Anthem

anthem review

Dat BioWare’s nochtans veelbelovende ‘shared world RPG-shooter’ (zo noemen ze Anthem zelf) vanaf release keihard werd aangepakt, heeft te maken met de omstandigheden. Het gros van de Amerikaanse reviewers moest aan de slag met de PC-versie van Anthem die bijzonder onstabiel was. Op release maakten twee lijvige updates een einde aan veel van de technische euvels: de laadtijden werden ingekort, veel minder server timeouts en het aantal crashes viel ook plots mee. Maar het kwaad was geschied: Anthem werd gevierendeeld en staat nu al overal voor een prikje te koop op tweedehandssites. Wij hebben even gewacht (noodgedwongen, want EA wilde voor release geen reviewcode meer uitsturen) en de geüpdatete consoleversie getest. Het verdict: op technisch vlak minder een zooitje, maar het echte probleem kan geen enkele update goedmaken.

Anthem Schmanthem

En dat probleem zit hem vooral in het gebrek aan richting. Als je de onderdelen van de game apart bekijkt, dan kan je best positief zijn over de game. Je bek zal openvallen van de grafische kunstjes die Anthem uit zijn mouw schudt. De vertegezichten zijn fenomenaal. En de javelins (de mech suits die ze een beetje van Titanfall hebben gepikt) zijn fenomenaal. Door de jungle vliegen, kolossale Titans vanuit de lucht bestoken met raketten of een cirkeltje buitenaardse gedrochten tegelijk een vliegende vuist op het smoel bezorgen? Geen andere game heeft ons ooit dit soort superheldengevoel gegeven. Anthem knalt bovendien best heerlijk weg en tijdens je wandeltochten in Fort Tarsis loop je interessante personages tegen het lijf die dankzij het sterke acteerwerk en realistische gezichtsanimaties je honger naar verhaal en lore enkel groter maken. Alleen, die bevrediging komt er nooit.

Mojo is weg

BioWare slaagt er maar niet in om het verhaal én de actie tot een geslaagd geheel te maken. De vergelijking met Destiny wordt erg vaak gemaakt en dat is hier terecht: het verhaal is simpelweg niet te volgen. Wil je weten wat die Anthem of Creation precies is? Wat de Shapers zijn? Anzu? Echoes? Heart of Rage? Dan duik je best in de indexmenu’s om bij te leren, want wij hadden er na een tijd geen flauw benul meer van. En da’s echt zonde. Temeer omdat het acteerwerk bij momenten top is (je sidekick Owen!) en we heel vaak dachten: was dit maar gewoon een singleplayer RPG. Maar het lijkt alsof de ontwikkelaar zijn mojo is kwijtgespeeld. Alsof de jongens van BioWare door EA een gamegenre werden opgelegd waarmee ze gewoonweg niet overweg konden. Lootshooter? Shared world? Online play en microtransacties? Bungie achterna willen hollen, is het laatste wat BioWare had moeten doen.

We be javelin’

Want als er één reden is waarom je Anthem toch even moet gespeeld hebben, dan is het wel de vette knal-met-een-jetpack-actie. Als een Iron Man doorkruis je de alien skies en boost je jezelf dwars door de vetste omgevingen. Even door een waterval vliegen om je motor af te koelen? Vet! Het water invliegen en ontdekken dat de onderwaterwereld bijna even geslaagd is als die erboven? Onze bek viel helemaal open. Je bewegingsvrijheid is zo goed als onbeperkt en de vier verschillende javelintypes zorgen voor een geslaagde afwisseling tijdens gevechten. Het schieten voelt echt lekker en de powers zijn best indrukwekkend. Maar neem je het op tegen grote reuzen zoals de Titans dan moet je samenwerken. En daar loopt het mis. Vier alfamannetjes die zich Iron Man wanen, tactisch laten samenspelen? Het leidt in de praktijk vooral tot egoïstisch haantjesgedrag waarbij de sterkste van de groep met de eer gaat lopen. Hadden ze hier maar een singleplayergame van gemaakt…

This is the end

Wanneer het verhaal is uitgespeeld, start de endgame. En die actie is gewoonweg niet boeiend of lijvig genoeg om met Anthem verder te gaan. Je krijgt twee nieuwe Strongholds en raids. O, en dan is er ook nog een eindmissie waar je lekker ongestoord kan grinden. Maar die ook ontzettend snel gaat vervelen. PvP-modes zijn er gewoonweg niet. Je kan je robotpak andere kleurtjes gaan aanmeten, maar ook extra pimp-opties die we wel van een endgame verwachten, zijn er niet. Erg jammer dit, want alles wijst erop dat BioWare nog steeds bulkt van het talent, maar ze gewoon even de richting kwijt zijn. Misschien moeten ze net als Bungie zich van de uitgever gaan losmaken? Misschien vinden ze dan hun mojo terug.

6.8
  • superheldengevoel
  • verbluffende graphics
  • acteerwerk
  • onbegrijpelijk verhaal
  • onbenut potentieel
  • trieste endgame

Vette vliegactie, fantastische graphics, maar helaas is het geheel een rommeltje. Alsof de makers zelf niet goed wisten welke richting ze uit moesten, dan maar verschillende elementen hebben samen gegooid en hoopten op het beste. Niet dus.