fbpx

Piratengame Skull & Bones heeft eindelijk eindpunt in zicht

Skull Bones

Hoewel Skull & Bones al in 2017 onthuld werd, is Ubisofts piratengame eigenlijk al acht jaar in ontwikkeling bij Ubisoft. Sinds kort bevindt de titel zich eindelijk in een speelbare alfafase waardoor de release niet superlang meer kan uitblijven. Althans als we een nieuwe bericht van de gamewebsite Kotaku mogen geloven.

Skull & Bones heeft een hels ontwikkelingsparcours afgelegd. De game was oorspronkelijk ontworpen als uitbreiding voor Assassin’s Creed 4: Black Flag. Ubisoft besliste echter om de DLC niet te releasen en er een volwaardige game van te maken door Ubisoft Singapore.


Op E3 2017 werd Skull & Bones aangekondigd als multiplayergame. Releasedate: najaar 2018. Helaas kondigde in Ubisoft in mei 2018 een uitstel naar 2019 aan. In mei 2019 kregen we te horen dat de game zou doorschuiven naar 2020/2021. Uiteindelijk volgde het nieuws van een reboot en schoof de release weer op naar april 2022.

De reden voor de bewogen ontwikkeling? Volgens een 20-tal werknemers, die Kotaku interviewde, lagen er heel wat problemen aan de basis. Van jaarlijkse reboots tot mismanagement en het gebrek aan een duidelijke creatieve visie voor de game. Zo duurde het jaren vooral het hoofdconcept en design vast stonden. Met als resultaat dat Ubisoft meer dan $120 miljoen spendeerde aan het project zonder… euh, resultaat.

Doorheen de jaren liep de ontwikkeling ook voortdurend vertraging op door nieuwe feedback van het Ubisoft hoofdkantoor, maar ook door tegenstrijdige visies van nieuwe managers, de wijziging van het personeel en tal van andere moeilijkheden. Momenteel wordt het project geleid door zijn derde creative director. En dat zegt allicht genoeg.

Opvallend is dat één van de medewerkers de game vergeleek met Anthem van EA. Na een bewogen start zou die titel ook een reboot krijgen, maar uiteindelijk werd dat project volledig geannuleerd. In tegenstelling tot EA, staat Ubisoft echter met volle overtuiging achter zijn piratenproject. Het zou immers ook te groot geworden zijn om nu te annuleren. Ongetwijfeld wordt het een live-service game, maar wij zullen al blij zijn als we iets van Skull & Bones te zien krijgen.

Volgens dezelfde werknemers van Ubisoft is het einde in zicht. De game zit ondertussen in alfastage, de laatste rechte sprint naar release. Of Skull & Bones zijn release in april 2022 haalt, is nog maar de vraag. Hopelijk weten we snel meer…

Een reactie achterlaten