fbpx

Realistische shooter Six Days in Fallujah toont eerste gameplay

Ontwikkelaar Highwire Games heeft een eerste gameplayvideo gelost van Six Days in Fallujah. De shooter is gebaseerd op ware getuigenissen van de slag om Fallujah. De stad was namelijk een van de grootste conflictgebieden tijdens de oorlog in Irak in 2004, waarbij tal van Amerikaanse soldaten het leven lieten.

De bedoeling van Six Days in Fallujah is om de horror en wanhoop van oorlogssituaties zo realistisch mogelijk in beeld te brengen. Geen idee of Highwire Games daar perfect in zal slagen, maar de eerste gameplay wijkt toch al sterk af van shooters zoals we die kennen. De sfeer is duidelijk ernstiger en meer gespannen.


Om de intensiteit nog krachtiger in beeld te brengen, maakt de game gebruik van ‘procedurele architectuur’. Ontwikkelaar Highwire Games heeft een systeem geïmplementeerd dat de lay-out van de map volledig verandert telkens je de game speelt. Op die manier weet je nooit exact wat je mag verwachten. Natuurlijk blijven missiedoelen geïnspireerd op de getuigenissen van talrijke mariniers, maar ze vereisen dus elke keer een andere aanpak.

De game moest 12 jaar geleden verschijnen, maar werd door uitgever Konami geschrapt door de vele negatieve feedback. Hoewel de makers samenwerkten met Amerikaanse soldaten die de slag om Fallujah overleefden, werden de makers verweten oorlog en geweld te verheerlijken Ontwikkelaar Atomic Games ging even later bankroet.

De ceo van de studio richtte erna Victura op, die nu samen met ontwikkelaar Highwire het project terug op de rails heeft gezet. Opnieuw in samenwerking met oorlogsveteranen om het verhaal zo accuraat mogelijk te vertellen.

We zijn alvast benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Six Days in Fallujah verschijnt nog dit jaar op alle platformen.

Een reactie achterlaten