Animal Crossing: New Horizons

animal crossing new horizons review

Het is al nacht wanneer het vliegtuig van de Nook Inc Company landt op een prachtig ongerept eiland. Naast ons zit de katachtige Rory en gevederde Plucky. Zij zullen de komende maanden onze vaste buren worden, tenminste als we die geldminnende wasbeer Tom Nook mogen geloven. Al gauw krijgen we elk een tent aangeboden en sluiten de avond samen gezellig af rond een kampvuur. Het begin van een heerlijk nieuw Animal Crossing avontuur.

ACNH review

Escapisme ten top

’s Anderendaags dringt het pas echt tot ons door: hier is helemaal niks. Geen winkels, geen museum, geen stadhuis,… Dit keer moeten we helemaal zelf ons droomeiland uit de grond stampen. Dat het lang zal duren is een zekerheid. Wanneer we besluiten een brug te bouwen om verder gelegen gebieden te bereiken, vertelt de reisorganisator langs z’n neus weg dat we het resultaat pas morgen kunnen bewonderen. Ongeduldige spelers zijn bij dezen gewaarschuwd.

Animal Crossing maakt gebruik van de ingestelde klok op je Nintendo Switch. Eén in-game dag duurt ook echt 24 uren. Log je ’s avonds in, dan heb je wellicht een vroege marktkraamster gemist, maar ben je misschien net op tijd om een ronddwalend spook te helpen. De ‘fear of missing out’ factor is groot, waardoor je geregeld het spel wil opstarten.

Dit is geen tropische eiland-simulator die je uren aan een stuk moet spelen, de charme van deze reeks is net dat je elke dag iets nieuw kan beleven in korte speelsessies. Alles kan, niets moet. Wij gingen wel meteen op zoek naar elke vis, ieder insect en fossiel dat op het eiland te vinden is. Maar ook hier moet je geduld oefenen want sommige diertjes duiken enkel ’s nachts op, bij regenweer of in een compleet ander seizoen.

ACNH review 2

Doelgericht genieten

Om nieuwkomers op weg te helpen op het virtuele eiland, voegde Nintendo de Nook Miles toe. Het zijn korte en lange termijndoelen die je kan bereiken door deel te nemen aan allerlei activiteiten. Zo krijg je Nook Miles door te winkelen, te craften, het helpen van je buren, het opwaarderen van je huis… Hoe moeilijker de opdracht, hoe meer Nook-punten je ervoor krijgt. Deze kan je dan weer inruilen voor uitbreidingen van je inventaris, allerlei exclusieve meubelstukken en tickets om op excursie te gaan.

Tijdens zo’n excursie bezoek je verschillende kleinere onbewoonde eilanden waar je volledig los kan gaan. Bomen omhakken voor het hout of ze uitgraven en meenemen naar je eigen eiland? Alles kan. De gebieden zijn ook best gevarieerd. Sommige spelers eindigden op een eiland vol tarantula’s terwijl anderen op een bloemeneiland terecht kwamen met allerlei zeldzame soorten.

Vinden we wel jammer: je kan de excursies enkel solo beleven. In Animal Crossing: New Leaf op de Nintendo 3DS kwam je op het eiland ook enkele online-spelers tegen. Deze interacties met onbekenden zorgden ervoor dat je sneller werd meegetrokken in de community. Nu moet je buiten de game om op zoek naar medespelers en dat is een groot gemis. Online spelen op je eigen eiland met meerdere vrienden is wel nog steeds een optie uiteraard. Net zoals lokaal spelen met z’n vieren tot de mogelijkheden behoort.

ACNH review 3

(Bijna) alles kan

Andere nieuwe toevoeging: craften. Na enkele uren spelen kunnen we ons al niet meer voorstellen dat we het al die jaren zonder hebben gedaan. Om te craften heb je een bouwplan nodig, materialen en gereedschap. Die verzamelen, daar ben je al eventjes zoet mee. Maar je zal zien dat er massa’s bouwplannen beschikbaar zijn en eens je op gang bent gekomen, is het moeilijk om te stoppen. Dagelijks is een willekeurig meubelstuk dubbel zoveel geld waard in Nook’s hoek en dan loont het wel de moeite om daar een aantal exemplaren van te maken.

Behoort ook tot het verleden: jezelf neerleggen bij de plattegrond van je eiland. Na een aantal weken spelen ontgrendel je immers de mogelijkheid om het hele reliëf van je eiland aan te passen. En er zijn opties genoeg: aanleggen van een hoger gelegen platform, het creëren van een waterval of een rivier,… Je krijgt zowaar de krachten van een goddelijke macht. Dit proces is heel doeltreffend en efficiënt. We zijn heel benieuwd welke paradijzen de community op ons los zal laten.

Toegegeven, we missen nog enkele features die de vorige Animal Crossing games zo speciaal maakten. De terugkeer van virtual console games? Daar rekenen we al lang niet meer op. Het verdwijnen van de typische Nintendo verzamelspullen en de mogelijkheid om te duiken verraste ons echter wel. Sommige geliefde personages uit de franchise zitten zelfs niet in deze game. Rust in vrede, Rover en Redd.

ACNH review 4

Sfeervol thuiskomen

Uiteraard is het spel op de Switch grafisch een stuk mooier geworden. Ook de typische ‘feel good’ Animal Crossing muziek zit weer helemaal snor. Het voelt dan ook echt als thuiskomen voor de veteranen, maar door de vele toevoegingen zijn we ervan overtuigd dat nieuwkomers zich ook snel zullen thuisvoelen in deze diervriendelijke wereld.

Een speciale vermelding voor het museum overigens: dat ziet er werkelijk prachtig uit. Het aanvullen van de collectie was voor ons al één van de grootste drijfveren om het spel te spelen, maar als je ziet hoe knap het museum dit keer is vormgegeven, dan doe je dubbel zo hard je best. Ook de encyclopedie waarin al je veroveringen te boek staan hebben we meermaals bewonderd.

Animal Crossing: New Horizons is een heerlijke game, maar niet perfect. Naast enkele ontbrekende features, slaat Nintendo ook de bal mis wat de cloudopslag betreft. Die is er namelijk niet. Ook het overzetten van je gegevens van de ene Switch naar de andere behoort niet tot de mogelijkheden en da’s echt kut als je tussen je gewone Switch en de Lite wil schakelen. De ontwikkelaars beloven een oplossing in de nabije toekomst, maar blijven er best vaag over. Wij begrijpen dat Nintendo het niet fijn vindt als enkelingen gaan cheaten, maar daarom je hele fanbase een hak zetten, dat moet toch anders kunnen?

8.5
  • meer vrijheid dan ooit
  • toevoeging van Nook miles doelen
  • craften werkt verslavend
  • aantal ontbrekende features
  • onderbenutte multiplayer

Animal Crossing: New Horizons is dé beste game uit de franchise. Een sterk staaltje escapisme waar je dankzij de tonnen content maanden zoet mee zal zijn. Al vinden we het ook een beetje spijtig dat enkele leuke features zijn verdwenen. Desalniettemin de perfecte game om je quarantainezorgen even te vergeten.