Burnout Paradise Remastered

Burnout paradise switch

Nintendo leert van zijn fouten. Waar we op de Wii U soms maanden zaten te wachten op verse games, vliegen de titels voor Switch ons rond de oren. Voor racefans viel er echter weinig noemenswaardig te beleven. Daar komt nu verandering in met, jawel, een remaster van Burnout Paradise. Maar is Paradise City na twaalf jaar en ettelijke heruitgaves het nog steeds waard om te bezoeken?

Take me down, to the Paradise City

Burnout Paradise luidde in 2008 een nieuw hoofdstuk in voor de Burnout-franchise door de game in een open wereld te droppen. Met zowat de coolste soundtrack ooit, meer events dan we deze coronazomer te zien krijgen en DLC die nu en dan op het randje van het geniale af was. En guess what, de hele zwik maakt met glans de overstap naar de Switch.

Je krijgt dus nog steeds verspreid over Paradise City races, achtervolgingen en andere events aangeboden waarmee je je skills op vlak van snelheid, stunten of tegenstanders crashen kunt etaleren. De actie is snel, spectaculair en met wat geluk ook explosief. Voltooi je burning routes dan unlock je betere versies van je wagens. En wie gewoon wil cruisen door Paradise City kan ook stunt jumps zoeken of billboards waar je door moet crashen. Veel bang voor je buck.

Je krijgt in deze remaster bovendien het complete pakket met de toevoeging van de extra map Big Surf Island én alle DLC: naast de gewone benzinevreters kan je ook snelheidsrecords breken met moto’s, speelgoedauto’s, legendarische vierwielers en boost cars. Dat je hier en daar even zal moeten glimlachen omdat je plots de Ghostbusters Ecto-1 ziet voorbij scheuren en een andere veel weg heeft van KITT uit de Knight Rider, nemen we er met plezier bij.

burnout paradise remastered switch wallpaper 2

Nachtbraken

Maar kan de Switch al dat geweld wel aan? In deze remaster staat de framerate van 60 fps echt als een huis. Ook wanneer de actie geschift wordt, wat dus zo goed als constant is. Zeker in docked mode krijg je met 1080p (tegenover 720p handheld) een stevige remaster van een op zich al mooie game te spelen. Wanneer je een rivaal met een takedown uitschakelt, zie je pas hoe fantastisch de physics toen al waren.

Enkel de nachtelijke ritten zorgen voor frustraties. Burnout Paradise heeft een dag- en nachtcyclus, maar het contrast tussen de twee is op vlak van zichtbaarheid best groot. Op het kleine scherm wordt het ’s nachts zo donker dat je vaak de weg niet ziet. Tenzij je jezelf in een donkere kamer opsluit met de Switch, knal je gegarandeerd overal tegenaan. En da’s nu ook weer niet de bedoeling.

burnout paradise remastered switch screenshot02.0

Take us down

Dat Burnout Paradise al van leeftijd is, merk je aan kleine dingetjes. Het ontbreken van fast travel bijvoorbeeld of waypoints. Maar voor de rest blijft Burnout Paradise een erg leuke racer die op geslaagde wijze naar de Switch is geport. Heb je deze remaster al op PS4 of Xbox One? Dan haal je hier helaas niets nieuws in huis. Met deze remaster mikt EA voornamelijk op Switch-eigenaars die de reeks niet kennen. En dat merk je aan de prijs.

Voor deze Switch-versie betaal je immers een stevige 50 euro. Veel te duur voor een 12 jaar oude game vinden we, temeer omdat dezelfde game op PS4 en Xbox One niet eens de helft kost en de actie er in 4K stukken gelikter uitziet. Maar goed, met deze Switch-versie heb je wel meteen de enige versie in huis die je overal mee naartoe kan zeulen. En met de vrij korte races die de game voorschotelt, is Burnout Paradise uitermate geschikt voor turbo-speelsessies op Nintendo’s portable. Cool, maar nog even wachten tot de prijs zakt.

8.0
  • explosieve race-actie op de Switch
  • veel content
  • technisch goeie port
  • dag- en nachtcyclus
  • te duur

Burnout Paradise blijft na twaalf jaar nog steeds een steengoede game. Vette raceactie en tonnen content op je Switch, maar je betaalt er wel een stevige prijs voor. Te stevig gezien deze remaster ondertussen al tig andere consoles heeft aangedaan.