Assassin’s Creed: The Rebel Collection

De remaster van Assassin’s Creed III was dan misschien niet de beste ooit (en al zeker niet in het begin), maar hij bracht de reeks wel naar de Switch. En met de exclusieve The Rebel Collection is er op Nindies hybride console geen gebrek meer aan wat gouwe ouwe sluipactie. Maar zijn Black Flag en Rogue ook na vijf jaar nog altijd even relevant?

Piraterij!

Assassin’s Creed IV: Black Flag is misschien wel de beste Assassin’s Creed-game voor Ubisoft zijn reeks rebootte met Origins. Geen ingewikkeld verhaal waar tempeliers en assassins elkaar om zeep helpen tijdens historisch verantwoorde taferelen, maar een piratenverhaal dat bol staat van humor en zelfrelativering wanneer Edward Kenway als piraat de identiteit van een overgelopen assassin aanneemt. Het piratenthema uit zich naast een grote brok naval gameplay ook in tropische locaties als Havana en Nassau.

De naval gameplay staat nog steeds als een huis: je plundert met verbazend gemak Spaanse galjoenen, gaat op zoek naar schatten en verkent daarbij een hele resem kleine eilandjes in de Caraïben. En daarenboven kan je vijandelijke schepen enteren en diens bemanning aan je piratensabel rijgen. Kortom, zowel op als naast het water valt veel te beleven en door zijn kortere missies leent de game zich perfect voor korte speelsessies op de Switch.

Door het piratenthema ligt de nadruk in Black Flag niet meer zo hard op stealth en je hidden blades. Hier kan je evengoed met pistolen en zwaarden aan de slag zonder op de Assassins-vingers getikt te worden. Het free running is ook op de Switch bij momenten wat awkward (soms spring je per ongeluk het verkeerde gebouw op of drop je tussen de soldaten in plaats van naar de muur aan de overkant), maar door de keuze van de steden in de game krijg je gewoonweg minder kathedralen of basilieken waar je per ongeluk tegenop kan klimmen. Hier geen grootheidswaanzin van Ubisoft dus, maar onversneden fun en zelfrelativering.

Rogue

En Assassin’s Creed Rogue dan? Die doet dat gewoon dunnetjes nog eens over. Deze game vloog bij de oorspronkelijke release een beetje onder de radar door de gelijktijdige release van Assassin’s Creed Unity op de nieuwe generatie consoles. Al moet deze Rogue niet onderdoen voor Black Flag. Je volgt Shay Cormack, een assassin die overloopt naar de Tempeliers en de game speelt ook een beetje als het vervolg op Black Flag, al is de koude noordoostkust van de VS net dat tikje minder sfeervol dan de Caraïben.

Bovendien krijg je nog een shitload aan extra content in deze The Rebel Collection, zoals een extra missie met Aveline uit Liberation, de digitale versies van de manga Awakening en het mooie Blackbeard: the Lost Journal, het notitieboekje van de bekende piraat Blackbeard. De klepper is echter de standalone game Freedom Cry waarin je aan de slag gaat met Adewalé, Kenways kwartiermeester.

Goeie bal dus van Ubisoft om deze twee games te combineren en naar de Switch te brengen, aangezien beide de over the top-aanpak van eerdere Assassin’s Creed-games laten varen in het voordeel van korte en geestige missies vol fun en avontuur. Ook de hedendaagse verhaallijn uit de vorige delen verdwijnt naar de achtergrond, waardoor dit de perfecte games zijn om het minder geslaagde Assassin’s Creed III te doen vergeten en om mee aan de slag te gaan in kortere sessies op de trein. Goeie bal, Ubisoft!

8.2
  • Black Flag rocks!
  • schepen enteren gaat nooit vervelen