fbpx

Ratchet & Clank: Rift Apart is een fantastische PS5 showcase

ratchet clank review

Waar Microsoft ervoor kiest om strategische partnerships aan te gaan of uitgevers over te kopen, blijft Sony volop inzetten op het uitbouwen van eigen studio’s gericht op het maken van exclusives. En die strategie werpt zijn vruchten af. Na het spectaculaire Spider-Man: Miles Morales en tandenbijtertje Returnal, levert Sony alweer een toptitel voor PS5 af. Sterker, deze Ratchet & Clank: Rift Apart zet zowat de standaard voor alle toekomstige next-gen games.

Heb je een PS5, maar ben je net als ondergetekende geen grote fan van Sony’s avonturenreeks rond de harige lombax Ratchet en zijn robotbuddy Clank, dan raden we je ten stelligste aan deze toch in huis te halen. Want enkel door Rift Apart te spelen, zal je zien waartoe de PS5 echt in staat is. Waar we Ratchet & Clank in het PS2-tijdperk niet meer dan een aardig tijdverdrijf vonden, zitten we ondertussen al aan het einde van onze tweede playthrough. En ja, er komt geheid nog een derde.


RACRA Ratchet

Grenzeloos plezier

Eerst even meegeven: ontwikkelaar Insomniac Games (de studio achter Marvel’s Spider-Man) mogen dan alweer hun technische grenzen verlegd hebben, dit is en blijft een Ratchet & Clank-game zoals we die kennen: het verhaal is entertainend, maar gericht op de jongere spelers. Verwacht hier geen emotionele beladenheid of verrassende plottwisten. Bij Ratchet & Clank heeft spelplezier altijd geprimeerd en dat is op PS5 niet anders.

Ook al hebben we als bijna-veertiger af en toe moeten gniffelen, het verhaal ligt helemaal in de lijn van verwachtingen. Het schiet uit de startblokken wanneer robot Clank zijn vriend een gun cadeau geeft die je poorten naar andere dimensies laat schieten. Die intergalactische portal gun moet Ratchet’s zoektocht naar familie versnellen. Tot eeuwige slechterik dr. Nefarious die te pakken krijgt en het ruimte-tijd continuüm tijdens de weergaloze intro stevig door elkaar rammelt.

Gevolg: overal verschijnen dimensiepoorten waar al eens een kolossale dino van een andere planeet naar beneden dondert. Jouw missie om de dimensies terug in evenwicht te brengen, resulteert in een dolle interplanetaire achtbaanrit waarbij er niet alleen een tweede Nefarious opduikt, maar ook Rivet, een vrouwelijke versie van Ratchet. Oké, ze spelen dan wel exact hetzelfde, maar de afwisseling is welgekomen.

Zo ga je afwisselend met Ratchet en Rivet aan de slag in een uiterst vermakelijke opeenvolging van baddies knallen, platformenspringen en achtervolgingen op lokale fauna. Al doet deze beschrijving de fenomenale gameplay van Rift Apart geen eer aan. Terwijl je het ene moment al schietend en gewichtloos tussen platformen vliegt, skate je het volgende aan een sneltempo over woestijnvlaktes terwijl je een gigantische vliegende robot op de hielen zit. Op vlak van afwisseling, tempo en vermaak zit het meer dan snor.

RACRA Hoverboots

Portaalhoppen als een baas

De grote gamechanger van Rift Apart is de SSD en de snelheid waarmee de PS5 alles kan inladen. Waar zich dat in andere PS5 exclusives zoals Spider-Man: Miles Morales, Demon’s Souls en Returnal vooral vertaalt in snel opstarten, zetten de jongens en meisjes van Insomniac een flinke stap voorwaarts met het dimensiehoppen. Zie je een geel zwevend portaal? Dan kan je met L1 ernaar toe zappen waarbij je als het ware het ganse level naar je toe trekt. Niet alleen supervet om te zien, maar ook handig: zo kan je tijdens een grootschalige battle gewoon van de ene kant van de arena naar de andere zappen.

Echt mindblowing zijn de achtervolgingen waarbij je van de ene planeet naar de andere gekatapulteerd wordt en nieuwe werelden in een knip worden geladen. Dat terwijl de bombastische en vaak razendsnelle actie zich schermbreed op je 4K-scherm voltrekt. Of wanneer je zo’n Pocket Rift opentrekt en je gewoon een compleet andere omgeving in- en uitstapt. Of wanneer je met één slag de planeet rond je in een alternatieve en volledig gewichtloze versie verandert. Dit razendsnel schakelen tussen dimensies voelt next level aan.

RACRA Warmonger

Schitterend werk

Rift Apart ziet er weergaloos uit, als een speelbare Pixar-film. Die animaties , die reflecties in het metaal, de kloof tussen cutscenes en gameplay die volledig verdwenen is. Net als in Spider-Man op PS5 heb je ook hier zelf de keuze hoe je de verdeling van graphics en fps wil. Wij reviewden hem in Fidelity mode: alles in 4K, mét ray tracing, maar de fps vastgezet op 30. Daarnaast heb je ook de Performance mode met 60 fps, maar minder grafische toeters en bellen, en een Performance RT die het beste van beide werelden biedt. Wat je ook kiest: Rift Apart ziet er op elke setting fenomenaal goed uit.

