Dr. Kawashima’s Brain Training

Er was eens een wetenschapper die de ambitie had om de mensen hun hersenen meer te laten gebruiken. Hij schreef het boek ‘Train your brain: 60 days to a better brain’, waarop de Nintendo er zijn DS game ‘Dr. Kawashima’s Brain Training’ op baseerde. Een gigantisch succes, vooral bij een publiek die nooit eerder had gegamed. Een zoveelste vervolg op de Switch kon dus onmogelijk uitblijven.

Een klassieker

De game begint met een vrij deprimerende inschatting van je hersenleeftijd. 20 jaar is het streefdoel, maar wij zaten dichter bij de 80. Een virtuele Dr. Kawashima komt je daarna even de les spellen en vertellen dat dat veel beter kan. Bijvoorbeeld door dagelijks je hersenmassa te trainen. Dat doe je door je Switch verticaal te houden en met de bijgeleverde stylus een resem minigames te spelen.

Train je elke dag met de game, dan speel je steeds nieuwe games vrij. Wil je zien hoever je staat, kan je een test doen waarbij je drie random gekozen oefeningen krijgt voorgeschoteld. De ene ligt je natuurlijk wel wat beter dan de andere, waardoor de resultaten soms nogal kunnen schommelen. Zo ging onze hersenleeftijd van 80 naar 43 naar 62 in drie dagen tijd. En zonder alcohol. Je dagelijkse pogingen worden op een kalender bijgehouden en de progressie die je maakt, houdt het (ook voor niet-gamers) uitdagend: je wil beter worden en die 20 jaar bereiken.

Brain Training Lite

Veel van de klassieke oefeningen keren terug en daar is niks mis mee aangezien de basisformule vrij degelijk werd vertaald naar de Switch. De sudoku blijft dikke pret net zoals de zelfbeheersingoefening waarbij je lijnen moet trekken tussen punten. Nintendo voegde ook extra features toegevoegd voor de Switch, gebaseerd op de infraroodsensor in de rechter controller. Leuke snufjes in theorie, maar in de praktijk werkt het niet echt goed.

Vaak registreert die infraroodsensor jouw bewegingen niet, andere keren registreert hij twee opgetsoken vingers terwijl je eigenlijk een gebalde vuist omhoog steekt. Speel je op de Switch Lite, dan moet je dus met een extra Joy-Con aan de slag, want de Switch Lite heeft geen infraroodsensor. Ook het schrijven met de stylus werkt niet goed genoeg. Zo moet je vaak tot vijf keer toe het cijfer op je scherm tekenen vooraleer hij het herkent. Niet alleen nefast voor je hersenleeftijd wanneer je een race tegen de klok voert, maar ook voor je geduld.

Je kan ook met de multiplayer aan de slag waarbij elke speler een controller krijgt en je bijvoorbeeld een wedstrijdje vogels tellen houdt. Best geinig. En als je een Switch online abo hebt, dan kan je in ‘Wereldkampioenschap’ aan de slag gaan voor een plaats in de leaderboards. Niets wereldschokkend nieuw op dat vlak dus en daarmee is ook het meeste over deze Brain Training gezegd.

Dat de nieuwe Switch-features eerder frusterend dan vermakelijk zijn, vinden we écht wel een misser van Nintendo. Vreemd ook dat je de dagelijkse trainingen alleen maar in handheldmodus kan spelen, waardoor het toch een gedoe blijft. En als je een Switch Lite hebt, ga je deze al beter helemaal uit de weg, gezien heel wat features gewoon niet geschikt zijn voor de handheld. Wij zagen alvast ons brein wegsmelten wanneer Dr. Kawashima ons voor de 35e keer uitlachte nadat de Switch onze 8 voor de zoveelste keer als een cijfer 5 interpreteerde. Dan maar een 6.

6.0
  • progressie door dagelijkse trainen
  • sudoku blijft fun
  • multiplayer best geinig
  • niet geschikt voor Switch Lite
  • infrarood sensor suckt echt
  • cijfers registreren loopt constant mis

Een leuke poging van Nintendo om het grote publiek alweer aan het gamen te krijgen. Helaas voegt deze Switch-versie niets nieuwswaardig toe aan de oude formule. Sterker, de nieuwe toevoegingen zijn clunky en het is helemaal lastig spelen op de Switch Lite.