Life Is Strange 2
Stijn Segers |
28 december 2019
Life Is Strange was voor vele critici en gamers een absolute topgame. Niet vanwege ongezien strakke gameplay of zijn innovatieve ideeën. Wel vanwege het perfectioneren van een vertelstijl die eerder al populair gemaakt werd door Telltale Games, met titels als The Walking Dead en The Wolf Among Us. Een perfecte samenloop van personages, settings, soundtrack en thema’s die de brug slaan tussen young adult novels en de grauwe wereld der volwassenen. De sequel is niet anders.
Roadtrippin
Let op, dit is geen verhaalsequel. Life is Strange 2 brengt een nieuw verhaal dat op dezelfde pakkende wijze wordt verteld. Het is een roadtrip met twee broers in de hoofdrol. Broers die verplicht worden om sneller dan voorzien volwassen te worden. Een helletocht waartoe Sean en Daniel Diaz tot gedwongen worden wanneer hun vader sterft. Die emotionele rollercoaster steekt echter alweer perfect in elkaar en zal enkel gamers met een hart van steen onberoerd laten.
Wie games speelt om bepaalde emoties of een band met personages te ervaren, is hier dan ook aan het juiste adres. Ontwikkelaar Dontnod is heer en meester geworden in het ontlokken van de gepaste reacties, mede dankzij natuurlijk aanvoelende dialogen en de muziek van Syd Matters die op gezette tijden de gevoelige toets weet te raken.
SuperDaniel
Wie bekend is met de eerste game en zijn prequel Before The Storm, weet ongeveer wat te verwachten. De gameplay bestaat voor 90% uit het bekijken van bepaalde situaties en vervolgens keuzes maken die de loop van het verhaal beïnvloeden. Een tweede spelmechanisme heeft ook met keuzes te maken, maar dit keer specifiek de manier waarop je als Sean je broer Daniel behandelt.
Jouw jonge broertje heeft namelijk een speciale gave, een element dat de game linkt met zijn voorganger. Daar waar Max uit de eerste game de kracht bezat om de tijd terug te draaien (en zo haar beslissingen te herroepen), kan Daniel rekenen op telekinese. Hij kan voorwerpen op afstand beïnvloeden, met als een extreem uiterste het oproepen van een explosieve schokgolf van telekinetische energie. Het is dat extreme gebruik van zijn krachten in een noodsituatie dat de gebeurtenissen van de game in gang zet.
Superrelevant
De verhaallijn zelf volgt daarna een patroon dat, zoals we eerder opmerkten, lijkt op een road trip. De broers slaan op de vlucht voor de politie en moeten het op eigen houtje zien te overleven in de wilde natuur. Onderweg leren ze een Verenigde Staten kennen waar de verdeeldheid nog maar zelden zo groot was. Door hun Mexicaanse roots worden ze soms automatisch voor criminelen of illegalen bekeken, door het minder intelligente segment van de Amerikaanse bevolking. We geven liever geen spoilers, maar Sean en Daniel maken zowel innige als afschuwelijke momenten mee. Doordat ze steeds weer op de vlucht gedwongen worden, laat de politie hun spoor ook niet los.
Religie, familie, nationaliteit en omgaan met je eigen (super)talenten, het zijn de thema’s van een verhaal dat echt de moeite waard is. Maar niet iedereen zal hier zijn gading vinden. IJzersterk verhaal, dat wel, maar op gameplayvlak voelt Life Is Strange 2 eerder aan als een interactieve film. De paar momenten waarop Daniel loos gaat met zijn krachten zijn op één hand te tellen. Wie een actierijk spektakel verwacht, komt bedrogen uit.
Wel biedt Life Is Strange 2, net als het eerste deel, heel wat om over na te denken. Een ervaring die eigenlijk de perfecte lengte en impact heeft om het nieuwe jaar in te zetten. We kijken al uit naar wat Dontnod in de toekomst voor ons in petto heeft.
- ijzersterk en pakkend verhaal
- interactie tussen twee broers
- speler moet aangrijpende keuzes maken
- brandend actuel thema's
- meer film dan game
- sommige onderwerpen liggen er te dik op
BESLUIT
Life Is Strange 2 biedt alweer een ijzersterk verhaal vol actuele thema's en emotionele momenten.