REVIEW F1 24 – Rijdt zich vast met twijfelachtige update
Sammy Follet |
06 juni 2024
Getest op: PC
Ook beschikbaar op: PS5/Xbox Series/PS4/Xbox One
Soms hebben we de indruk dat er bij reeksen die jaarlijks hun opwachting maken niet meer verandert dan het nummer in de titel. Daarvan kan je F1 24 niet beschuldigen. Zowel aan de motor als het chassis is er deftig gesleuteld. Maar de mecaniciens en de ingenieurs draaiden duidelijk geen al te geweldig seizoen, want hun nieuwe updates missen vaak het beoogde effect. F1 24 rijdt tragere rondetijden dan F1 23, dat wat ons betreft de betere game is.
Hoger niveau
En starten doen we met het grootste euvel: Braking Point ontbreekt in F1 24. Die verhaalmodus, wel present in F1 21 en F1 23, gooide het stijlvol over een andere boeg. Het was wat minder serieus, hapklaar geserveerd en het doorbrak de sleur van het monotone racen dat je elders in overvloed vond.
Deze no-show vinden we een groot gemis, maar als Codemasters het interval van een tweejaarlijkse Braking Point volgt, dan willen we ze hier ook niet te hard op afrekenen. Beter de helft van de keren iets op niveau dan jaarlijks een bedroevende poging.
De carrièremodus was altijd al een sterk punt van deze franchise, met rijdertransfers, variabele constructeursterktes, toegankelijke maar gevarieerde ontwikkelingen aan de auto enzovoort. Dat neemt niet weg dat de frisheid de laatste jaren wat ontbrak. Goed dus dat de driver career een stevige facelift kreeg.
Politiek spel
De focus in de carrièremodus ligt nu meer op de intriges en politiek achter de schermen. De invloed van de spraakmakende transfer van Hamilton naar Ferrari en de blik achter de schermen die Netflix geeft met Drive To Survive, sijpelt hier duidelijk door het hoogtechnologische rubber heen. De sterke punten die de carrièremodus had, blijven verder volledig overeind. Het niveau van dit deel van het spel is dus alleen maar verhoogd.
Datzelfde kunnen we helaas niet zeggen van de terugkerende F1 World. Die feature, een halfbakken poging die enkel en alleen dient als een vehikel voor microtransacties, mag van ons zo snel mogelijk op de schop. Of zit jij te wachten op beschamende overwinningsanimaties, spuuglelijke liveries en meer van die dwaasheden? De lobby’s waar je in vertoeft afhankelijk van de constructeur en rijder waar jij fan van bent, hebben tenminste nog een competitie-element, dankzij de punten die je vooral verdient in een modus vol korte uitdagingen.
Regen > zon
Het grote punt van discussie in F1 24-middens is het veranderde weggedrag. Coveratleet Lando Norris noemde het een verbetering, maar de vroege consensus is niettemin dat het een serieuze stap achterwaarts is ten opzichte van F1 23. Wij zijn op dat vlak een echte Belg en houden het op een risicoloos compromis.
Er zijn aspecten die beter voelen dan vorig jaar, terwijl andere dan weer een serieuze stap terug zijn. Maar zelfs dan moeten we ons bij de heersende teneur aansluiten: over de hele lijn was het vroeger wel degelijk beter. We vertellen je graag waarom.
Bij regenweer hebben de F1-bolides niet langer overdreven hoeveelheden grip. Je moet wat voorzichtiger zijn met de input van pedalen en stuur. Tot zover onze kleine pluim. Regenlijnen moet je nog altijd niet rijden. Nat rubber schuift in F1 24 niet. En zonder dat laagje water verbrokkelt het weggedrag helemaal.
GPS gezocht
Als we het kort samen moeten vatten, dan doen we het zo: te weinig gevoel. Alles voelt te steriel aan. Je kan verdacht hard bochten insturen, het stuur in onrealistisch hoge hoeken positioneren zonder grip te verliezen en veel te onstuimig uitsturen. Vorig jaar vond Codemasters haast de perfecte balans tussen arcade en simulatie. Deze keer zijn ze veel te hard in de richting van eerstgenoemde verschoven.
Sommigen wijzen met beschuldigende vingers naar de grote focus op consoles, mainstream casual racers en die godverdomde controllers. Dat vinden wij een te makkelijk excuus. Die vlieger gaat al jaren op en het leidde niet noodzakelijk tot een gelijkaardig resultaat.
Wij denken eerder dat ze dit jaar gewoon de weg wat kwijt zijn daar bij Codemasters en EA. Wie de industrie volgt, weet dat er onlangs een paar knappe koppen zijn weggelopen bij Codemasters. Hopelijk mondt die intellectuele vlucht de komende jaren niet uit in kwalitatieve armoede. We willen deze reeks nog niet afschrijven, maar we verwachten volgend jaar beter met de herkansing.
- geslaagde refresh van carrièremodus
- beter weggedrag in de regen
- stap achteruit bij droog weer
- Braking Point ontbreekt
- te veel arcade
- weg met F1 World
BESLUIT
F1 24 moet het vooral afleggen tegen zijn voorganger. Deze editie is dus zowat de Aston Martin van de hoop: niet slecht, maar wel van een zeer grijze middenmoot.