Het grafische detail is één zaak, de vaak overweldigende actie op je scherm is een ander paar mouwen. Het is waanzinnig wat Insomniac allemaal tegelijk op je flat screen tovert: naast een geschift aantal vijanden, ook tientallen projectielen en een ton special effects die van je scherm afspatten. Het aantal objecten dat de PS5 tegelijk rendert, is indrukwekkend. Zo ligt na een hevige battle het slagveld steevast bezaaid met duizenden moeren en bouten. Of in ons geval: blikjes Overcharge.

Met een in-game cheat (die je vrijspeelt door gouden bouten te verzamelen) kan je de traditionele loot veranderen in onder andere blikjes energiedrank uit Insomniac’s vergeten topper Sunset Overdrive. Leuke easter egg en indrukwekkend om te zien hoe die honderden blikjes allemaal naar je toe komen gevlogen. Het wordt nog indrukwekkender als je je hoover boots opzet en aan hoge snelheid je beloning vergaart. Het geeft het looten alvast een nieuwe spektakeldimensie.

RACRA RivetFixerGrab

Guns gallore

Dit alles komt bovenop de trouwe Ratchet & Clank-formule. Azijnpissers zullen zeggen dat de game voorspelbaar is, misschien zelfs te vertrouwd aanvoelt, maar wij hebben er fantastisch van genoten. Zo krijg je gradueel toegang tot twee dozijn geschifte guns die elk hun eigen identiteit hebben. Van paddenstoelbuddies die je vijand bestoken tot tunnelgravende rakethonden en een ijsblokwerper die je doelwit even bevriest. Je arsenaal is zo uitgebreid en verschillend dat je voortdurend wil switchen tussen guns, al is dat net de bedoeling: tijdens een bossbattle gebruik je ze het liefst allemaal door elkaar, afgewisseld met enkele rake combo’s van je moersleutel of hamer. 

De DualSense doet zijn werk waarbij de trekkers halfweg of volledig indrukken je de primaire of secundaire vuurmodus doet activeren. Het betere knalwerk dus, waarbij elke gun ook zorgt voor andere feedback in je handen. En met de Pulse headset (of andere 3D-koptelefoon) op je hoofd, krijgen die vaak chaotische arenabattles nog een extra dimensie. Tip van het huis: zet je systeemtaal van de PS5 op Nederlands. Het Nederlandstalige stemmenwerk is écht top en overtuigde zelfs ons (wij spelen altijd met Engelse tekst en stemmen) om voor de tweede speelbeurt over te schakelen.

Insomniac Games levert een 20 uur lange spectaculaire achtbaanrit af waarbij we vaak verwonderd als een kind naar ons scherm zaten te staren. En dat is het grootste compliment dat we een game kunnen geven. Geschifte bossfights of actiesequenties die je hoofd even doen tollen, worden afgewisseld met puzzels waar het tempo een stukje lager ligt. Zo moet je als Clank omgevingspuzzels oplossen (denk die elektrische schuifpuzzels uit Spider-Man, maar dan in fysieke 3D-versie) of als anti-virusrobot Glitch virussen wegknallen. Leuke korte intermezzo’s die je even op adem laten komen, maar nooit echt uitdagend worden.

RACRA Flyer

Te vlot?

En da’s meteen het grootste minpunt die we kunnen bedenken: Ratchet & Clank: Rift Apart speelt fantastisch vlot, maar is op de standaard moeilijkheidsgraad iets te gemakkelijk. En als we nog verder mogen muggenziften: heel af en toe liet de collission detection het afweten, wat vooral tijdens het vliegen (en heel af en toe het skaten) voor enkele onwennige momenten zorgde waarbij Ratchet of onze draak een milliseconde in het decor haperde. Maar dat vergeet je al snel wanneer je een gigantische mechanische duizendpoot achtervolgt op een turboslak en middels een megajump op zijn rug landt om de boss battle gewoon verder te zetten.

Geloof ons, deze game blijf je spelen. Niet alleen om alle items te verzamelen, maar om na de credits opnieuw te beginnen om nog meer guns vrij te spelen. De new game plus vijzelt bovendien de moeilijkheidsgraad ook wat omhoog en da’s absoluut mooi meegenomen. Sterk werk van Sony en Insomniac, wat ons reikhalzend doet uitkijken naar de toekomst. Want als de PS5 dit topwerk kan afleveren aan het begin van zijn levenscyclus, ziet de nabije toekomst er bijzonder mooi uit.

9.1
  • spectaculaire achtbaanrit
  • ziet er weergaloos uit
  • instant laden is gamechanger
  • insane veel actie op je scherm
  • vette baasgevechten
  • mocht wat moeilijker

BESLUIT

Heb je al een PS5? Dan moet je deze in huis halen. Sony levert met Ratchet & Clank: Rift Apart opnieuw een vette PS5 exclusive. Een opwindende, spectaculaire en vooral bijzonder vermakelijke intergalactische achtbaanrit die toont tot wat de PS5 in staat is.

Een reactie achterlaten