Review | LEGO The Incredibles

LEGO The Incredibles cover keyart family

If it ain’t broken, don’t fix it. Dat is zowat de formule die ontwikkelaar Telltale hanteert wanneer het om de populaire LEGO-games gaat. En dat resulteert soms in ronduit briljante games, maar vaak in middelmatige bewerkingen van populaire franchises geplaagd door bugs. LEGO The Incredibles hoort bij de laatste groep.

De LEGO-formule

Wie ooit al een LEGO-game in handen had, weet perfect wat te verwachten: doorloop het verhaal, speel nieuwe personages vrij en gebruik hun skills om de vele omgevingspuzzels op te lossen. Je krijgt in cutscenes de geblokte versies van het hoofdverhaal te zien en je kan op de al vrijgespeelde delen van de kaart in free play aan de slag met allerlei minigames. Ook hier is dat niet anders: je baant je een weg door New Urbem, een stad die aangevallen wordt door superschurk The Underminer en zijn handlangers.

Je krijgt 12 levels voorgeschoteld uit The Incredibles 2 en de eerste film wordt ook in de game verwerkt. Al zit die laatste een beetje ongelukkig na deel 2 geplakt, waardoor het geheel wat vreemd aanvoelt. Toch zaten we soms te schaterlachen met de typische, droge LEGO-humor en vooral dan de vette knipogen naar andere Pixar-films. Je kan bijvoorbeeld ook aan de slag met personages uit Finding Nemo of Toy Story. Goed gevonden en het voegt een extra laag toe aan de sowieso al aanstekelijke LEGO-humor.

Bloedarmoede

De sterkte van LEGO The Incredibles? Van zodra je deze game in co-op begint te spelen, voelt het ook echt alsof je aan het samenwerken bent. Je krijgt in split screen elk je eigen versie van de gamewereld te zien. En die werelden zitten zoals altijd goed in elkaar: een goeie mix van actie, platformen en puzzels en zoals gewoonlijk moet je ook creatief aan de slag met de skills van de vrijgespeelde personages. Zo moet je ook hier regelmatig op je stappen terugkeren om met nieuw vrijgespeelde personages voorheen onbereikbare delen te ontdekken.

Voor de rest valt deze The Incredibles wat mager uit vergeleken met andere LEGO-games: je krijgt maar 113 personages om vrij te spelen en sommige lijken er wat bijgesleurd om het rooster aan te dikken. 7 versies van Mr. Incredible? Komaan! Na een tiental uur ben je ook door de hoofdgame en dan kan je op de kaart aan de slag om de collectibles te verzamelen, maar ook dat is aan de magere kant. Daarenboven is er gewoonweg geen Nederlandse taaloptie (wel ondertitels), wat deze game eigenlijk niet geschikt maakt voor de doelgroep van zijn bioscoopevenknie.

Wil je de volledige LEGO-ervaring, dan ga je beter voor LEGO City Undercover (wat volledig Nederlands gesproken is), of voor LEGO Star Wars (een frisse wind voor de franchise). Deze The Incredibles voelt gewoon niet zo ongelooflijk. het lijkt wel of Telltale zich hier gewoon laat meedrijven op het succes van de nieuwste Pixar-film.

6.7
  • droge humor
  • knipogen naar andere Pixar-films