Immortals: Fenyx Rising – Myths of the Eastern Realm

Immortals Fenyx Rising DLC
Immortals: Fenyx Rising bleek de gesmaakte liefdesbaby van Zelda en God of War die puzzels, vloeiende combat en een vleugje RPG-elementen combineerde tot een lekker godendrankje in een bijzonder mooie omgeving. En voor wie er maar niet genoeg kan van krijgen, is nu ook de tweede uitbreiding beschikbaar. En die ziet er best ingrijpend uit: weg met die Griekse goden, welkom Oosterse mythologie!
vkmqbb14ebbaxxma1lqu

Mooi bij volle maan

Deze uitbreiding werd ontwikkeld door Ubisofts studio in Chengdu, en dompelt je meteen onder in de wereld van de Chinese folklore. Je volgt Ku in een verhaal dat verdacht veel doet denken aan dat van de hoofdcampagne, maar dan zonder Zeus en zijn flauwe grappen. Ku ontwaakt in een wereld waarin iedereen in steen is veranderd en met de hulp van de godin Nuwa hoopt hij om het evenwicht te kunnen herstellen.

Klink bekend? Dat is het ook: de hele Chinese insteek is maar een laagje vernis bovenop dezelfde formule. De nieuwe setting heet the Mortal Lands, maar doet ondanks de Chinese elementen toch heel hard denken aan de Golden Isles. Op zich niks mis mee, want vooral op next-gen spatten de kleuren en de levendigheid alweer van het scherm. Onze mond viel zelfs heel even open toen we die prachtige volle maan boven de mistige spelwereld zagen verschijnen.

ifr 50 mythsoftheeasternrealm fight feature

Griekse wijn in Chinese zakken

Maar goed. Een uurtje ver in het spel kom je tot het besef dat er op gameplayvlak maar weinig nieuws te rapen valt. Niet dat de hoofd- en zijmissies minder sterk zijn dan in de hoofdgame, maar het is allemaal erg been there, seen that.

In tegenstelling tot de eerste uitbreiding A New God legt deze expansie de klemtoon meer op oppervlakkige fun. Het aantal puzzels is stevig geslonken en de uitgebreidere dungeons ruimen nu plaats voor kortere versies. En ook hier is het allemaal herhaling wat de klok slaat: de Constellation puzzles heten nu Bagua puzzles, maar doen vrijwel hetzelfde. De enige nieuwigheid die we hier kunnen bespeuren zijn puzzels waar je nu ook blokken van grootte kan doen veranderen.

In plaats van de Vaults of Tartarus moet je nu aan de slag in tempels in de hemel. Waarbij je je verplaatst op wolken in plaats van op rotsblokken. Het enige wezenlijke verschil is het nieuwe God Seals-systeem, een on-screen indicator die in drie verschillende niveaus toeneemt als Ku vecht en zo zijn aanvallen sneller en agressiever maakt. En zo krijg je supercharged versies van de Blades en de Axe.

immortals 2

Risico’s nemen verboden

Voor de rest is hoofdpersonage Ku eigenlijk een haast identieke kloon van Fenyx. Het gaat zelfs zo ver dat zijn wapens haast een Chinese vertaling lijken: zijn Blades of Huang Di zijn eigenlijk gewoon Ares’ Wrath en de Axe of Yan Di kon evengoed Hephaistos’ hamer geweest zijn. Alsof het team van Ubisoft Chengdu zo weinig mogelijk risico’s wou of mocht nemen.

Gelukkig ligt het tempo wel wat strakker dan in de basisgame, wat het gevoel van herhaling en verveling enigszins tegengaat. Het nadeel is dat het verhaal door dat snelle tempo volledig zijn doel mist: de speler wordt zowaar in de Aziatische dieperik gegooid waarbij het lijkt alsof ook de ontwikkelaars niet echt weten welke kant ze op wilden met de plot.

Zonde, want de opzet van een Oosterse versie van Fenyx Rising klonk echt goed. Enkel jammer dat ze er eerder een flauwe vertaling van gemaakt hebben dan een unieke ervaring.

7.0
  • prachtige omgevingen
  • humor en ernst mooi in evenwicht
  • God Seals systeem
  • strak tempo
  • niks nieuws onder de zon
  • verhaal komt nooit echt van de grond

Myths of the Eastern Realm herneemt in sneltempo de hoofdgame met een laagje Chinese mythologie en folklore erover gesmeerd. Niks mis mee, ware het niet dat behalve er op gameplayvlak maar weinig nieuws te rapen valt.