Fallout 76 Wastelanders
Emmanuel Vercruysse |
03 mei 2020
Zeggen dat Fallout 76 niet zo best ontvangen werd, is zoals zeggen dat Tsjernobyl sinds 1986 een toeristische topbestemming is. Met de gratis update Wastelanders wil Bethesda de game twee jaar later toch de nodige zuurstof geven om ermee aan de slag te gaan. Serveert Bethesda ons de figuurlijke vijgen na Pasen of is deze stevige update toch voldoende om ons die post-nucleaire maagzweer te doen vergeten?
Nieuw Appalachia
De keuze van Bethesda om Fallout 76 online te maken, was één ding. De lege wereld waar je naast andere online spelers enkel robots vond en gemuteerde beesterij, dat was de échte doodsteek voor de game. Menselijke personages, dialoogopties en een meeslepend verhaal, dat maakte de Fallout-reeks nu net zo populair. Wastelanders wil dat nu rechtzetten en de vele misnoegde fans alsnog een Fallout-ervaring bezorgen die in de lijn ligt van vorige games.
De gratis update laat het verhaal een jaar vooruit spoelen. Wanneer je jouw atomische bunker verlaat, krijg je meteen de mogelijkheid om met twee dames te praten. Eindelijk sociaal NPC-contact! Je krijgt te horen dat Appalachia opnieuw bevolkt wordt na geruchten over een verborgen schat. De nieuwe queeste zit organisch verweven doorheen de basisgame en zo kan je dus kiezen hoe en waarmee je eerst aan de slag gaat, zowel als nieuwe speler of als doorwinterde veteraan.
Nood aan een babbel
Net zoals vroeger krijg je tijdens de dialogen verschillende opties, maar voor sommige moeten je stats al wat verder geleveld zijn. Hoe interessant het gesprek wordt, hangt dus soms af van hoeveel tijd je al eerder in Appalachia doorbracht, wat moeilijk is voor beginnende spelers. Ben je nog geen level 20, dan ga je beter toch eerst met de quests uit de basisgame aan de slag, die een stuk eentoniger zijn dan de nieuwe missies.
De Wastelanders-quests vinden we best goed gevonden, best entertainend en vol snedig geschreven dialogen. Net zoals vroeger dus. En dat Bethesda het reputatiesysteem terugbrengt, schuift Fallout 76 nog dichterbij een authentieke Fallout-ervaring. Maar bij momenten voelt het we gewrongen. Zo kan je bijvoorbeeld ook een NPC als kompaan kiezen, maar veel verschil maakt het eigenlijk niet. Ze begeleiden je bijvoorbeeld niet tijdens missies, maar komen na een tijdje gewoon naar je kamp om je sporadisch een zijmissie aan te bieden. De NPC zijn ook van het archaïsche type: ze staan daar maar wat rond te draaien en kijken de verkeerde kant uit. In dat opzicht is dit wel weer een stap terug in vergelijking met bijvoorbeeld Falllout 4.
Too little, too late
Wastelanders voegt zo’n 30 uur extra toe aan de basisgame, maar het zorgt er ook voor dat het geheel nu ergens tussen single- en multiplayer hangt. Wil je immers als een team aan de slag met de nieuwe missies, dan moet elk groepslid ofwel solo zijn eigen versie doorlopen, ofwel kan je de teamleider volgen en zijn beslissingen nalopen. Zonder opbrengst voor jou of de andere teamleden welteverstaan. Bummer. Het blijft daarenboven ook Fallout: deze update maakt komaf met heel wat killer bugs, maar echt vlekkeloos loopt het nog steeds niet.
Begrijp ons niet verkeerd: Wastelanders maakt van Fallout 76 wel degelijk een betere ervaring, eentje die veel meer Fallout aanvoelt dan de originele game. Maar helaas komt deze goedmaker van Bethesda zo’n twee jaar te laat.
- EIN-DE-LIJK menselijke NPC’s
- heel wat bug fixes
- update is vernuftig verweven in de basisgame
- in team spelen is frustrerend
- toch best eerst basisgame doorlopen
- spelwereld blijft nog steeds leeg
BESLUIT
Eindelijk menselijke NPC’s en dialoogopties om de lege wereld van Fallout 76 op te vullen, maar helaas komt deze Wastelanders update veel te laat. Daarenboven hangt de game nu zo ergens tussen single- en multiplayer en moeten nieuwe spelers toch eerst met de basisgame aan de slag.