Another Code: Recollection brengt goede herinneringen met zich mee

another code recollection

Getest op: Nintendo Switch

Het blijft ook in 2024 remasters en remakes regenen. Vooral Nintendo blinkt uit op dat gebied. Door de vele heruitgaves is de Switch haast uitgegroeid tot het ultieme gamemuseum. Deze remake van Another Code: Two Memories (Nintendo DS) én zijn sequel Another Code: R (Wii) brengt alweer twee vergeten klassiekers terug onder de aandacht. De eerste was één van de eerste games die het dubbele scherm van de DS op een unieke manier wist te gebruiken. We zijn dus best benieuwd hoe Nintendo de games opnieuw lanceert voor de Switch.

Wetenschappelijk verantwoord

In beide games uit deze collectie bestuur je Ashley Mizuki Robins, een tienermeisje met een nogal bijzondere achtergrond. Ze is de dochter van twee wetenschappers: de Amerikaanse Richard en de Japanse Sayoko. Al snel ontdek je dat Ashleys ouders ontbreken: haar moeder werd vermoord toen Ashley drie was. Haar vader stortte zich erna volledig op zijn wetenschappelijke onderzoek en liet Ashley achter in de zorgen van zijn zus Jessica.

Ashley groeit dus op zonder ouders, tot ze op een dag een geheimzinnige brief ontvangt van haar vader, die haar vraagt om hem te komen bezoeken op Blood Edward Island. Ze ontvangt ook de DAS, een apparaat dat er uit ziet als een Nintendo Switch, en dat enkel werkt wanneer Ashley het in haar handen heeft. Het toestel kan foto’s nemen, gegevens scannen en informatie opslaan. Wat Ashley nog niet weet is dat er een heus mysterie op haar wacht.

39426275a51d458cbf3393e675fe83cd l

Recollected

Another Code: Recollection verandert heel wat kleine details aan de twee originele games, maar de belangrijkste is toch wel de grafische update. Beide mysterygames spelen zich nu af in een meer klassieke 3D-wereld met (beperkte) mogelijkheden om vrij rond te lopen. Qua gameplay voelt dit aan als een mix tussen een traditionele point and click adventure game en een visual novel.

Het gros van je tijd zal je spenderen aan het rondwandelen met Ashley in ofwel het Edward Mansion (Two Memories) of de streek rond Lake Julliet (Another Code: R). Beide plaatsen bevatten een aantal puzzels en geheimen die je moeten oplossen om tot de echte waarheid te komen. Tussendoor bevat de game ook heel wat dialogen. In Another Code: R heb je een volledige resort vol lokale bewoners om mee te praten, in de eerste game zal een groot deel van je gesprekken gevoerd worden met D, de geest van een jongetje dat overleed op Blood Edward Island.

WCCFanothercode57

Geesten uit het verleden

Het is geen enorme spoiler om te verklappen dat beide games een spiritueel element bevatten. Vooral in de eerste game ligt de focus hierop, met de eerder vermelde D als kompaan gedurende het hele avontuur. Beide personages lijden door trauma’s waardoor hun herinneringen niet meer helemaal in orde zijn. Deze opzet werkt vooral in de eerste game zeer goed, want beetje bij beetje ontdekken D en Ashley meer over hun verleden, terwijl ze het enorme landgoed van Blood Edward Island verkennen.

Soms gebruiken ze de DAS om locaties op te zoeken of cruciale foto’s te maken die helpen om een bepaalde puzzel op te lossen. Hierbij valt op dat beide titels er bewust voor kiezen om de puzzels niet echt pittig te maken. Zeker gamers die al wat ervaring hebben met puzzelgames als The Witness of The Talos Principle zullen vlotjes doorheen Another Code kunnen gaan. Door het jonge hoofdpersonage geeft de game ons het gevoel dat er eerder op de jongere spelers gemikt wordt. Wat uiteraard prima is, je moet het alleen beseffen vooraleer je tot aankoop overgaat.

NSwitch AnotherCodeRecollection EN 06

Chiller dan tevoren

Hetzelfde geldt voor de plot van beide games. Deel één draait om identiteit, familie en herinneringen, terwijl deel twee iets complexer wordt met meer personages die elk hun eigen problemen hebben. Op de achtergrond sluimert er een verhaallijn over het misbruik van technologie, de natuur en de bedrijfswereld, maar elk van deze plotlijnen wordt vrij simpel gehouden.

Het zorgt ervoor dat deze Recollection een zeer chill avontuur geworden is, perfect voor een zondagochtend of een onverwachte vrije namiddag. Ashley heeft, zeker in de tweede game, net voldoende karakter om dienst te doen als een interessant hoofdpersonage, en ook sommige van de randfiguren kunnen boeien. Toch zaten we regelmatig met vragen over de soms wereldvreemde dialogen die niet klinken alsof echte mensen ze in echte situaties zouden uitspreken. Er zijn wel Japanse stemmen voorzien, maar die redden het zaakje niet echt.

anothercoderecollectiontrailer ign blogroll 1704818464465

Vergeet-me-nietje

Tijd voor de grootste bedenking bij deze remake: we vragen ons, vooral af voor wie deze game bedoeld is. Dat er fans zijn van de originele games (en hun spirituele partners uit de Hotel Dusk-reeks van dezelfde ontwikkelaar), staat buiten kijf. Maar deze diehard fans hebben uiteraard de originele games al helemaal kapot gespeeld. Voor hen zal deze remake niet bijzonder veel toevoegen, en enkel  nostalgische gevoelens losmaken.

We gaan er dan ook vanuit dat Recollection vooral een nieuw publiek wil aanboren. We zijn echter benieuwd of dit ook zal lukken, want ondanks dat deze remake prima zijn job doet, slaagt de game er niet helemaal om ons echt te beklijven. Visual novels als The House in Fata Morgana, Danganronpa of AI Somnium Files hebben ondertussen heel wat vooruitgang geboekt in het genre. Ze hebben ofwel veel snedigere verhalen, ofwel veel uitdagendere puzzels, en zijn naar ons gevoel daarom ook geslaagder dan Another Code. Dit gezegd zijnde zien we in deze remake absoluut de perfecte kennismaking met het puzzle/VN genre voor jongere gamers. In dat opzicht verdient de game dan ook nog steeds een degelijke score.

7.0
Another Code: Recollection
  • beide Another Code games samen
  • grafische update
  • zeer chill avontuur
  • muziek en puzzels niet memorabel
  • dialogen niet altijd geloofwaardig

Twee games voor de prijs van één lijkt altijd een mooie deal. Another Code mag dan niet de meest zintuigprikkelende game zijn, maar als intro tot het genre voor nieuwe gamers vinden we dit alsnog een aanrader.