the Gods modus waarbij Kaser de klauwen van Arena voor korte duur mag hanteren? Het ziet er niet alleen cool uit, maar brengt nog meer variatie naar gevechten.

Lost soul aside review 1

Hit points?

Ondanks dat veelzijdige vechtsysteem missen de wapens impact. Vooral bij lichtere wapens is de registratie van hits niet altijd voelbaar. Hetzelfde geldt voor vijandelijke aanvallen op Kaser: als speler krijg je heel weinig haptische feedback en audiovisuele cues. Daardoor moet je net iets té vaak actief op je levensbalk letten om niet vroegtijdig aan je einde te komen.

Een ander probleem is dat de besturing hier en daar wat intuïtiever mocht. Combo’s gebruiken heel vaak dezelfde twee buttons op andere manieren. Zelden maakt een combo-combinatie gebruik van de sticks om een richting aan te geven, waardoor het al snel behoorlijk lastig wordt om al die combinaties niet door elkaar te halen, zeker als je mid-combo wisselt van wapen. De integratie van de sticks, zoals Devil May Cry dat doet, had daarbij veel meer opties kunnen bieden.

Lost Soul Aside

Pimp your Sword

De customizatie van wapens vinden we dan wel een lichtpunt. Doorheen het avontuur verzamel je een waaier aan accessoires met verschillende stat boosts. Door ze op je wapen te plaatsen worden ze actief. Via de Equipment-tab kan je zelf de positie en grootte aanpassen alvorens het accessoire aan je wapen te bevestigen. Het geeft een persoonlijke toets, waardoor elke speler zijn unieke zwaard of zeis kan creëren.

Het vechtsysteem en alles daarrond heeft dus zeker wel zijn charmes, ook al is de game op moeilijkheidsvlak erg wisselvallig. Lost Soul Aside is geen moeilijke game: je slaat je gemakkelijk een weg door de vijanden, tot de makers plots een bijzonder pittige difficulty spike serveren. We begrijpen het, de zogenaamde gatekeeper battles om je vaardigheden te testen zijn altijd present geweest in actiegames, maar hier is het contrast met de rest van de game wel heel drastisch.

Hoewel Lost Soul Aside al 10 jaar in de maak is, had de game nog wat meer ontwikkelingstijd kunnen gebruiken om de vele slordigheden weg et werken.  De nieuwste patches hebben al veel opgelost, zoals de haperingen bij elke autosave, maar de titel is nog steeds niet zo geoptimaliseerd als een Devil May Cry of NieR Automata. Verfrissend dat Lost Soul Aside nog eens kiest voor de klassieke actiegameformule van actiegames, al is deze PS5-game absoluut het prijskaartje van 70 euro niet waard.

6.1
Lost Soul Aside
  • flitsende combat
  • weapon customization
  • arena Powers
  • voorspelbaar verhaal
  • povere presentatie
  • oppervlakkige personages
  • slechte voice acting

BESLUIT

Het vechtsysteem van Lost Soul Aside zit best goed in elkaar, maar verder is deze Chinese actiegame weinig soeps. Het verhaal is voorspelbaar, barst van de clichés en de personages zijn even flets als de presentatie. Wie hier 70 euro voor neertelt zal zich bekocht voelen.

Een reactie achterlaten