Generation Zero

Generation Zero

Doorgaans bevatten de sandboxgames van ontwikkelaar Avalanche Studios een stevige portie fun. Knal je niet alles aan gort met Rico Rodriguez in Just Cause 4, dan ram je wel schobbejakken van de weg in de post-apocalyptische woestijn van Mad Max. In hun nieuwste game Generation Zero bezoek je het idyllische platteland van Zweden anno jaren ’80. Waar je eigenhandig met enkele vrienden een robotinvasie mag tegenhouden. Cool concept. Alleen zonde dat het compleet de mist ingaat.

Doodse speeltuin

De opzet is nochtans goed gevonden. Na een vakantie, komen jij en je makkers aan bij je Zweedse thuis. Alleen is er niemand meer te bespeuren. De regio is overspoeld door agressieve robots die elke levende ziel overhoop schieten. Aan jou om uit te pluizen waar de gevaartes vandaan komen en waar alle inwoners gebleven zijn. Helaas stopt daar het intrigerende concept. Buiten het occasionele lijk, kom je namelijk geen kat tegen. Geen overlevende of vluchteling die zich heeft verschanst. Geen cutscenes waarin je een confrontatie tussen het verzet en de machines ziet. Nee, Generation Zero vertelt zijn best dramatische verhaal vooral via… audiologs.

Het gebruik van audiofragmenten om een verhaal te vertellen, kan werken. Maar hier lijkt het vooral een designbeslissing gedreven door gemakzucht. Her en der slingeren cassetterecorders waarmee je de gebeurtenissen moet herbeleven. De geluidsfragmenten zijn echter zo vaag dat je er geen hol wijzer van wordt. De makers doen verder ook geen enkele moeite om aan verhaalvertelling te doen, waardoor de wereld van Generation Zero voelt als een statisch, verhaalloos decor, dat je gewoonweg niet wilt verkennen.

IKEA spelletje

In je strijd tegen de robots moet je vooral op zoek naar wapens en items. En die zoektocht zet de eentonigheid van deze Generation Zero nog meer in de verf. Je krijgt een gigantische map, maar je moet overal te voet naartoe. Niet evident als je voor de tiende keer van een spawn point naar een conflictgebied moet rennen. Toegegeven, je komt onderweg best mooie natuurvista’s tegen, maar qua architectuur hebben de jongens van Avalanche vooral aan copy-paste gedaan.

Je ziet voortdurend dezelfde gebouwen opduiken en zowat alle huizen hebben een gelijkaardig IKEA-interieur. Zo weet je op den duur wel waar je moet zoeken, maar sommige loot containers zijn zo onhandig gepositioneerd dat je ze niet eens kan openmaken. Om van omver te vallen. Helemaal frustrerend wordt het als de wapens die je net oppikte weigeren in je inventaris te verschijnen. Een inventaris die trouwens bijzonder slecht ontworpen is. Items kan je uitsluitend gebruiken vanuit quickslots, die gekoppeld zijn aan de D-pad. Gevolg: slechts vier bruikbare items en een shitload aan onnodig inventarismanagement.

Cheatbots

Of het knallen op robots beter in elkaar zit? Jammer genoeg niet. De wapens voelen krachtig aan, maar de game is niet consequent tijdens vuurgevechten. Soms pomp je een machine vol lood en loopt die minimale schade op. Terwijl ze andere keren na drie hits al exploderen. Gevechten voelen vaak oneerlijk aan. In het gros van de situaties zijn de mechs je altijd een stapje voor. Ze spotten je bij het minste geluid, zijn vliegensvlug, delen loeiharde schade uit en schieten in extreme gevallen zelfs door muren. De balans in moeilijkheidsgraad zit volledig fout en de vele bugs helpen de zaak niet vooruit. Tijdens het reviewen liep zo’n blikken monster zelfs dwars door de muren van onze IKEA-schuilplaats heen. Waarna we plots met het metalen gevaarte opgesloten zaten in de woonkamer. Zwaar klöte en nefast voor je gezondheid. En niet enkel in-game.

Generation Zero moet het hebben van zijn leuke artwork en het Stranger Things-sfeertje van zijn trailers. Maar voor de rest draagt het weinig bij aan het videogamelandschap. Het grootste minpunt is echter dat de game zijn aard als co-op shooter tegenwerkt. Zo ging de ontwikkelaar er prat op dat progressie voor alle spelers bewaard blijft, maar de praktijk bewijst het tegendeel. Enkel de gastspeler mag zijn voortgang behouden. Ook het gebrek aan matchmaking is een gemiste kans, want op dit moment ben je altijd afhankelijk van je vrienden als je niet meedogenloos afgemaakt wil worden. Ons advies? Deze Generation Zero gewoon overslaan. Want de game is je centen gewoonweg niet waard.

4.0
  • grafisch niet slecht
  • exploratie is eentonig
  • clunky gevechten
  • overload aan bugs
  • rotslechte balans in moeilijkheidsgraad
  • rampzalig inventaris

Generation Zero beloofde een coole robo-shooter in een vet eighties decor. Helaas krijg je een holle, eentonige ervaring geplaagd door bugs en slechte designkeuzes. Zonde, dit had zoveel meer kunnen worden.