John Wick Hex

John Wick Hex

De beste huurmoordenaar? In de gamewereld gaat die benoeming vanzelfsprekend naar Agent 47 van Hitman. Al moet de kale killer zijn podiumplaats misschien wel afstaan nu filmheld John Wick zich een weg naar de PlayStation Store heeft geknald. John Wick Hex is geen third-person shooter, maar een strategiegame die de kunst van het moorden even creatief in beeld brengt als de films. Wij zijn alvast verkocht.

Dance of death

Een strategiegame die de geschifte choreografische combat moves van John ‘Baba Yaga’ Wick probeert te vatten? Ontwikkelaar Bithell Games pakt het goed aan. Net als in de VR-game Superhot tikt de tijd enkel weg wanneer John Wick in beweging is. Zo wordt de actie gepauzeerd telkens je een activiteit hebt afgerond of wanneer een vijand je opmerkt of een aanval inzet. Als speler kan je dus elke wijziging van de situatie beoordelen en van een gepaste reactie voorzien. Het werkt fantastisch, want een plots opduikende vijand bepaalt of je even beschutting zoekt, of meteen in de aanval overgaat.

De uitvoering van elke move heeft trouwens een bepaalde tijdsduur, die je kan raadplegen via de tijdlijn. Vooral wanneer je omsingeld bent, zorgt dat voor intense momenten. Heb je tijd om die ene kerel nog een kogel door de kop te jagen voor de kleerkast naast je bekomen is van die trap in zijn edele delen? Het is voortdurend afwegen in welke volgorde je aanvalsbewegingen moet plannen. Bijzonder cool, want als je perfect anticipeert op tegenstanders, kan je gemakkelijk vijf vijanden vloeren met een vloeiende combo aan martial arts.

Dat is meteen ook de reden waarom wij grote fans zijn van de replay-feature. Die rijgt al je moves zonder onderbreking aan elkaar in een vette killermontage. Op den duur probeerden we de levels af te ronden met het oog op een zo filmisch mogelijke replay. En dat komt de herspeelbaarheid echt ten goede.

John Wick Hex 1

Wick comic

Hadden we al vermeld dat de grafische stijl perfect past bij de ondergrondse wereld van de huurmoordenaars? De duistere cel-shaded graphics zetten een unieke, maar gespannen sfeer neer, die ons meer dan eens deed denken aan de Fable-reeks. Natuurlijk put de game ook rechtstreekse inspiratie uit de films. Zo vecht je je een weg door een museumgalerij, probeer je te overleven in een donkere haven en mag je vijanden overhoop knallen onder de neonlichten van een dansclub.

De cutscenes, mochten van ons wel dynamischer uitgewerkt zijn. Het verhaal wordt verteld via statische afbeeldingen. Dat past uiteraard bij de comic-stijl, maar het voelt wat low-budget aan. Bovendien staat het in schril contrast met het uitstekende stemmenwerk, waarvoor de acteurs uit de films ingehuurd werden. Een minimale vorm van animatie was dus zeker welkom geweest.

Werkte ons ook op de zenuwen: de game loopt te pas en te onpas vast, waardoor we niet anders konden dan de game af te zetten en opnieuw te starten. Bijzonder vervelend. Vooral wanneer je net een level hebt voltooid en de replay aan het bekijken bent. Want na de reboot moet je immers dat level opnieuw beginnen. De levels zijn gelukkig best kort waardoor het nooit een onoverkomelijke taak wordt, maar die badass replay die je net wou delen met de share-knop? Die ben je wel kwijt.

Hopelijk brengen de makers hier snel een patch voor uit, want het is zonde. John Wick Hex is best een vette, strategische game die de acrobatische gevechten uit de films op geweldige wijze vertaalt naar een origineel gameconcept. Wij hopen sowieso op een sequel met meer guns, meer moves en meer John Wick.

large

8.0
  • grafische stijl