Platinum Games wil ontwikkeling van geannuleerde Scalebound weer opstarten
Stijn Poelmans |
09 februari 2022
Ontwikkelaar Platinum Games wil de ontwikkeling van Scalebound graag weer oppikken. De studio zou zelfs opnieuw gesprekken willen starten met Microsoft om de geannuleerde titel alsnog uit te brengen. Dat lieten studiohoofd Atsushi Inabe, en vicepresident Hideki Kamiya van Platinum vallen in een interview met IGN Japan.
Inaba gaf tijdens het gesprek toe ‘dat Kamiya Scalebound nooit heeft opgegeven’, dus zou het team graag met Microsoft aan tafel zitten om de titel nog eens te bespreken. Kamiya vulde aan ‘dat er enorm veel werk in gestoken is en dat Microsoft niets heeft aan de game in zijn huidige vorm’. Volgens de man ‘moet daar bijgevolg iets aan gedaan worden’. Kamiya nam zelfs letterlijk de woorden ‘Let’s do it, Phil!’ in de mond.
Wie zich Scalebound niet meer herinnert, helpen we even. In de game speel je als een jonge zwaardvechter, die het samen met een gigantisch draak opneemt tegen de monsters van de wereld. Vaak werd de titel beschreven als een Devil May Cry met draken. De game werd helaas geannuleerd, omdat de ontwikkeling op teveel problemen stootte.
Volgens Kamiya was dat omdat Scalebound een enorme uitdaging was voor Platinum Games. Zo was de Unreal Engine destijds volledig nieuw voor het team. Maar ook wist het ontwikkelingsteam zich geen raad met de implementatie van online features. Kamiya gaf al toe dat ‘het team tegen veel hindernissen aan liep, omdat de ervaring er gewoon nog niet was’.
Beide heren vonden het bijzonder spijtig dat Microsoft alle haat van de fans over zich heen kreeg, toen de game geannuleerd werd. Volgens hen nam Microsoft alle schuld op zich, terwijl Platinum Games eigenlijk verantwoordelijk was voor de moeizame ontwikkeling. Anderzijds kon de begeleiding van Microsoft beter, dus ‘beide partijen hadden gefaald’, volgens Inaba en Kamiya.
Nu goed, het incident verzuurde de relatie tussen Microsoft en Platinum Games, dus hoopt de studio op een herkansing. Wat vind jij? Moet Scalebound een tweede leven krijgen? Wij staan alvast op de eerste rij om de game te spelen. Check zeker nog de demo uit 2016. Vet cool toch?