Review Dead Rising Deluxe Remaster – Nog steeds even geestig

dead rising deluxe review
Ook beschikbaar op: Xbox Series/PC
Oorlogsfotograaf Frank West is terug. En met hem gelukkig ook de hordes zombies die hem al sinds 2006 het leven lastig maken. Deze Dead Rising Deluxe Remaster belooft de definitieve versie te zijn van de klassieker die Capcoms zombieserie op gang trapte. Maar… hebben we een tijdje geleden niet al een remaster gekregen?

Kill ‘em mall

Dat klopt. In 2016 vuurde Capcom voor het 10-jarig bestaan van de zombiereeks al een trilogiebundel op ons af. Daarin zat een remaster van Dead Rising die behalve een hogere resolutie, weinig verandering bracht.

Deze 2024 Deluxe Remaster is dan wel geen remake an sich, maar voert als deluxe remaster wel behoorlijk wat aanpassingen door. De structuur en het verhaal bleven echter hetzelfde. Je speelt nog steeds als Frank West, een oorlogsreporter die in een winkelcentrum in Colorado belandt tijdens een zombie-outbreak. Daar moet hij overlevers met minder survivalskills helpen en de oorzaak van de plaag achterhalen.

Het betreffende winkelcentrum werd helemaal opnieuw opgebouwd met heel wat visuele toeters en bellen en quality of life-toevoegingen. De besturing is geüpdatet, het savesysteem getweakt en meer van dat. Die shopping mall blijkt nog steeds een geweldige speeltuin om met creatief wapentuig aan de slag te gaan op de zombiemeute en allerlei missies te vervullen. Ook best uniek: je krijgt 72 in-game uren om jouw missies te voltooien.

dead rising deluxe remaster review 1

Satirische kijk

De game is nog steeds een heerlijke satire op de Amerikaanse samenleving. Naast de meute standaard hersenvreters, kruis regelmatig het pad van een Psychopath, een boss die op kleurrijke wijze een segment van de Amerikaanse samenleving op de korrel neemt. Zoals de redneck wapenverkoper Cletus of de getraumatiseerde oorlogsveteraan Cliff die nog steeds deels in Vietnam leeft.

Opvallend: Capcom heeft niets aan het verhaal veranderd, maar wel hier en daar de censuurborstel bovengehaald. Zo zijn alle referenties naar de hierboven genoemde Vietnamoorlog verwijderd. En ook de ‘sexy’ zijmissies waar je als fotograaf zoveel mogelijk vrouwelijke rondingen, onderbroekjes en decolletés op de gevoelige plaat moest vastleggen (ja, ook van zombies) zijn verdwenen. Niet zo woke in 2024.

Gelukkig schieten er nog voldoende cheesiness en geschifte perosnages over om tegengewicht te geven aan de grimmige sfeer. De vele knipogen maken het ook in 2024 nog meer dan de moeite waard om terug te keren naar Willamette. Alleen al de aanblik van zombies in de meest bevreemdende outfits zouden niet misstaan in de klassieke Romero-zombiefilm.

dead rising deluxe remaster review 4

Over the top

Ook in de gameplay kan je nog steeds over the top gaan: je kan de meeste wapens op zo’n absurde wijze upgraden om los te gaan op de zombies. Maar er zijn er die je zo hard kan gaan overpoweren dat ze letterlijk het enige wapen zijn dat je ooit nodig hebt. Ook nieuw en best handig: een metertje dat aangeeft hoelang je wapens nog meegaan.

Capcom voerde heel wat kleine quality of life verbeteringen door, vooral op vlak van besturing. Het bewegen en vechten voelt minder statisch aan dan vroeger. Zo kan Frank nu ook lopen en schieten tegelijk. Klinkt absurd, maar dat was net als in de oudere Resident Evil-games niet mogelijk in het origineel.

De moves waarmee je Frank kan mee upgraden zijn nog steeds heerlijk absurd. Onze favoriet: als een rockstar bovenop een meute zombies crowdsurfen. En dat Dead Rising zijn tijd ver voor was, bewijst ook de optie om na het game-over scherm gewoon opnieuw te beginnen met je unlockte skills en wapens. Zei er iemand roguelite?

dead rising deluxe remaster review 2

Eindelijk autosave

En dat brengt ons bij de belangrijkste verbetering: autosaves. Gedaan met handmatig saven op specifieke locaties. Het gebeurde immers al te vaak dat je vlak voor het bereiken van de groene bank in de safe area, net het loodje legde en helemaal overnieuw mocht beginnen. Oké, volgens veteranen was dat nu eenmaal onderdeel van de charme en was Dead Rising niet ontworpen om gemakkelijk te zijn. Maar het maakt de game wel stukken toegankelijker voor nieuwkomers.

De AI van de andere survivors is nog zo’n euvel dat werd aangepakt. Gedaan met die zenuwtergende escortemissies waarbij je precies een roedel duiven van de niet-volgzame soort moet micromanagen. De NPC’s hebben nu gelukkig een minimum aan overlevingsinstinct meegekregen en rennen niet langer om de haverklap tegen een groep zombies of het decor aan. En ook al zien sommige personage er best cartoonesk uit, het ziet er allemaal best goed uit voor een oude game. Dankzij de RE-engine krijgt alles naast de visuele upgrade ook een soort lichte sepia-filter die samen met de betere gezichtsanimaties en de betere texturen het geheel net dat tikje meer geven.

Deze Dead Rising Deluxe Remaster zweeft ergens tussen remake en remaster. En het hangt er vanaf welke ervaring je verkiest. Heb je de game al gespeeld in het verleden? Dan zouden we passen of de geremasterde OG-trilogie uit 2016 proberen. Voor nieuwkomers is deze geüpdatete versie wel dé manier om kennis te maken met ’s werelds geestigste zombieserie.

8.0
Dead Rising Deluxe Remaster
  • geslaagde visuele upgrade
  • verbeterd savesysteem
  • satire en over the top humor
  • veel quality of life verbeteringen
  • stuk gemakkelijker
  • geknipte content

Dead Rising blijft een sterke zombie-ervaring met veel over the top-geweld en satire. De geüpdatete visuals en kleine verbeteringen zullen de veteranen misschien niet over de streep trekken, maar maken van deze Dead Rising remaster wel de ultieme instapper voor nieuwkomers.