Gears 5

Met Gears of War weet je wat je kan verwachten: rechttoe rechtaan apocalyptisch knalplezier, hectoliters bloed en afgerukte ledematen en een scenario waarbij je niet veel moet nadenken. Dat voorganger Gears of War 4 te hard op veilig speelde en meer van hetzelfde serveerde, vonden we zonde. Gelukkig pakken de jongens van The Coalition het dit keer beter aan: terwijl ze verder bouwen op de vertrouwde gameplay en zo maar eventjes de meest intense battles uit de reeks serveren, proberen ze ook nieuwe dingen uit. Het ene met meer succes dan het andere.

Helpful Jack

Een ervan is je trouwe robotsidekick Jack. In je strijd tegen lelijke tronies van The Swarm, vliegt hij aan je zijde en helpt waar het kan. Jack is de golden retriever die jou guns en munitie brengt, de hoogtechnologische zaklamp die donkere omgevingen oplicht, jouw tasergun die oprukkende vijand 10.000 volt door het lijf jaagt. Maar da’s pas het begin. Door componenten te verzamelen kan je Jack steeds verder upgraden met nieuwe skills, waardoor je een waaier aan nieuwe strategische opties krijgt tijdens de vuurgevechten. Een groepje etterbakken verblinden met een flash bang? Jou en je teamgenoten een tijdelijk shield boost geven? Jack is de vliegende skill tree die de vertrouwde formule nieuwe zuurstof bezorgt. Een kleine maar niet onbelangrijke game changer.

En het verhaal dan? Gears 5 pikt de draad van het vorige deel zonder veel getreuzel op. Met je squad moet je de oprukkende Swarm het hoofd bieden. De relatie tussen JD en vader Marcus is best entertainend, net als de flauwe oneliners en machopraat waar de reeks bekend voor staat. Maar het is de zoektocht van psychisch niet zo stabiele Kait Diaz die de rode draad vormt. Worstelend met de dood van haar moeder en haar dubieuze stamboom, zoekt ze antwoorden. En die vindt ze ook. Gears 5 zorgt tussen het oorlogsspektakel door voor enkele plottwists, maar laat ons eerlijk wezen: Gears-veteranen hadden dit al lang zien aankomen. Een best genietbaar verhaal voor een shooter, maar verwacht geen wonderen.

A tale of wind & ice

Gears 5 blinkt vooral uit in zijn combat. Toegegeven, in het begin voelt het knallen-achter-dekking wat ouderwets en log aan, maar wat zijn de kerels van The Coalition goed in het opvoeren van de spanning en beheersen van het speltempo. Nieuwe vijanden en gameplayelementen worden met perfecte timing geïntroduceerd zodat je gewoon wil blijven knallen. Zo moet je windstormen aanwenden om het gevecht in je voordeel te beslechten, even later ijs strategisch kapot schieten om vijanden in ijsjes te veranderen. De achtbaanrit vol kogels, doelwitzoekende rakketten en doormidden gezaagde Locusts… euhm, Swarm-soldaten wordt steeds intenser, hectischer en uitdagender. Het is dan ook best lastig om de controller opzij te leggen.

Maar niet alle nieuwe elementen vinden we even geslaagd. Gears 5 introduceert ook semi-openwereldhubs, uitgestrekte levels waar je met een futuristische kruising van een jetski en een zeilschip op wielen een woestijn en toendra moet doorkruisen. Best mooi om te zien, maar het voelt allemaal kunstmatig en nodeloos. Met het voertuig beweeg je tussen missielocaties, maar voor de rest gebeurt er eigenlijk geen hol op. Geen colonne vijanden die plots opduikt en de saaie rit in een turbulente Mad Max-trip verandert. Geen random events om de wereld wat dynamischer te maken. Gewoon rijden. De openwereldinjectie die The Coalition toedient heeft net het tegenovergestelde effect: het haalt de schwung helemaal uit de game. Vooral wanneer je in co-op speelt en je minutenlang gewoon naast de stuurman moet staan staren.

For the horde!

Wil je vooral co-op spelen? Dan kies je gewoon voor Horde Mode. Na al die jaren bevat de gouwe ouwe klassieker nog steeds tonnen co-op power. Tijdens een survivalmarathon moet je zoveel mogelijk golven vijanden zien te overleven. En dat blijft verdomd vermakelijk. Vooral nu nieuwe vijanden in de strijd worden gegooid (die rondvliegende zwerm bloedzuigers!) en net als in Gears of War 4 elke held zijn eigen ability heeft. Zonder meer een klassieker en samen met de 5v5 Versus dé multiplayermode die de meeste voldoening geven.

The Coalition probeert dat succes over te doen met Escape, een nieuw co-op experiment waarin je met zijn drie je zo snel mogelijk een weg doorheen een vijandelijke basis moet schieten. Maak je niet snel genoeg vorderingen, dan brengt gifgas je op andere ideeën. De nieuwe Escape mode is kort, snappy, maar lang niet zo spannend als Horde Mode. Wat ons betreft mag het zelfs van het multiplayermenu geschrapt worden. Want genoeg content om deze Gears 5 nog lang te blijven spelen.

8.5
  • gunplay staat als een huis
  • grootser dan ooit