Bee Simulator

In onze carrière als reviewer zijn we al vreemde dingen tegengekomen. Van relschoppende geiten tot landbouwsimulatoren. Een bijensimulator kan er nog wel bij. Als zwart-gele bij Bee-scuit (nee, dit verzinnen we niet) mag je gaan rondzoemen in New York om er GTA-gewijs bijenmissies uit te voeren. Slaat dat even tegen.

Bij-leren

In Central Park rondvliegen als kleine bij: het heeft een hoog ‘Honey, I Shrunk the Kids-gehalte’. En toegegeven, op E3 en Gamescom zag het er best geinig uit. Wisten wij veel dat de game vooral een educatieve insteek heeft. Bijen zijn namelijk met uitsterven bedreigd en door (vooral de allerjongsten) te tonen hoe nuttig die beestjes zijn voor ons ecosysteem, hopen de Poolse makers het tij te doen keren. Of tenminste toch zijn publiek te sensibiliseren. Bee Simulator moet je dan ook zien als half-game, half-interactieve natuurles. Sterker, de encyclopedische woordenlijst met alle fauna en flora die je in-game tegenkomt is zo uitgebreid, dat je die avondcursus imker gewoon mag overslaan.

Goed nieuws dus voor wie ambitie heeft om bijenkweker te worden, maar voor alle anderen is Bee Simulator slecht nieuws. Dit mag dan wel aan de man gebracht worden als openwereldgame, het is niet bepaald GTA. Central Park met al zijn natuurpracht ziet er best goed uit, maar de wereld voelt bijzonder leeg en simplistisch aan. In de verhaalmissies ga je aan de slag om de bijenkorf te redden en daarbij kruisen allerlei personages en dieren jouw pad. Een literatuurprijs verwachten we niet bij een game die vooral voor de kids bestemd is, maar hier deden de makers echt wel geen enkele moeite om het erg korte hoofdverhaal wat body te geven.

Pollen thuis!

Oké, de gameplay dan. Als vliegende pollenverzamelaar moet je op zoek naar bloemen om er vervolgens pollen van te plukken en honing van te maken. Met behulp van je Bee Vision (denk Bat Vision zonder coole gadgets) mag je op zoek naar zeldzame flora. Even later vecht je door middel van een reeks quick time-events tegen jouw grootste vijand: de wesp. De verschillende minigames hebben echter een hoog ‘been there, done that’-gehalte. Door zwevende ringen racen, de moves van een dansende collega-bij nabootsen of onschuldige bezoekers van Central Park prikken? We hebben het allemaal al eens eerder gespeeld, maar dan beter uitgevoerd.

Wie denkt dat dit een leuk kerstgeschenk voor zijn kids is, heeft duidelijk nog niet kennisgemaakt met de onmogelijke besturing. Met een bij door de lucht vliegen blijkt moeilijker dan een Boeiing 747 in de lucht te houden. De game reageert bovendien te laat op je input, waardoor je vliegende held voortdurend verkeerde bewegingen uitvoert en met wat geluk komt vast te zitten in het decor ook.

Bij-na

Je kan dit bijenleven ook met z’n tweeën aanpakken in split-screen co-op waardoor het toch ietwat draaglijker wordt. Enfin, tot de besturing of het tenenkrullende stemmenwerk je op de zenuwen gaat werken. De hele game werd ingesproken door dezelfde dame die met net iets teveel enthousiaste haar lijnen vocaliseerde.

De term ‘simulator’ is trouwens helemaal verkeerd gekozen, want je krijgt hier voornamelijk een arcadegame die zijn publiek iets wil bijleren over bijen. Alle goeie intenties ten spijt is het resultaat gewoon te eenvoudig en oppervlakkig. Spendeer je 40 euro dan liever aan organische honing, je zal er veel meer plezier uithalen.

5.1
  • mooie spelwereld
  • best leerrijk